• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentank som läckte (lösning)

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Adria Coral S670SL 2009. Gråtabken läckte först dör tömningsröret & vredet går in i tanken. Fixades av en firma i Sundsvall i samband med montering av Truma Duocontrol. Allt frid & fröjd ... tills vi började använda gråtanken. Den började läcka likt förb...t. Tanken har isolering för vinterbruk dvs den sitter runt tanken men har en luftspalt för att värmluft från Trumavärmaren ska kunna hålla frosten ute (vete gudarna om/hur bra det funkar?). Isoleringen har ett lock i frigolit som köndes jnepigt att få lös. Efter konsultation med Adria visar det sig att det i pprincip är bara dra rakt ut (ned) delvis med hjälp av vrida locket lite hit & dit. Fick bort locket & voila! Där var problemet. Då de fixade utloppet som läckte så lär det skruvat lös det inre locket till tanken. Det satt där men inte mycket mer. Jag kunde vrida det ca 1/2 varv så nu är även det dryptätt - än så länge....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Adria Coral S670SL 2009. Gråtabken läckte först dör tömningsröret & vredet går in i tanken. Fixades av en firma i Sundsvall i samband med montering av Truma Duocontrol. Allt frid & fröjd ... tills vi började använda gråtanken. Den började läcka likt förb...t. Tanken har isolering för vinterbruk dvs den sitter runt tanken men har en luftspalt för att värmluft från Trumavärmaren ska kunna hålla frosten ute (vete gudarna om/hur bra det funkar?). Isoleringen har ett lock i frigolit som köndes jnepigt att få lös. Efter konsultation med Adria visar det sig att det i pprincip är bara dra rakt ut (ned) delvis med hjälp av vrida locket lite hit & dit. Fick bort locket & voila! Där var problemet. Då de fixade utloppet som läckte så lär det skruvat lös det inre locket till tanken. Det satt där men inte mycket mer. Jag kunde vrida det ca 1/2 varv så nu är även det dryptätt - än så länge....
Perfekt. Har du nån bild på kranen. Min är tät men droppar igenom kranen och ut ur röret...
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Denna fast utan spiralslangen.
 
Toppen