• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grannarna nyttjar mitt nätverk!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Ove och Lizzy i grannbilen här i Rincon de la Victoria kommer lätt ut på nätet via min uppkoppling på Vodafone! Oro, för att någon annan granne med skumma avsikter kan nyttja mitt nät för att sprida farsoter i min dator, gnager i mitt sinne!

Vad göra? Kan jag kryptera mitt nät på något vis? :confused:

Jappe

Senast ändrad:

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Grannarna nyttjar mitt nätverk!

Hej Jappe, hoppas du har det bra.
Det går att slå på kryptering och sätta ett lösenord för den som skall komma på. Har du en routher gör du det i denna. Om du delar ut nätåtkomst från din telefon finns den möjligheten där också. Om du har en android telefon finner du under verktyg ett val för internet delning och port hotspot. under detta finns ett val som heter installera och hantera portabel wi fi hotspot. Starta detta och välj ett namn och ett password. Du är sedan rimligt säker mot Tjuvåkning.
Kul att läsa att du är på benen igen. Hälsning från en grå och trist grannö (Tjörn):)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tack! Jag kan konfigurera "mobil WiFi-surfzon", "säkerhet" till open eller WPA PSK eller WPA2 PSK. Jag valde att skriva in ett lösenord under WPA PSK. Gjorde jag rätt nu?

Jappe

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Har du hotspot via mobilen så kan du ställa in kryptering helst med WPA2.
Kolla manualen inställning wifi , hotspot lite olika beroende på typ...oftas via meny/säkerhet.

se exemplet för Galaxy s4

Ställa in och använd telefonen som wi-fi-hotspot - Användarguider - Samsung Galaxy S4 - Mobiltelefoner - Support - Privat - Telia.se

Inställning via trådlös router...se filmen

http://www.pts.se/sv/Privat/Interne...Internetsakerhet/Sakra-ditt-tradlosa-natverk/

Ok! ser att du är på G

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tack! Jag kan konfigurera "mobil WiFi-surfzon", "säkerhet" till open eller WPA PSK eller WPA2 PSK. Jag valde att skriva in ett lösenord under WPA PSK. Gjorde jag rätt nu?

Jappe

Hej
Den kryptering du valde är litet svagare men jag skulle bli mycket förvånad om någon på en ställplats har förmåga och lust att hacka den. Det är dock bara att köra igen med det andra valet så har du max säkerhet.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag använde WPA och då ville inte datorn acceptera detta eftersom den inte var inställd på kryptering. Jag krånglade lite med fienden (datorn) men gav upp till slut. Nya försök kommer att göras, dock!

Jappe

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag använde WPA och då ville inte datorn acceptera detta eftersom den inte var inställd på kryptering. Jag krånglade lite med fienden (datorn) men gav upp till slut. Nya försök kommer att göras, dock!

Jappe

Hej
Ett möjligt problem är att datorn automatiskt ansluter ditt nät. Gå in i datorn och ta bort det nätet. Gör en ny sökning efter nätverk och välj det igen. Då bör du få en fråga om password och när du då slår in detta bör det fungera.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu på Juan Nortes Torg i Fuengirola ska jag göra ett nytt försök med kryptering.

juan.jpg

Jag har levt utan Ejderns orökta kaviar ett tag nu så jag köpte en tub i Skandinavshopen och märkte när jag smakade på den att jag redan börjat få kontinentala vanor. Konstigt översaltat och "onödigt" pålägg! Inte lika salt som sardeller men ingen äter väl sardeller rätt upp och ner, antar jag. De fungerar väl bäst som krydda i Salad Nicoise t.ex.

I parkerna nära torget spelas ett mystiskt spel

spel.jpg

och jag har fått stopp i köksavloppet så jag har att göra ett tag. Avlopps- och datorkrypteringsbekymmer. Vädret är lämpligt för sådana sysselsättningar, varken-eller-väder.

Jappe

Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Vad göra? Kan jag kryptera mitt nät på något vis? :confused:
Jappe

Själv hauxar jag allt, kör sedan x96flock-kryptering på en zip-fil som jag lägger in i en 460-bitars PCM-krypterad dmg. Detta bränner jag på en DVD med ett hemmagjort och för alla andra okänt filsystem. DVD'n lägger jag i en syrafast stållåda som jag svetsar igen med MAG. Dessa lådor gömmer jag på vinden i ett vindsförråd som inte kan kopplas till mig eller den lägenhet jag bor i - detta vindsförråd är en exakt replika ev befintliga förråd men alltså ingen hyresgäst har tillgång till det och varken hyresgäster eller fastighetsägaren har noterat detta extra nytillkomna vindsförråd. Ett hologram av samma vindsförråd projiceras bredvid och där har jag då också alltså 50% chans att inkräktaren går in i fel vindsförråd.
Inne i det riktiga - inte oficiellt existerande - vindsförrådet finns ett kassaskåp, men för säkerhets skull gömmer jag inte stållådorna där, utan lägger dom i en dold mellanvägg i källaren istället.
En gång i veckan åker jag ut med lådorna - gjuter in dom i stora teflonkuber som jag klär med 10 mm blyplåt - och sänker dom på djupaste punkten i Oxdjupet i Sthlms skärgård Jag smyger ut på nätterna med min för ändamålet inköpta fiskekutter. GPS-en hjälper mig till waypointen.
Ändå ligger jag sömnlös på nätterna och är ofta tvungen att nedsvälja 400 milligram Mandrax för att få åtminstone några timmars sömn. Har ofta ont i huvudet och gaser.
Märk väl att filerna ifråga ändå bara är tomma mappar och hela ovan nämnda kedja är ett falskt spår för mina fiender - dom riktiga filerna skyddar och gömmer jag på ett sätt som jag givetvis inte kan berätta om här. Mina fiender läser alla trådar på alla forum. Allt. Överallt. Hela tiden. Alltid.

paranoid dankarson (Hittade tipset på nätet). ;)

F

Flow

Guest

Ett tips är att sluta sända ut signalen så att den är synlig för var och en. Jag minns inte vad förkortningen heter i routern men det känner säkert någon annan till. Smal sak att välja No istället för Yes så får du ha signalen för dig själv.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Ett tips är att sluta sända ut signalen så att den är synlig för var och en. Jag minns inte vad förkortningen heter i routern men det känner säkert någon annan till. Smal sak att välja No istället för Yes så får du ha signalen för dig själv.

SSID heter det. Men det stoppar inte den invigde..
Kör WPA2 eller i värsta fall WEP om det är en äldre laptop som inte har WPA.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag fixade faktiskt till slut en WPA2:a så nu är jag väldigt mallig och glad. OBS! Detta betyder inte att jag inte är beredd på att bjuda på lite nätverk då och då men jag vill veta vilka som nyttjar mitt nät!

Undras hur lång räckvidden är på mitt nät!? 10 meter eller 100 meter eller ännu längre? Jag har ingen aning!

Nu har Vodafones Europasimkort gått ner till 32 kb/s efter utnyttjad dagsranson på 500 mb men det fungerar faktiskt bättre än jag trodde. Bilder dock förmodligen uteslutna!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Försök att lägga in litet foto, 400 x 300 p.

fo.jpg

Det gick fortare än jag trodde!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Undras hur lång räckvidden är på mitt nät!? 10 meter eller 100 meter eller ännu längre? Jag har ingen aning!
Jappe

Jag minns för några år sedan att jag med en förstärkare upptäckte ett trettiotal WiFi-nät i en liten norsk ort. På den tiden, för ca 4-5 år sedan var många oskyddade. Jag uppskattade räckvidden till minst 400 meter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En sak er paranoia, det såg jeg nok av i de årene jeg drev med IT-sikkerhet. En annen sak er å beskytte surt innkjøpte MB med internet mot å brukes opp av andre.

I dag er WPA/PSK eller WPA2/PSK de enkleste å benytte og også de som gir mest beskyttelse mot intrengere.

Den eldre WEP krypteringen for wifi er grundig knekt - det er faktisk enklere i mange tilfeller å knekke nøkkelen enn å oppgi den rett.

En sak en skal slå av om det er mulig er WPS - dette tillegget til WPA gir ofte en åpen bakdør til nettet. Nesten skremmende enkelt, og spesiellt Android kobler seg elegant på de nett som har WPS aktiv uten å spørre om WPA nøkkelen. Windows spør om en WPS nøkkel, men om den brukes er en annen sak - mange routere settes opp uten en slik kode.

Toppen