• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

gråtfärdig :(

F

F.d. 25168

Guest
Fru'en er på semester i Danmark i totalt 6 veckor, det er okay :)

MEEEEN hun har Garmin navigatoren med, så har nu sittat her med husbil UTAN min Garmin, bare NAVIGON til mobil :(

Navigon kan inta jävnföres med min gamle Garmin 660 !!!!! Mangler alle egna ställplatser med billed og tekst !!!!!!!

lyckligvis kommer hun tilbage om 14 dage :) så må vi ud i det svenska rige, och se på platser och naturen :)

F

F.d. 50209

Guest
Sv: gråtfärdig :(

Jag har Garmin och använde den under vår europaresa under 5 veckor nu under juli. Vad jag inte kan förstå är hur man är så beroende av den. Vi köpte kartor i varje land, Polen, Slovakien, Ungern, Tjeckien, Österrike m.fl. Vår Garmin blev helt utfloppad flera gånger, så vi stängde av och läste karta istället. Är kartan något vi glömt att använda när tekniken kom?? Jag har ibland svårt att förstå alla "tekniksfreaks" här på HBK. Måste man verkligen ha alla appar, gps:er, mm för att kunna åka iväg?? Under alla år har man klarat sig med karta men nu MÅSTE man ha alla sista uppdateringar för att klara sig. Ja ja ja , jag förtsår att jag riskerar massor av påhopp för att jag tycker så, men det tar jag. Läs kartan!!

F

F.d. 53012

Guest

Vill du låna en TomTom 950 live ny behöver den inte på några veckor. Har en Garmin på MC som kan flyttas till bil vid behov som jag säkert inte har.

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Vi följer alltid med på kartan! Hade vi bara litat på vår Garmin hade vi fortfarande åkt runt på ett fält i Frankrike bland förvånade vindruvsodlare!
Ibland är ju inte den senaste uppdateringen gjord.
Men vi hade aldrig kunnat hitta bra ställplatser och annat utan vår GPS! Kultur och intressanta platser finns ju redan inlagt. jag förstår att saknaden är stor efter kanske både frun och Garmin!
hälsningar Anita

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Måste man verkligen ha alla appar, gps:er, mm för att kunna åka iväg?? Under alla år har man klarat sig med karta men nu MÅSTE man ha alla sista uppdateringar för att klara sig. Ja ja ja , jag förtsår att jag riskerar massor av påhopp för att jag tycker så, men det tar jag. Läs kartan!!

Är det du eller frugan som inte får se omgivningen utan måste följa med på kartan på era resor? Jag har överlåtit grovjobbet till min iPad så att vi båda kan ha glädje av landskapsvyerna.

F

F.d. 25168

Guest

jag förtsår att jag riskerar massor av påhopp för att jag tycker så, men det tar jag. Läs kartan!!

Nope, har selv kart med til dom forskellige lande :)

Men for at få samme oplysninger, som jag har i min Garmin, skal jag have en kartbog, udskrifter over ställplatserne, eventuelt en af 4 campingböger.

Så er mit bord fyldt op, och jag sidder der og provar at få styr på tingene :):):)

Näää, Garmin rock's :) alt i en

F

F.d. 50209

Guest

Jag kör, frun tittar på utsikten, vi stannar och läser kartan ihop, men visst har vi haft nytta av GPS:n absolut

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Denna semestern har jag lagt min Garmin 760 i sidofacket i bildörren och kör enbart med min Iphone och den nerladdade Navigon , visst funkar det även om jag inte har alla POI inlagda .

F

F.d. 50209

Guest

men du hitta la te Vilske Kleva och Åsletå ändå??:twitcy:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Kör med iPad och Garmin. Har router och är uppkopplad så snart det är ekonomiskt rimligt. Dessutom iPhone och en eller två bärbara pc, samt handburen Garmin-GPS. Har varit på Internet sedan 1994 och kan inte tänka mig vara utan. Har ett jobb som förstärker dessa "skador". :)

Men visst ska man ta tekniken för vad den är. Den ska vara ett hjälpmedel och inte en förutsättning för resandet. Det gäller att hitta sin nivå. Blir den en belastning är det fel. Teknik är bra men kan vara onödigt komplicerad, den kan falera och grejor kan gå sönder.

Jag gillar papperskartor! Köper nya till varje land. Det gäller både vägkartor och vandringskartor, trots handburna GPS-enheter. Planering sker nästan alltid med en stor härlig papperskarta utvecklad över hela bordet eller golvet.

Men rätt uttnyttjad efter egen nivå underlättar tekniken körandet. Jag och min fru har det betydligt trivsammare i hytten med vår elektronik än när vi bara var beroende av papperskartor.

Krister N

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kartan talar inte om vilken hastighetsgräns som gäller och varnar när man kör för fort.
Inte heller räknar den om vägen vid trafikstockning INNAN man kommer fram till den.
:)
//W

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kartan talar inte om vilken hastighetsgräns som gäller och varnar när man kör för fort. Inte heller räknar den om vägen vid trafikstockning INNAN man kommer fram till den.

Just att varna när man kör för fort har visat sig vara värdefullt. Jag trodde att jag var bra på att hålla rätt hastighet, men icke! Denna funktionen kan spara många kronor.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Navigon är bra på hastighet, trafik och alternativa vägval dessutom röststyrd.

Copilot använder Garmin. Oslagbar när det gäller planering, pios, navigering och loggning.

Vi tog oss genom de italienska alperna på småvägar tillsammans och det blev en underbar upplevelse.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Varning för italienska små alpvägar. Vi körde lite fel en gång och hamnade i det vildaste landskap vi någonsin befunnit oss i. Allt verkade igenbommat men vi hittade ett fantastiskt mysigt värdshus med stor öppen spis och en välförsedd bar. Många vilttroféer på väggarna var det därinne och bössor lite här och var! All verksamhet avstannade när vi gjorde entré! Vi försökte kommunicera med värdshusvärden på olika språk men kom ingen vart och till slut uppfattade vi stämningen så hotfull att vi fann för gott att retirera så vi gick ut och hoppade snabbt in i bilen och körde därifrån. Vi hörde några knallar och kunde se, när vi tittade bakåt, att hela gänget stod och sköt efter oss. Vi kom emellertid undan med våra liv i behåll! Något förhöjd puls kunde vi dock konstatera att vi hade!

Detta hände för c:a femtio år sedan. Idag kanske det går lugnare till i de vilda bergstrakterna i norra Italien! Vad har detta med GPS att göra? Jo, det gick att köra vilse även före GPS:arnas tid!

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Detta hände för c:a femtio år sedan. Idag kanske det går lugnare till i de vilda bergstrakterna i norra Italien! Vad har detta med GPS att göra? Jo, det gick att köra vilse även före GPS:arnas tid!

Jappe

Herregud Jappe!

Jag tror det är dags för dina memoarer. Jag kan hjälpa till med att lägga upp en blogg liknande "Jappe i Spanien". Undrar vart den tog vägen förresten!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Herregud Jappe!

Jag tror det är dags för dina memoarer. Jag kan hjälpa till med att lägga upp en blogg liknande "Jappe i Spanien". Undrar vart den tog vägen förresten!

Ryktet om min nära förestående död är betydligt överdrivet! Jag har fått en ny mirakelmedicin så det är inte dags för några memoarer än på ett bra tag, hoppas jag! :wink:

Jappe

T

Teddi

Guest

de finns ingen husbilsklubb i världen utan medlemsnummer 661:D:D

Toppen