• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvatten som stinker

F

F.d. 53284

Guest
Är på vår första långtripp och i Spanien, Alicante.
Problemet är en allt tilltagande frän lukt när gråvattnet skall tömmas.
Skall man ha något medel även i denna tank?
Vi har endast varit ute ca 2 veckor.

Tacksam för svar.

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gråvatten som stinker

Precis som i Gunnars inlägg, vi tömmer så fort tillfälle ges även om det inte är så många liter i tanken lukten kommer väldigt fort i varmt klimat och även om man doserar medel så tycker inte jag att det hjälper jättemycket!

// Pilot

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Hadde samma problem förra sommaren.

Slog i en liter såpa, tömde inte tanken förrens den var mer än halvfull. Samt mycket körning på krokiga småvägar. Så att det skvalpade runt rejält och rengjorde tanken.

Sedan dess har det inte luktat i närheten av vad det gjorde då.

//Freddy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har alttid en skvätt Thetford Tank Feshener i tanken, det verkar göra gott, sällan att det stinker. Sedan torkar vi alltid av all disk med papper före diskning, och häller aldrig något fett direkt i avloppet, det gör också gott! :)

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Vi befinner oss i Benidorm för övervintring och har haft temperaturer på mellan 22-32 efter det att vi lämnade Sverige. Under de senaste 5 veckorna här i Benidorm har tempen i skuggan legat på mellan 27-32 varje dag.

Det bästa tipset är def. att ta för vana att tömma tanken varje dag för då behövs inga kemikalier i spillvattentanken !

Under delar av resan så fricampar vi och många med oss och då är det ju oftast inte möjligt att tömma tanken - i sådana lägen använder vi oss av något av de flytande medel som säljs på campingfirmor och många varuhus.

Ha en skön vinter !

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Häll i en diskmaskinskudde och 20 liter varmt vatten kör en ordentlig runda med Husbilen för rengöring av tanken, sitter avtappningen i främre delen av tanken kör upp bakhjulen på pallning, alternativt tvärsom vid avtappning bakkant, vid avtappning spola samtidigt från bakre avloppspunkt. Rent o fräscht

Toppen