• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS?

F

F.d. 14026

Guest
Hej!

Kan man få lite tips i GPS-djungeln? Köpte en billig Garmin C510 de luxe 800kr men ska nog byta den. Alla rekomenderar olika, man blir snurrig!!
Fick två nya förslag, Navigon ? ca 2500kr och Garmin ? ca 2700kr. Nu kommer jag inte ihåg modellnr men de ska ha allt som behövs.
Ska ut i Europa som så många andra i sommar och då är det väl bäst att ha en GPS, man vill ju hålla sams!!
Ja...vad ska man välja, är novis??

Mimmi o Nimrod :music-icon:
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: GPS?

År 2002 började vi med en KriLanMä 58, lite gammal men med uppdaterad karta funkade det även om det blev en del omtagningar i rondeller. Nu Garmin 760 som funkar kalas, men KriLanMä 58 med uppdaterad kartbok måste dock också användas ibland för säkerhets skull.
:D

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1471

Guest
Sv: GPS?

Titta på TomTom en av de största tillverkarna. har kommit en ny modell som heter TomTom Go 730. Men TomTom har även andra modeller. Titta i affären och be dem visa menysystem och allt annat av värde.
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: GPS?

Hej

Jag har läst en del tester eftersom vi själva skall köpa ny GPS. Den är ännu inte inköpt men det kommer att bli en tomtom 720t. Jag grundar det på Råd & Röns test i slutet på april samt priset och vad jag har läst från andra användare. Anledningen till att jag väntar är att det nu har kommit en ny modell 730 som gör att priset kanske sjunker på 720t lite till.

Niclas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS?

Jag har haft en Garmin 660 ett tag, men blev lite trött på den efter några märkliga turer i Sydfrankrike i vintras. Den var så korkad, så vi kallade den "Beirut". Köpte seden en Garmin 250 med Europakartor billigt på nätet för 1400 spänn och den tyckte jag var en verklig fullträff, dessutom lätt att ta med i fickan!

Jappe
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: GPS?

Hej alla vänner!
Tänk på att kolla vad uppdatering av kartorna kostar i förr hålande till en ny navigator
Verkstan
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: GPS?

Som det sagts tidigare i tråden så vann Tomtom tätt följt av Garmin den stora testen i Råd & Rön. Motsvarigheten till Råd & Rön i USA har gjort en test och där blev Tomtom och Garmin favoriter.

Några saker som jag tycker är viktigt är att det skall var enkelt att föra över egna pois från datorn, att det skall finnas en svensk supportsida på internet. Att man kan söka på kordinater och sist men inte minst att skärmen inte är för liten, minst 4,3 tum.

Kenneth
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: GPS?

Har just avverkat de två första resorna med nya färdkompisen TomTom 730 T, inköpt på Elgiganten. Har tidigare använt TomTom i PDA men är klart imponerad över utveccklingen av GPS. Hittills mycket nöjd och att föra över egna POI är mycket enkelt. Uppskattar också blåtanden där mobilen blir handsfree via GPS:en.

Imorgon fixar jag fast installation i husbilen via Brodits intelligenta fäste, se Brodit.se.

Elddopet blir väl när vi åker till Toscana om en månad men allt mycket bra hittills.....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: GPS?

Ett annorlunda råd...

Kolla runt bland vänner och bekanta och hör efter om det finns någon som har "en bra GPS" och förvissa dig att han kan alla funktionerna i den.
Köp en likadan! Det är guld värt att kunna ringa och fråga om funktionerna om man stöter på svårigheter.

Ska Du gå till botten med ditt inköp så gör en kravlista vad GPS:en ska klara.
Jag skulle titta på framförallt hur man kan göra rutter och enkelt skriva in latitud och longitud. Ska GPS:en användas som musikspelare eller vid telefoni? Det är du själv som ställer kraven...

Grafiken kan förblinda dig men en bra röststyrning är egentligen det bästa.
Vissa pratar oavbrutet medan andra är mer återhållsamma i instruktionerna. Till viss del kan man plocka bort detta i GPS:en. Det bästa är om du kan få låna och provköra med den GPS du tänkt köpa. Kanske inte helt lätt...

Hälsningar
Knausen
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: GPS?

Jag har en Garmin c510. Tycker att den är ok för priset vi gav, men saknar att inte kunna söka med koordinater. Sen blir en navigator inte bättre än vad kartorna är.
Har inte koll på vilket märke som har bäst kartor...

/Cecilia
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: GPS?

Alla märken har lika bra kartor ! Under förutsättning att de är uppdaterade. Däremot skiljer sig programvarorna åt mellan GPS-märkena. Kartor finns det bara två tillverkare för och det är fullt jämförbara.
 

Rolf o Maude 45

FD HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
45
Medlemskap
2023
Sv: GPS?

Hej
Fick i present Garmin 360T som jag håller på att brottas med,installationer av POI-s verkar svårt men det går nog att med HBK-s hjälp ( om jag fastnar ) att lösa
f.öv verkar den lätt att hanskas med
Rolf
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: GPS?

Hejsan !

Jag har en Navigon 7110. köpte den bara för att den har kartor på öst europa (bla Kroatsien vi skall dit i sommar) med. Samt att man fick 2 års uppgradering på kartorna i köpet. Sen att det va "lull lull" som blåtand med till mobilen så att den blir som handsfree. Man kan välja mellan kordenarter eller gatunamn till sin desternation. Har även trafilk meddelande funktion. Samt att den har 7" skärm . Köpte min på net on net för ca 3000 kr :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14026

Guest
Sv: GPS?

Hej!

Har nu bytt till en Garmin nuvi 660FM. Hoppas att den blir bra. Tack igen för alla tips!

M o N :music-icon:
 

lyttge

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
1176
Medlemskap
2024
Sv: GPS?

Hejsan i GPS-röran.
Jag sökte iförra veckan på flera butiker efter en ny GPS.
Hittade hos EXPERT en Panasonic som heter CN-GP50N, den har allt, och
så har den 5" skärm, kostade 2990:-
 
Toppen