• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentank

F

F.d. 5217

Guest
Jag har bytt in en Frankia 8000Bd -03 Gråvattentankens avlopp är igensatt dessutom rinner det dåligt från handfatet. Hittar ingen inspektionslucka hur starka medel törs jag använda i avloppen?
Olle
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank

varm vatten( Ej hett) diskmedel, (ej maskindisk) försök att sug ur gammalt vatten i röret ,slå sen på Diskmedel ock 60 gradigt vatten låt stå 2-3timmar, lossar det inte då ,är det rensband som behövs,, om du nu inte har full tank förstås så det är stopp i utgångsröret,för då får ta från andra hållet,,
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank

Jag har bytt in en Frankia 8000Bd -03 Gråvattentankens avlopp är igensatt dessutom rinner det dåligt från handfatet. Hittar ingen inspektionslucka hur starka medel törs jag använda i avloppen?
Olle


Har du kollat om det finns någon lucka i golvet mellan bakhjulen vid toaletten.
Mina 3 tidigare Frankier har alla haft vattentankarna där.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank

Misstänkte det. Då sitter det säkert en kardan och bakaxel där vi har tankarna i dubbelgolvet.

Oavsett det så gissar jag att Frankia använder liknande tankar, och då finns det troligen en relativt stor manlucka på ovansidan. Men jag kan ju ha fel.

På våra -00, -05 och -06 så fanns det i alla fall en rund lucka som man kan öppna.
 
Toppen