Hejsan, jag har meckat en hel del med bensinhusbilar. Motorn är ju en gammal Peugeot bensinmotor som finns i två utföranden till husbilarna, samma motor men lite olika kompression och kamaxel gör att den ena kallas ca. 75hk motorn och den andra 85hk motorn. beroende på om de satt i det lite lättare eller tyngre chassit. Samma motor sitter i alla bensinbilar oavsett om det står Fiat, Peugeot, Citroën eller Talbot i grillen på bilen.
Det finns lite olika metoder att få lite bättre kraft i dem. Man kan borra upp några munstycken i förgasaren bl. a. för de är väldigt snålställda från början vilket avslöjas om man stoppar in en bredbandslamda i avgassystemet.
Man kan och bör göra om/byta ut luftrenaren som är väldigt kvävd i stora burkens ingång på gaveln, även om den skiljer lite mellan årgång och fabrikat på chassit. Ställa om tändning m.m.
Man kan också tillverka en distans på ca. 25m.m. för att höja upp förgasaren från insugningsröret.
Mest nytta gör borrning av munstycken, men kraften kommer ju inte från ovan utan från bränslet

.
Många sa att det blir inte så stor skillnad i bränsleförbrukningen med borrade munstycken och det blir det kanske inte heller om man inte gasar mer på andra ställen än i uppförsbackar m.m. där skillnaden märks som mest, men foten trycker nog ibland lite extra även på andra vägsträckor. Men det är nog ändå gott att ha det lilla extra ibland.
Något som man kan kolla är så att det verkligen blir full gas när plattan är i mattan. Tryck ner gaspedalen och kolla vid förgasaren så att det inte finns rörelse kvar på spjället vilket inte är/var ovanligt om ingen hade kollat och justerat det tidigare.
Och så extraktorgrenrör

, men i din SWIFT Peugeot borde det väl sitta 85hk möllan och då har du troligen det grenrör som kan andas skapligt utan byte redan, även om ett extraktorgrenrör är ännu bättre. Man kan se skillnaden på grenrören genom att det som kväver motorn är en sammangjuten klump så att säga men det som funkar ok. har fyra separata "rör" ut i gjutningen.... Jag har några bilder på dem tror jag, återkommer med dem lite senare för de ligger i en annan dator eller sparade på en reservdisk troligen.
M.v.h. JANKRO.