• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grönt eller blått...

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Vi stannade hos Frits Berger utanför Bremen för lite div. inköp, På frågan vilken sanervätska som var bäst av grön eller blå Thetford, fick vi veta att blå var bättre, men inte varför.. blå säljs ju inte i Sverige..
Säkert kan ngn i denna eminenta klubb ge bättre information.. hoppas vi.
Tack så länge..
Libom

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Grönt eller blått...

Hej!

Jag vet inte skillnaden på grön o blå.
Men vi använder bara den blå. Den luktar bättre tycker vi. Vi passar på att handa en flaska när vi passerar Tyskland.

Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..

Tack för alla svar, Jag hade hoppas få läsa att blå bättre löser upp.. hm.. fekalierna Svar kom från att inta Katrinplommon i lagom tid före... och Jägarmaister efter.. (Krinil).. till att skaka behållaren "man får int vara blödig.." (B-Å Linder..) Svar med viss förståelse och humor.. Jag hade ju hoppats på en med snabbverkande kemisk process.. som löser(?!) alla problem.. Kurt hänvisade till den naturliga processen.. men det tar väl lite tid.. eller?
Sog har inte övertygat mig. Jag växte upp med utedass med ventilation.. det var inte helt övertygande..
För övrigt imponeras jag av alla bra och förstående svar i klubben, t.ex Schmids fråga 27/7 om motorproblem.. på mkt kort tid 22 svar alla intresserde att hitta en lösning.. med både uppmuntran och förståelse.. Där säkert flera av oss fick del av nyttig erfarenhet.
Det är kanske dags att byta ut den lilla loggan bak mot den stora ( men den är ju lite "blagig")
Tack så länge
Libom

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

SOG kan nog inte likställas med gammaldags utedass. Har även jag erfarenhet från sådana men vad jag minns fanns inget kolfilter monterat där.
Det är fläkten i SOG i kombination med kolfiltret som ger den goda effekten. Har precis tömt en toakasset som stått i 11 dagar sedan sista användning och den luktadet inte mer för det.
Fläkten suger in frisk (nåja) luft i kassetten och de bakterier som behöver syre kan då växa till och bryta ner de bakterier som inte behöver syre men som ger den otrevliga lukten. Därför är det viktigt att inte hälla i någon form av toamedel eftersom det motverkar de syrebehövande bakterierna och då kan de inte sköta sin uppgift.
Kolfiltret tar han om de nyproducerade dofterna som uppstår vid användning och blåser ut när fläkten går och bör bytas en gång om året.

EssoJ (som tycker att SOGen är den bästa utgiften som han gjort för husbilen)

Toppen