• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentank ???

F

F.d. 55425

Guest
Konstaterade nyss att vi inte har någon gråvattentank.Miss att inte kolla det när vi köpte bilen.Det är väl på "första" husbilen man ska lära sig sina misstag. :( Känns inge kul att behöva släpa på en hink eller dyligt hela tiden. Nu till min fråga är det svårt och dyrt att sätta dit en tank i efterskott??? Vi använder inte husbilen på vintern så den behöver inte isoleras mot kyla. Nån som vet var man köper en sån? Konstigt att det inte fanns det är ju iaf en -92. Har sett mycke äldre husbilar som haft gråvatten tank. Kram Agge
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gråvattentank ???

Roland och Viola

Om ert reningsverk inte vill hantera disk- och tvättvatten, vad tar man då emot?
En del frågor kanske man inte bör besvära byråkraterna med.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattentank ???

Tvätthallar och spolplattor är ju anslutna, i många kommuner går dagvatten och avlopp i samma ledningar, så allt går till reningsverket.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gråvattentank ???

Nu har vi visserligen ett eget reningsverk (trekammarbrunn med infiltration), men hade vi inte det så skulle jag utan att grubbla tömma mitt gråvatten i hemmatoaletten.
aake
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Tyvärr har jag inte husbilen hemma än. Den står på vinterförvaring.

Hinken får man väl tömma vid anvisad plats på camping om man ligger där men förstår inte heller var man tömmer om man fricampar.

Hej agge du skriver att du inte har bilen hemma hur vet du att det inte sitter en tank som jag läser ut av hur du skriver i första inlägget har

du sett det själv på bilen eller har du läst dig fram till det
Markko.:yes:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank ???

Montreal, det är nog inte många kommuner som har dagvatten som går till reningsverket. Däremot förekommer det felkopplingar att avloppsvatten rinner ut med dagvattnet (och tvärtom). Din idé med spolplatser kan va intressant att kolla upp, speciellt om dom inte är inhägnade.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvattentank ???

Tvätthallar och spolplattor är ju anslutna, i många kommuner går dagvatten och avlopp i samma ledningar, så allt går till reningsverket.

Njae...det är nog inte så vanligt. Dagvattnet brukar gå ut i sjöar/åar/vattendrag.
Dagvatten vill man helst inte ha i reningsverkets bassänger. Vid kraftiga regn skulle i så fall bassängerna svämma över med katastrofala följder...

Däremot är det inte helt ovanligt att dagvattnet är felkopplat, alltså anslutet till spillvattnet. I vissa fall kan detta vara omedvetna fel som begåtts, men det finns en del sluga fastighetsägare som gjort detta för att slippa ta hand om dagvattnet själva...och det är ett problem för reningsverken.

Hur som helst så är det klart bättre att släppa gråvatten på en filtrerande yta, sand, grus, gräsmatta t.ex. än rätt ner i ett vattenförande dike/vattendrag. Då har man fosfaterna rakt ut i vattendragen. Släpper man i en filtrerande massa, bryts fosfaterna ner sakta till näringsämnen och förorsakar inte någon större skada i naturen.

/Ludde

/Ludde
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Hej agge du skriver att du inte har bilen hemma hur vet du att det inte sitter en tank som jag läser ut av hur du skriver i första inlägget har

du sett det själv på bilen eller har du läst dig fram till det
Markko.:yes:
Hej jag satt och skrev ner allt jag komihåg av vad förre ägaren berättade om bilen och då slog det mig att hann sagt nåt om en hink under bilen.Ringde kompisen som var med när jag köpte bilen i oktober och helt rätt Det fanns ingen gråvattentank!!!! Hämtade bilen när jag köpte den och körde direkt till vinterförvaring och tur var det för dagen efter var det snöstorm här. :yes:
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Gråvattentank ???

Spolplatser , Tvätthallar har en olje avskiljare så deras vatten går samma väg som wc vatten till reningsverk . Men stuprör och gatubrunnar kan gå direkt till vattendrag . Men i större städer så tror jag att det " renas" på något sätt dock ej så avancerat som Wc vatten .
 
Toppen