F
F.d. 53358
Guest
Såg i tidningen att vår miljöminister släpper ut gråvatten direkt i östersjön. Hur bra är det, skulle aldrig falla mig in att göra på detta sätt.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Såg i tidningen att vår miljöminister släpper ut gråvatten direkt i östersjön. Hur bra är det, skulle aldrig falla mig in att göra på detta sätt.
Ja, åtminstone för alla som inte kommer i husbil. Då kan det vara tveksamt, åtminstone om man ska tro en del inlägg i gråvattentrådarna.....![]()
Man kan ju köra med ständigt öppen tank så att det inte blir så mycket på än gångKanske är det en viss skillnad att tvätta sig i en sjö, eller tömma 100-300 Liter på en och samma plats vid ett och samma tillfälle. Som när man tömmer en gråvattentank?![]()
Man kan ju köra med ständigt öppen tank så att det inte blir så mycket på än gång
Då blir det ju nästan samma sak![]()
Det är viss skillnad mellan att släppa ut gråvatten i marken jämfört med att släppa ut det direkt i havet. Gråvatten innehåller gödningsämnen som kommer marken tillgodo. Naturligtvis kommer en viss del av gödningsämnena ändå att nå vattendrag i slutändan, men en stor andel tas upp av marken. Gödningsämnen direkt ut i havet däremot leder till ökad algtillväxt, syrebrist och bottendöd.
Dom luktar bara om de ståt stilla i tanken. Släpps de direkt är det rent vatten med viss citrondoft. Kommer det från dusch eller tvättställ luktar det svagt av tvål. Det brukar lukta rätt gott i båda fallen![]()