F
F.d. 4220
Guest
Då frågan har kommit upp ett par gånger i trådar om iPads och/eller Tablets (android plattor) så ser jag det som en trend och tänkte att jag lika gärna kan köra det som ett eget ämne.
Min tanke är att fylla på tråden med fler guider i närliggande områden (som exempelvis att konvertera pdf till ePub).
Men jag börjar här med en guide om hur du lånar eböcker på bibliotek direkt till din iPad eller Android tablet. Det finns ett flertal olika ePub-läsare till båda systemen, men jag har här valt BlueFire reader då den finns tillgänglig till båda systemen.
Låna eBok till iPad och Android
1. Skaffa först ett konto hos Adobe, det behövs för att läsa de DRM skyddade filer som biblioteket har.
2. Se till att du har ditt lånekortsnummer med.
3. Installera BlueFire Reader och när du startar den så frågar den om du vill autentisera med ditt Adobe konto. Gör det.
4. Gå in på elib.se/bibliotek i browsern och välj din kommun (där lånekortet gäller).
5. Sök bok och gå igenom stegen som står för att ladda ner boken.
När den är nerladdad så får du frågan i vilken app den skall öppnas i. Välj BlueFire. Klart.
Nästa gång är det bara de två sista stegen som behövs.
eBöcker i ePub format kan köpas på de flesta onlinebokhandlare men är ganska konstigt prissatta. Fast det kan kanske bero på att bokmomsen inte gäller eBöcker...
Det finns också gratisböcker man kan ladda ner. Här följer några:
På svenska finns det inte så mycket att hämta, men här finns en del:
Läs en bok
Litteraturbanken.se (inte så många ePub)
Runeberg.org (inga ePub så konvertering krävs)
På engelska finns det mer att hämta, här är några exempel:
Gutenberg.org
2020ok.com
eBooks3000.com
Books.google.se
På en del av dessa siter är det lätt att hitta nedladdningslänk andra är gjorda för att läsa online.
//Stefan
Min tanke är att fylla på tråden med fler guider i närliggande områden (som exempelvis att konvertera pdf till ePub).
Men jag börjar här med en guide om hur du lånar eböcker på bibliotek direkt till din iPad eller Android tablet. Det finns ett flertal olika ePub-läsare till båda systemen, men jag har här valt BlueFire reader då den finns tillgänglig till båda systemen.
Låna eBok till iPad och Android
1. Skaffa först ett konto hos Adobe, det behövs för att läsa de DRM skyddade filer som biblioteket har.
2. Se till att du har ditt lånekortsnummer med.
3. Installera BlueFire Reader och när du startar den så frågar den om du vill autentisera med ditt Adobe konto. Gör det.
4. Gå in på elib.se/bibliotek i browsern och välj din kommun (där lånekortet gäller).
5. Sök bok och gå igenom stegen som står för att ladda ner boken.
När den är nerladdad så får du frågan i vilken app den skall öppnas i. Välj BlueFire. Klart.
Nästa gång är det bara de två sista stegen som behövs.
eBöcker i ePub format kan köpas på de flesta onlinebokhandlare men är ganska konstigt prissatta. Fast det kan kanske bero på att bokmomsen inte gäller eBöcker...
Det finns också gratisböcker man kan ladda ner. Här följer några:
På svenska finns det inte så mycket att hämta, men här finns en del:
Läs en bok
Litteraturbanken.se (inte så många ePub)
Runeberg.org (inga ePub så konvertering krävs)
På engelska finns det mer att hämta, här är några exempel:
Gutenberg.org
2020ok.com
eBooks3000.com
Books.google.se
På en del av dessa siter är det lätt att hitta nedladdningslänk andra är gjorda för att läsa online.
//Stefan