• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentanken

Suli6566

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
39908
Medlemskap
2024
Hej,
Hämtat hem vår nya husbil och tänker ställa den i ordning… funderade på doften från gråvattentanken…. Kan man fräscha upp den? Tanken har väl inte används på ett tag och klart det luktar lite….
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns många ideer hur man kan gå till väga.

Jag använder Klorin, fungerar perfekt.
Klorin tar död på bakterierna i tank, rör och vattenlås.
Resultatet är en luktfri gråvattentank, till nästa gång behandling krävs.

Att med olika hukus pokus medel parfymera bort lukten är inget för mig.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Spola igenom den ett par gånger. Fyll den sedan till hälften med vatten och tillsätt 1 liter grönsåpa och kör en runda så det skvalpar runt. Sedan tömmer du den och rengör den med svamp genom inspektionsluckan. Då får du rent även på givarna.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej,
Hämtat hem vår nya husbil och tänker ställa den i ordning… funderade på doften från gråvattentanken…. Kan man fräscha upp den? Tanken har väl inte används på ett tag och klart det luktar lite….

Hänger inte med riktigt, är där inte vattenlås på utloppen?
Skulle kunna tänka mig att de behöver en genomkörare med klorin.
Lukten från gråtank skall inte kunna ta sig upp vid användning.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hänger inte med riktigt, är där inte vattenlås på utloppen?
Skulle kunna tänka mig att de behöver en genomkörare med klorin.
Lukten från gråtank skall inte kunna ta sig upp vid användning.
Visst kan lukten från gråtanken komma in i bilen. Särskilt om bilen inte har använts på ett tag så torkar den lilla vattenskvätten i vattenlåsen ut.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Visst kan lukten från gråtanken komma in i bilen. Särskilt om bilen inte har använts på ett tag så torkar den lilla vattenskvätten i vattenlåsen ut.

Jo det förstår jag, men använder man bilen så är det ju ett ickeproblem.
Och vet man att bilen inte skall användas på ett tag så sätter man i proppen.
Och har man ingen propp, så kan jag tipsa om en kapsyl matolja så tar det längre tid för vattnet att avdunsta.
 

Suli6566

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
39908
Medlemskap
2024
Hänger inte med riktigt, är där inte vattenlås på utloppen?
Skulle kunna tänka mig att de behöver en genomkörare med klorin.
Lukten från gråtank skall inte kunna ta sig upp vid användning.
Köpte precis bilen och den har säkert stått ett tag, ingen gräslig doft men kan vara lite mer fräsch bra med ploppen i
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo det förstår jag, men använder man bilen så är det ju ett ickeproblem.
Och vet man att bilen inte skall användas på ett tag så sätter man i proppen.
Och har man ingen propp, så kan jag tipsa om en kapsyl matolja så tar det längre tid för vattnet att avdunsta.
Så sant, men nu hade Suli inte använt eller haft möjlighet att förbereda bilen för någonting, eftersom han nyligen köpt och hämtat hem den! Men sen, om jag ska göra reklam för grönsåpa igen, så funkar det väldigt bra även i gråvattentanken. :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är inte ovanligt att körning med öppna sidorutor tömmer vattenlåsen.
Man kan ju sätta i proppar, men jag orkar inte inför var förflyttning sätta i 4st proppar.

Jag kör inte med fönster öppna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Maskindisktablett ska vara det kraftigaste allround rengöringsmedlet, har jag läst.
Kanske funkar det att lösa upp en sådan i varmt vatten och slå i till gråvattentanken.

Jag kan faktiskt prova att bara köra ett diskprogram, Dometic diskmaskinen tömmer ju till gråvattentanken :cool:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.831
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Köpte precis bilen och den har säkert stått ett tag, ingen gräslig doft men kan vara lite mer fräsch bra med ploppen i
När jag köpte nyare beg bil så luktade tanken illa. Fyllde 2 dl klorin och sen fyllde jag tanken med 2/3 ljummet vatten. Körde 2 mil på kurvig väg. Tömde sen och det kom massor med svarta flagor ur tanken. fyllde sen 1/2 tank rent vatten och tömde ur efter en kort körning. sen ingen lukt.

Nu efter varje tömning så sätter jag in 1/2 dl såpa som spolas ner med lite vatten och när vi diskar så snålar vi inte med diskmedel. Då blir det mindre fett som sätter sig i tanken och härsknar och luktar..
 
Toppen