• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grrrrmin.....

F

F.d. 52943

Guest
Har köpt en kartuppdatering till vår Garmin 1490.

Det tog 3 olika datorer och en hel eftermiddag att få in den i GPSn. Först ville win7an inte kännas vid Garmin communicator trots många försök med omstarter emellan. MyGarmin insisterade på att den behövdes. Bytte dator till den stationära xp-maskinen

Den hade inga problem med Communicator, däremot ville den inte starta Garmin Express, som MyGarmin oxå insistrerade på att få igång.

Båda datorerna hålls ständigt uppdaterade via. Microsoft Update.

Plockade i desperation fram en gammal pensionerad xp laptop och ägnade någon timme åt att få den up to date. Den ville inte heller starta Garmin Express....
Återvände i desperation till win7an och installerade Garmin express från en annan källa - och då funkade det helt plötsligt. Sen tog själva installationen ytterligare en och en halv tim, men då kunde jag sitta bredvid och titta på.

Voffö gör di på detta viset?:(

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029
Sv: Grrrrmin.....

Det känns som om tiden sprungit förbi Microsoft. Garmin lämnade jag redan 2007 till förmån för MaxSea och Fugawi. Vi hade samma problem med Garmin som du beskrivet. Det tog dagar och blev ändå inte bra.

Men vi har klarat oss hyfsat därefter, med Windows och Tom Tom på egen liten skärm. Men så kom Windows 8 samtidigt som vår Tom Tom kraschade. Trots köp på nätet och god support så fick Europakartan inte plats. Efter flera dagar och extra SD kort så gav jag upp. Mitt yrke har innefattat pc produkter så det har aldrig varit tal om Apple, de har bara ställt till trassel för pc program...

Men den här ihärdiga Knarrevik fick mig att tänka om, jag får väl prova en IPad. Det har varit ett enormt uppvaknande. Vi köpte två paddor för två månader sedan och vi har inte släppt dom sedan dess! Vi är helt begeistrade!

De problem du beskrivet och jag upplevt, verkar inte alls finnas i denna världen. Paddan startar direkt, är självinstruerande, har massor av program enkla att ladda hem, till en bråkdel av de priser jag vant mig vid. Vi följde Knarreviks råd om IGO och Promobil. Paddans omslag klämde jag fast i husbilens klämma ovanpå instrumentpanelen. Hokus Pokus så hade vi den bästa navigator världen skådat. Vi for till Flensburg och fortsatte till andra ställen av bara farten.

Det finns säkert massor av lösningar men vi är mycket tacksamma för Knarreviks inlägg och särskilt för att han lyckades förmå oss att testa nytt så vi blev av med den världen du beskrivet. Så det finns hopp!
Gott nytt IPad år önskar Björn o Lena.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Visst har det blivit mycket enklare och snabbare med iPad och en bra navigeringsapp (iGO).

Det var många år sedan jag övergav min Garmin och mina laptops skulle funka bättre som bokstöd.

K

Kimobo

Guest

Har använt 2 olika Garmin navigatorer under de senaste 8 åren och uppdaterar med Garmin Express. Använder Windows 7 Professional. Aldrig haft problem med Garmin eller uppdateringar.

F

F.d. 25023

Guest

Vi har också haft två olika Garmin, nu en 3790.

Inga problem som helst med XP, windows 7 eller med den nya windows 8. Inte heller med Apple OS.

Detta med Garmin Express är ju suverän!

Lycka till i fortsättningen
jyrki

F

F.d. 52943

Guest

Jag har tidigare inte haft sådana problem med min Garmin. De gamla programvarorna för kartuppdatering var krångligare att använda, men funkade stabilare.
Kör Sygic på androidplatta i husbilen. Plattan kan inte användas i personbilen - där behöver jag fortfarande Garmin.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Inte så praktiskt om det ringer när man kör den som navigator bara?! Det är inte mycket som slår en dedicerad navigator i enkelhet i användandet. :)

J

Jarn

Guest

Jag har tidigare inte haft sådana problem med min Garmin. De gamla programvarorna för kartuppdatering var krångligare att använda, men funkade stabilare.
Kör Sygic på androidplatta i husbilen. Plattan kan inte användas i personbilen - där behöver jag fortfarande Garmin.

Hej Namne,
jag kör samma som du Garmin 1490 och W7 på laptopen.
Funkar kanon med Garmin Express, även om själva nedladdningen tar tid, men det sköter den ju själv.
Jag använder också Sygic i telefonen och på surfplattan.
I husbilen använder jag båda, Sygic är ju stor o bra i plattan men har ibland små egenheter vid vägval, vilket gör att jag då hellre förlitar mig på min Garmin.

F

F.d. 52943

Guest

Är plattan för stor?
Ett alternativ är att använda Sygic på telefonen som samma användare.
Enklare och betydligt bättre upplösning än en Garmin.

Plattan är för stor, och det finns inte heller någon 12V laddare att få tag i till Sony tablet S - kör i husbilen via inverter.

Använder telefonen som dashcam - kan inte köra Sygic samtidigt - båda apparna kräver tillgång till Gps (jag har försökt).

F

F.d. 52943

Guest

Jag förstår inte heller varför pcn vägrade acceptera communicator, men sedan funkade med Garmin express utan att fått in communicator. Det e väl nå elektriskt...

Vi körde också parallellt med Sygic och Garmin i husbilen hela sommaren. Sygic är överlägsen i städer pga högre upplösning och mera detaljerad karta och Garmin har som du säger mindre hyss för sig när det gäller exotiska vägval. Vi får se om det gäller även till våren med den uppdaterade Sygicversionen.

Vill inte lämna Garmin - behövs i personbilen och vi använder Basecamp för planering.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Inte så praktiskt om det ringer när man kör den som navigator bara?! Det är inte mycket som slår en dedicerad navigator i enkelhet i användandet. :)

Med ett headset (trådat eller BlueTooth) är det inga problem. Samtalet funkar i bakgrunden medan navigatorn ligger framför (och ett headset ska man väl ändå använda vid telefonerande under bilkörning).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, om man vill ha det så, är det säkert o.k. I vissa fall verkar det som att vissa vill använda telefonen till allt, även där den inte passar så bra? Universalredskap är sällan riktigt bra på någonting, ofta sämre ju fler saker de kan användas till. ;)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ja, om man vill ha det så, är det säkert o.k. I vissa fall verkar det som att vissa vill använda telefonen till allt, även där den inte passar så bra? Universalredskap är sällan riktigt bra på någonting, ofta sämre ju fler saker de kan användas till. ;)

Den vikande försäljningen av GPS:er tyder på att många insett att en modern navigeringsapp på en smartphone/platta är överlägsen som navigator. Och kostar en bråkdel!

K

Kimobo

Guest

Den vikande försäljningen av GPS:er tyder på att många insett att en modern navigeringsapp på en smartphone/platta är överlägsen som navigator. Och kostar en bråkdel!

Vikande försäljning av GPS:er har enbart att göra med att de flesta har 1-2 navigatorer. Att försöka nörda till sin navigering av husbil med smartphone/platta kan bli en trafikfara.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vikande försäljning av GPS:er har enbart att göra med att de flesta har 1-2 navigatorer. Att försöka nörda till sin navigering av husbil med smartphone/platta kan bli en trafikfara.

Tvärtom!
Använd Talk and Drive, fungerar till de flesta navigeringsappar, dock inte Navigon och Sygic, ännu. Knappande på GPS är minst lika farligt som att använda SMS under färd såvida inte passageraren sköter knappandet men då fordras större skärmar på 8-10 tum.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag kör med padda också, men det gör mej inte blind för navigatorns fördelar. Att många gör en sak samtidigt i dagens samhälle, har nog inte så mycket med om det är bra eller inte att göra, utan handlar mera om vad marknaden för tillfället vill sälja, förmågan till kritiskt tänkande verkar minska! :confused:

Toppen