• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

gratis fukttest

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Jag ska på täthetskontroll hos en auktoriserad Burstner återförsäljare har Burstner själv bestämt enlig garantihäftet.
Gäller det fortfarande att det ska vara gratis om säljaren bestämmer vem som ska utföra testet?
Det har stått i en tidigare tråd för ett par år sen.
Dessutom får man inte vara med när dom fukttestar,eftersom man inte får vistas på verkstan p.g.a deras försäkring.(Östgöta Camping i Mantorp).

F

F.d. 8332

Guest
Sv: gratis fukttest

Dessutom skall fukttesten göras inom 12 månader + 2 månader från första reg.datum. Andra inom 24 mån - 36 mån osv. Annars gäller inte garantin.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Vissa märken/fabrikat gör dessutom en sk underredsbehandling med linolja på all faner under bilen. Sprutar på linolja från Biltema till en kostnad av ca 1000 kr. På min går det åt mindre än en tub. "Dyr linolja". Jag brukar spruta på själv inför höst och vintersesongen. PS min fuktbesiktning är gratis det är bara linoljan som är dyr!

F

F.d. 16416

Guest

Citat:
"Dessutom får man inte vara med när dom fukttestar,eftersom man inte får vistas på verkstan p.g.a deras försäkring.(Östgöta Camping i Mantorp)."
Slut citat.

Ja man blir lite förvånad.
Volvo hade för något år sedan en kampanj, där olika alternativ för verkstadsbesök angavs. Bl a ett... var själv med och se hur vi tar hand om din bil. Tydligen inga problem med försäkringen där.
Inte heller vid bilprovningen, som nog har lite farligare miljö än husbilsfirmor.
I Tyskland där vi gjorde kontrollen nu i somras, var vi med hela de 10 min kontrollen tog och kostade ca 650 kr.
Kanske man i Sverige skall kräva att kontrollen genomförs utomhus!

Roadglider

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ej vara med i verkstaden det grundar sig nog på att man inte vill ha insyn och kontroll av utförandetid.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Ej vara med i verkstaden det grundar sig nog på att man inte vill ha insyn och kontroll av utförandetid.
Isåfall kan dom vänta med att hitta fukt tills garantien har gått ut.3 år kvar.
Men frågan var :ska man betala för fukttest :confused:när firman har bestämt att dom ska utföra den själv ??.Då är det ju värdelöst och mest för att få en stämpel i servicehäftet.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Vissa märken/fabrikat gör dessutom en sk underredsbehandling med linolja på all faner under bilen. Sprutar på linolja från Biltema till en kostnad av ca 1000 kr. På min går det åt mindre än en tub. "Dyr linolja". Jag brukar spruta på själv inför höst och vintersesongen. PS min fuktbesiktning är gratis det är bara linoljan som är dyr!
Tyvärr kan jag inte se vilken husbil du har i "din profil".Lite konstigt eftersom dette är en husbilsklubb.
Men om det nu är så att dom måste göra jobbet gratis blir det då linolja på faneran under?:confused:
Kolla täthetsgarantihäftet om det är så att dom har bestämt att du inte får välja vilken verkstad som ska fukttesta.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Tyvärr kan jag inte se vilken husbil du har i "din profil".Lite konstigt eftersom dette är en husbilsklubb.
Men om det nu är så att dom måste göra jobbet gratis blir det då linolja på faneran under?:confused:
Kolla täthetsgarantihäftet om det är så att dom har bestämt att du inte får välja vilken verkstad som ska fukttesta.

Har en HYMER Tramp. Hymer fukttestar gratis men sprutar sedan på Sveriges dyraste linolja på faneren under bilen. De använder Biltemas linolja på sprayburk. De försvarar det höga priset med att det är mycket täckning av golv och rengöring efteråt. Kanske det vad vet jag.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

På sådana här arbeten är det ju sällan materialet som är den huvudsakliga kostnaden, utan personal, lokaler, rengöring m.m. Alla vill ha betalt för eget arbete, men inte betala för andras? :confused:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jag har varit med och sett på. Det tog väl ca 10 minuter att spruta högt räknat. Kan säkert ta mer på en större bil. Skaplig timpeng??

Fuktinspektionen tar längre tid ca 20 min. Många ställen att krypa i på/i.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja med en timdebitering på 1000-1500 kr/tim, inkörning, lyftning, kanske täcka golv eller rengöra det, snacka med dej, så är det nog inte alldeles oskäligt? :confused:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Kanske det ja, men inkörning och lyft ligger väl delvis redan i fuktkontrollen eller....
Täckning och städning är OK.
Vi blir nog inte överens i detta och varför skall vi vara det.
Jag lägger ner nu.

F

F.d. 53014

Guest

Hej!
Vi betalade 41euro i Euersbuch där vi köpt bilen, mycket noggrann undersökning, det känns bra.
Kerstin

F

F.d. 701

Guest

Hej,

det stämmer att fukttesten är gratis de första 5 åren, under förutsättning att bilen är såld av Bürstner GmbH auktoriserad svensk handlare, samt att den utförs hos en auktoriserad handlare.
Vidare så förutsätter detta att alla fukttester är utförda enligt gällande intervaller som finns noterade i serviceboken.
Man kan t.ex inte strunta i de fyra första testerna, göra den 5:e och sedan åberopa garanti, om det skulle uppstått en fuktskada.

Angående att vara med vid fukttesten och övriga verkstadsarbeten så är det precis som du skriver, av försäkringsskäl. Om en kund skulle skadas vid ett sådant tillfälle, så är verkstaden ansvarig för detta, och det tror jag inte att någon verkstad är intresserad att drabbas av. Sedan är det inte heller praktiskt möjligt att ha kunderna i verkstaden under arbetets gång.

MVH
Aviano

F

F.d. 1286

Guest
Fuktest hos annan än säljaren

Måste man besöka företaget där man har köpt bilen, annan Hymerförsäljare eller kan man ta en annan verkstad eller husbilsfirma för att garantin ska gälla?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Om du har en HYMER så är det Hymer som bestämmer var du skall göra testet. Numera finns det ganska många Hymerfirmor i landet.

Norsborg
Ängelholm
Vinslöv
Mönsterås
Kållered 2st
Landvetter
Tenhult
Kristinehamm
Örebro
Bollnäs
Umeå

F

F.d. 1286

Guest

Om Hymer bestämmer att den ska täthetsbesiktigas hos dom så ska det vara gratis!
Eller är det ändrat sedan 2009?

Toppen