• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grej i vattenfördelare

bjorkand

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Köping
Hej alla glada campare

Jag har en gammal Hobby husbil, i helgen när vi var ute och campade så upptäckte jag att det var fantastiskt dåligt tryck i varmvattnet i dusch och handfat på wc.

Grejade lite idag och hittade någon slags skumgummistav i vattenfördelare.

Denna skummgummigrej hade fastnat i utloppet till wc/dusch på fördelaren.

Den måste ha varit i fördelaren från början då slangarna är för tunna för att den skulle kommit den vägen.

Nu tänker jag ju förstås montera tillbaka grejerna utan denna skummgummisak, men vad har den för funktion egentligen??

Läste när jag googlade att denna typ av fördelare var frostsäker, kan skummgummit vara till för att "ta upp" vattnets utvidning när det blir till is?

Kör försiktigt/ Bjorkand
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej alla glada campare

Jag har en gammal Hobby husbil, i helgen när vi var ute och campade så upptäckte jag att det var fantastiskt dåligt tryck i varmvattnet i dusch och handfat på wc.

Grejade lite idag och hittade någon slags skumgummistav i vattenfördelare.

Denna skummgummigrej hade fastnat i utloppet till wc/dusch på fördelaren.

Den måste ha varit i fördelaren från början då slangarna är för tunna för att den skulle kommit den vägen.

Nu tänker jag ju förstås montera tillbaka grejerna utan denna skummgummisak, men vad har den för funktion egentligen??

Läste när jag googlade att denna typ av fördelare var frostsäker, kan skummgummit vara till för att "ta upp" vattnets utvidning när det blir till is?

Kör försiktigt/ Bjorkand
Knappast troligt att skumgummit skulle hindra kranen från att frysa.
Tror, kvalificerad gissning, att det är ett filter för att du inte ska få ner så mycket smuts som sätter igen strilen i kranen (där vattnet kommer ut).
Alternativt är det själva strilen för att inte få för kraftig stråle.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Knappast troligt att skumgummit skulle hindra kranen från att frysa.
Tror, kvalificerad gissning, att det är ett filter för att du inte ska få ner så mycket smuts som sätter igen strilen i kranen (där vattnet kommer ut).
Alternativt är det själva strilen för att inte få för kraftig stråle.
….nej men att den fryser sönder
Tanken är i grunden god - plast som inte suger vatten och kan komprimeras skulle kunna skydda kopplingar och kranar. En möjlig produktutveckling som skulle få många nöjda kunder
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
....................................................
Nu tänker jag ju förstås montera tillbaka grejerna utan denna skummgummisak, men vad har den för funktion egentligen??

Läste när jag googlade att denna typ av fördelare var frostsäker, kan skummgummit vara till för att "ta upp" vattnets utvidning när det blir till is?
Helt rätt, skumgummit är till för att ta upp vattnets expansionen när det fryser och därmed förhindra att plaströret spricker.
Tar man bort skumgummit måste man vara noga med att tömma ut allt vattnen när det finns risk för frost.
 

bjorkand

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Köping
Helt rätt, skumgummit är till för att ta upp vattnets expansionen när det fryser och därmed förhindra att plaströret spricker.
Tar man bort skumgummit måste man vara noga med att tömma ut allt vattnen när det finns risk för frost.
Tack för svar!
Ok, då var det som jag misstänkte.
Har kollat runt lite och denna fördelare "X-fix" finns att köpa lite varstans, så det blir en ny innan vintern.
// Bjorkand
 
Toppen