• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gummibåt till husbilen

LeffeB-57

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Hej
Har idag en mindre styrpulpetbåt med 15 hk motor på trailer efter husbilen men det har visat sig att det är för bökigt att hitta ramper, där vi vill sjösätta . Har därför tänkt köpa en gummibåt och använda ovanstående motor. Vi har aldrig ägt eller åkt gummibåt. Vi vill kunna använda båten till turer vid våra kuster och på resor ner i Europa. Vi är mestadels två som ska åka i den.
Ska man köpa en båt med uppblåsbar högtrycksdurk eller en med upplåsbar köl och plywood durk. För och nackdelar?
Vilket fabrikatet ska vi välja för och nackdelar? Är det skumpigt att åka gummibåt? Vilken längd bör båten ha till det bruk som vi ska använda den?
Vi behöver tipps och köpråd!!

Leffe o. Anne

F

F.d. 2702

Guest
Sv: Gummibåt till husbilen

Hej.

Jag använder min rib på 3,10 till en 15hk motor vilket gär att den går som ett skott...
inte många båtar som kör ifatt iallafall...

det är en suzumar som görs av suzuki och är mycket prisvärd. Dock får man rökna med att det skumpar o skvätter mer än en vanlig båt. Men personligen anser jag att det e mycket roligare också..¨

om man nu inte kan ta en rib så skall man satsa på en hård durk med uppblåsbar köl för att få maximal stabilitet. Väljer man det lite billigare alternativet med uppblåsbar durk så får man en båt som rör sig betydligt mer i vattnet och passar troligen inte till en motor på 15hk.

så för att hantera och använda den så smidigt som möjligt så är det runt 3 meter som gäller. fabrikat finns det en massa och man tjänar inte jätte mycket på de dyrare då det största slitaget är transporter o sjösättningar. suzumar är en billigare medan zodiak står för de dyrare..

för att göra det så enkelt som möjligt med sjösättning på stränder o liknande rekomenderar jag två lösa hjul som monteras med vingmutter i akterspegel och ett hjul med hantag i fören.. detta gör att man kan sjösätta helt själv o även dra båten över lite sand dyner om man så önskar. sök på nätet så ser du flera lösningar... Dinghy Launching Wheels

MvH

Fredrik

Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

En gummibåt är nog det säkraste fortskaffningsmedlet som finns på sjön.
Omöjlig att välta/slå runt med, bra bärighet och otroligt slitstark.
Vi inhandlade i början på 90-talet en Achilles 3,20 m med uppblåsbar köl
och hårda durkar.
Materialet är Neoprengummi, på den tiden var det det slitstarkaste och
tåligaste materialet som fanns. Det användes till sjöräddningens stora gummibåtar.

Vi förstärkte durkarna med ett par lager plast och skaffade aluminiumlister
i stället för de av plast som löper längs durkarna.
En 9,9 hk Yamaha tog vi bort strypbrickan på så den blev i praktiken en
13,9 hk motor i stället. (samma motor med olika effektuttag).
Det blev en racerbåt (25-30 knop) som tål i stort sett allting.

På den tiden hade vi segelbåt och därför användes gummibåten hela somrarna.
Vår då 14-åriga son visste hur man fick ut max av denna båt. Studsade på
vågorna i ordentlig havsjö, bogserade Wakeboard, körde "taxi" vid
Sandhamn till Lökholmarna mm mm.

Fortfarande är denna gummibåt i bruk, fortfarande lika funktionsduglig.
Inte en enda puktering!
Väger drygt 30 kg och motorn ungefär lika mycket.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Detta låter betryggande Peter men vet du nåt om material och kvalitet på de lågpris-gummibåtar som säljs idag. Letar du på Blocket eller internet kan du finna nya "gummibåtar" för bara 3-4 tusen. Är det samma material i dem?

Att jag sneglar åt det hållet beror dels på priset, dels att jag vill ha en båt som blir så liten som möjligt i hopfällt skick. Vår bil har så begränsat stuvutrymme. Nån som vet?

Tveksamt om det blir köp denna sommar men det är ju snart sommar och semester igen....:twitcy:

Toppen