• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grå/vit avgasrök.

J

Jarmo

Guest
Har idag täckt av husbilen, startad och flyttad den på en annan plats på garage infarten, körde kanske 100 meter och då kom det rätt så mycket vitt rök ungefär i en minut och det luktade inte kärlek. Motor låter mycket bra och går som vanligt, tror inte att det är någon fel men är lite nyfiken vad det var. Visst har han inte varit igång på länge men än då.
Kondens i avgasröret? mild vinter? Fukt i bränslefilter? Motor går kanon.

Glömde skriva att det är Ford 06 2,4 TDI

MVH: Jarmo

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Grå/vit avgasrök.

Det är nog så.
Vill man vara säker kan man kolla om det byggs upp tryck i kylaren vid kall motor, om det finns slibbigt geg på oljelocket och hur oljan på stickan ser ut..

..så var det på min tid.

/M

J

Jarmo

Guest

Hej!
Har nu kört en lite längre sväng på 90-väg och bilen går fint fint, ingen rök eller annat. Var nog vatten i avgasröret.

MVH: Jarmo :msn_thumbup:

F

F.d. 55397

Guest

Vid dålig förbränning pga för kall motor är vitrök ett känt bekymmer, tas i regel om hand av modern motorstyrning.

Toppen