• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvattengivare kass!

F

F.d. 58882

Guest
Har en Kontiki 640 -93 där givaren till gråvattnet har kastat in handduken. Jag hoppas att någon i klubben kan bidraga med sin kunskap. Gråvattentanken är nerplockad & jag hör att det skramlar inuti (säkerligen delar från givaren). Hur fungerar denna givare? Läste i ett brittiskt husbilsforum där någon sade att givaren inte visar nivån utan bara om tanken är full eller tom. Är det någon som vet om så är fallet? Full/tom har väl bara en brytare i givaren medan en analog givare har en inbyggd resistans. Jag skulle vilja att instrumentet visar den aktuella nivån. Instrumentet används för att visa nivån på både gråvatten & färskvatten. (färskvattnet visas med aktuell nivå). Om jag köper en analog givare kan jag då ta vilken son helst eller skall den passa instrumentet? Var får man i så fall tag på en sådan?

Bennie

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Gråvattengivare kass!

Varför tar du inte ut givaren ur tanken och tittar först? Hur ser visningen i bilen ut, har den flera nivåer, eller är det bara en varningslampa?

Det är som jag skrev samma instrument som indikerar både färskvatten och gråvatten. En tvåvägsbrytare styr instrumentet, till höger=färskvatten (aktuell nivå i tanken), till vänster=gråvatten. Jag har mätt resistansen i gråvattengivaren & den är stendöd. Den är monterad horisontellt in i tankens baksida så jag misstänker att det är en vippande flottör av något slag. Tankens höjd är ganska liten (ca 15 cm) & givaren är placerad ca 70 cm från inspektionsluckan (diameter 15 cm) i centrum på tankens ovansida. Eftersom det skramlar av hårda föremål i tanken & resistansmätning av givaren indikerar avbrott så utgår jag från att den är kass.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gråvattengivare kass!

Eftersom det skramlar av hårda föremål i tanken & resistansmätning av givaren indikerar avbrott så utgår jag från att den är kass.
-------------------------------------------------------------------------------
Hej, så gott som alla givare i vattentankar brukar bara vara avkännare inskruvade i tankens sida eller metallstavar som sitter i en hållare. En givare i botten på tanken och sedan fyra mottagare på olika nivåer för 1/4 - 1/2 - 3/4 och full, som får kontakt med varandra genom vatten-nivån. Därför går det i allmänhet inte bra att mäta.
Men Swift's elschema har väl ritats av en engelsman och då kan det kanske blivit lite annat än det vanliga ;).

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen