• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvattentank/avlopp under vintern

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Som förstagångsägare av husbil, tar jag till mig alla goda råd inför vintern.

Har hört av en erfaren husbilsägare att man kan använda sig av koncenterad spolarvätska i samtliga avlopp. Jag kan tänka mig att det är ganska så milt mot avlopp och gråvattentank.

Har läst att någon föreslagit glykol, men mig verterligen är det ganska aggresivt.

För övrigt bör det fungera på samma sätt som med husvagnen.
Töm allt, underhållsladda batteriet, ta bort sånt som lockar möss, använada torrbollar, öppna alla kranar, blåsa ut ev. vatten i duschslangen.
Något jag missat?

Leif i Vallentuna

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Gråvattentank/avlopp under vintern

Du behöver inte underhållsladda batteriet om du lyfter av minuspolen till batteriet.

Svarne

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2085
Medlemskap
2025

lögn,batteriet måste underhåll-laddas,annars sjunker spänningen och det kan till och med frysa.

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026

lögn,batteriet måste underhåll-laddas,annars sjunker spänningen och det kan till och med frysa.
Svammel, alla år jag har havt husbil har jag bara lossat minuspolen till bilbatteriet och brutit strömmen till bodelsbatteriet. Den har startat på första försöket i maj månad i alla år.
Sen behöver man inte hälla i någon tank frostskyddsmedel när dessa är tomma.
Däremot brukar jag fylla upp dieseltanken full, och besikta bilen på bilprovningen innan avställning, för jag har 0 som sista siffra.

F

F.d. 25431

Guest

Hej

Du verkar ha kloka råd :)

Hur gör man med färskvattnet?

Jag tänkte att man tömmer varmvattenberedaren och färskvattentanken (som jag alltid gör efter varje resa.

Kanske köra vattenpumpen lite med alla kranar öppna. Bore det inte räcka?
Något mer man skall tänka på?

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Använd HB på vintern så slipper du dessa funderingar.
/Vidhem

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag täcker aldrig bilen. Flyttar bilen ca 1 gång i månaden för däckens skull. I samband med det låter jag motorn gå någon minut.
Kopplar in el och underhållsladdar och sätter på golvvärmen ett dygn för att hålla torrt. Tömmer torrbollarna, en på toa och en i duschen om det behövs.
Öppnar oxså ett par takluckor för att vädra ut. Lite kul pyssel...fungerat hittils.

Bosse

F

F.d. 58573

Guest

Måste man inte vidta åtgärder för att förhindra frysskador även om man använder bilen vintertid?

Visst måste man det om man inte vill varmhålla hela vintern. Men det går väldigt raskt att kallställa eftersom man får sådan rutin på det.

aake

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Glöm inte att tömma vatten pumpen. Duch slang tömmes.
Vi rullar hela året så värmen är på. Tömmer alltid tankar, pannan, kranar efter varje tur.
Ha det så bra.
Vi som rullar kanske syns. även ni andra.
mvh
Skoogis

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Ett djupt urladdat batteri med, elektrolytdensiteten 1,10 g/cm3, klarar temperaturer ner till ca. -10 grader. Fulladdat batteri har en elektrolytdensiteten på 1,28 g/cm3 och klarar temperaturer neråt -60 grader.

Om batteriet inte används ska det fulladdas innan det ställs undan.
Beroende på batterityp och om batteriet är i gott skick och förvaras svalt, behövs ingen underhållsladdning för:
– lågantimonbatteri: 6-8 månader
– bly/kalciumbatteri: 10-12 månader

källa: http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf

F

F.d. 52919

Guest

Dankarsson!
Om batt. förvaras svalt behövs ingen underhållsladdning.. Men om batt. förvaras i kallt i hb. behövs inte det u.hållsladdas?? (ytter temp uppåt 30 grader)

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Det är nog aldrig fel att underhållsladda om batteriet vinterförvaras i sträng kyla men min erfarenhet är att ett fulladdat batteri i gott skick klarar även en sträng vinter utan underhållsladdning.

Senast ändrad:
Toppen