• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gratis roaming med Google MVNO

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mobil:

Google bekräftade för några veckor sedan att företaget, tillsammans med en rad operatörer, planerar att erbjuda egna mobila tjänster som MVNO (mobile virtual network operator).
Många i branschen tonade då ner det hela och i synnerhet den tilltänkta omfattningen för projektet.
Den ansågs vara alltför blyg. Nu visar det sig dock att ramen för Googles MVNO kan vara större än bara lokal.

Enligt Fierce Wireless, som hänvisar till The Telegraph, förhandlar Google med Hong Kong-baserade operatören Hutchison Whampoa – delägare i svenska Tre – om internationell roaming.
Affären kan innebära att Google-MVNOs kunder skulle kunna mobilsurfa i utlandet utan extra kostnad.

Det är bara en tidsfråga innan roamingavgifterna tas bort – planerad ny reglering verkar i den riktningen – men ett sådant avtal skulle kunna lägga ännu mer press på mobiloperatörerna själva att påskynda utvecklingen.

Hugo

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
4280
Medlemskap
2026
Sv: Gratis roaming med Google MVNO

Mycket intressant information. Har för mig att jag såg i höstas något här på forumet om ett holländskt bolag som erbjöd surf över hela EU till en bra kostnad och framförallt obegränsad datamängd men lägre hastighet ungefär som Universal här i Sverige.
Jag sparade länken men den fungerar inte nu när vi kom hem från vinterns resa, det hette Chazze tror jag.
Någon som vet något om detta eller är jag ute och cyklar.
EUs reglering gav visst bara fem minuter till samma pris som hemma så den kan de ju stoppa någonstans.

F

F.d. 14324

Guest

Ska det bli Google som frälsar oss till slut?
Jag antar att google har mycket att vinna på att folk använder internet mer, kan vi som konsumenter slippa dyra roamingkostnader i samma veva så kan det nog bli bra.
Det kan nog bli en spännande och intressant fortsättning på det här. :)

mvh jocke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ska det bli Google som frälsar oss till slut?
Jag antar att google har mycket att vinna på att folk använder internet mer, kan vi som konsumenter slippa dyra roamingkostnader i samma veva så kan det nog bli bra.
Det kan nog bli en spännande och intressant fortsättning på det här. :)

mvh jocke

Framför allt får de andra operatörer att vakna till!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det har spekulerats och hintats om det ett bra tag nu, men nu är Googles eget mobilabonnemang Google Fi officiellt.Du behöver vara bosatt i USA, använda en Nexus 6 och ha ett speciellt SIM-kort från Google för att det hela ska fungera för stunden. Uppfyller du de kraven kan du sköta samtal över Wifi, som automatiskt kopplar över till vilket mobilnät som helst när mottagningen försvinner. Du kan även koppla upp dig mot öppna wifi-nät säkert genom krypterad trafik.. Du får köra mobilen som wifi-modem hur mycket du vill, samtal och sms och data är helt obegränsade inrikes och utrikessamtal är “billigare”.

Google har även fixat avtal för att ha täckning i fler än 120 länder. Grundpriset för det hela landar på 20 dollar per månad. I grundpaketet ingår däremot inte data utan det kan du lägga till för tio dollar extra, vilket inkluderar 4G-hastighet och 3 gigabyte data i paketet. För varje extra gigabyte data kostar det tio dollar per månad. Någon bindningstid finns inte heller för den delen.

Paketet i sig låter ganska bra på pappret, men det återstår så klart att se hur det blir i verkligheten. Med 120 länder med i paketet redan från början känns det i alla fall inte som att planer på en global lansering är helt omöjliga framöver och att det kommer tillkomma fler telefoner i erbjudandet.

Toppen