• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gps

F

F.d. 52971

Guest
funderar på att byta ut min gamla mio ,tacksam för tips om någon bra
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: gps

Jag är mycket nöjd med min Garmin 760 som jag köpte i somras, så den rekommenderar jag.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: gps

TomTom är föredömmligt enkel att hantera och att ladda med nya poi. Kartor från Teleatlas. Köper du en ny se till att du får de senaste kartorna. Koordinater kan läggas in.
Har en TT One XL.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: gps

Se även till att du kan ange destination med koordinater...

I min j-vligt dyra Kenwood med integrerad Garmin kan man inte det...
Känner mig lurad, av säljaren faktiskt.

Klagar man hos Garmin så blir man hänvisad till Kenwood.

DS
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: gps

Garmin eller TomTom... jag tror att dom är ganska likvärdiga och bägge har den viktiga funktionen att söka på kordinater.

Själv har jag Garmin 660 och tycker den är jätteenkel att förstå sig på och även att ladda med pois. Pratar du med en som har TomTom så kommer du att få höra samma sak där.

Det är också lätt att få hjälp med bägge dessa eftersom det är så många som har valt något av dessa märken. Testa i affären och se vilken som känns bäst för dig/er.

//Kicki
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: gps

TomTom är ett mycket bra köp , den är användarvänlig. Själv har jag som Kalle en TomTom ONE XL. Gps är suverän när man skall leta sig ut ur stora städer och väldigt rolig att ha för att beräkna tiden fram till destinationen.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: gps

En annan sak som kan vara intressant för en del är möjligheten att spara rutter. Alltså den väg man åkt. Alla gps:ar klarar inte detta. Jag har för mig att man i Garminmodellerna måste upp i 7xx-serien för ruttspar. Dessa rutter tar man sedan in i datorn och i Google Maps eller nåt annat kartprogram.

Kan vara kul att ha och speciellt för dom som skriver blogg. Naturligtvis kan man göra detta manuellt men det är enklare med en färdig fil.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: gps

Har man Garmin Mapsource i datorn kan man ladda ner spåren från GPS:en och spara i en fil. På min hemsida har jag beskrivit lite mer hur jag gör.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: gps

Vi satsade på en TOMTOM GO 720,har haft den nu i ett år, och är helnöjda med den.Använder den mycket på utlandskörning,och fungerar perfekt.
Det har ju kommit ett flertal nya modeller,man får nästan fråga i den affär man tänker köpa,det har kommit så mycket nytt på den senaste tiden,och dom flesta kända märken verkar vara helt OK

Vänligen Ingrid o Stig
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: gps

Vi har en TomTom 720T o spelat in egna körinstruktioner . Himla kul...man får höra gumman skrika "SVÄNG VÄNSTER" även när hon knoppar..! / :twitcy:Mattematt
 
Senast redigerad av en moderator:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: gps

Jag har både Garmin och TomTom. Jag personligen tycker bättre om Garmin då menyhanteringen är mycket enklare, rösten är bättre, bilden är tydligare, och det bästa av allt är att ankomsttiden visas exakt utan att man måste ställa in om man ska vara framme vid en viss tid.
Uppdateringen av kartor är tyvärr lite mera koplicerat än hos TomTom.
Fartkameror är i Gamin bättre för bara de kameror i färdrikningen visas.

Fördelen med TomTom är att den aktuella hastigheten visas hela tiden utan att man måste klicka på skärmen och gå till en annan sida.

Betr, utseende så är Garmin mycket tunnare och enl. min mening snyggare.
 
Toppen