• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS utan skärm?

F

F.d. 5322

Guest
Hej på er alla tekniknördar :wink:.
Tror mig veta att det ska finnas en typ av GPS, som registrerar exakt hur man kört, hur lång tid det tagit osv. En enkel pryl utan skärm eller annat lull-lull.
Man ska sen i efterhand kunna öppna den med datorn och se all information.
Någon som känner till detta? Var man kan köpa det och priset?

mvh Lg

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: GPS utan skärm?

Sök på GPS Tracker på google, så finns det en del.
Jag har fått tag på en genom att prenumerera på en tidning, det var nåt reklamerbjudande att köpa tre tidningar, så fick man en.
Jag har inte fått den att fungera än, men det är nog handhavandefel.... :)
Calle

F

F.d. 5322

Guest

Fantastiskt! Ni är snabbare än illrar därute! :D
Efter dryga 20 minuter hade jag de svar jag sökte! Vet ni om dessa fungerar på instrumentbrädan i en bil också? Kan tänka mig att det kan skilja mellan olika typer/ märken vad det gäller mottagning.

Kul att få tillhöra en sån här klubb med så många hjälpsamma, kunniga och tillmötesgående människor! (Jag vet! Jag har sagt det tidigare - men det tål att upprepas. Många gånger!)

/Lg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fungerer en vanlig GPS på instumentbredan så skulle disse også fungere.
Husk de slås på og legges fremme ved fönsteret og kan ligge i ro under hele turen (om batteriet strekker til).

Egentlig er dette en super enhet for flere formål, kartlegging av vandringsleder og veier - gjerne med OpenStreetMap hvor du er med på en samarbeid om et bedre og fritt kartverk.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns ett stort antal appar till iPhone- och Androidlurar som klarar detta.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Har denna funktion i min GPS Garmin Zumo 550 och kan sen använda karta och programet Map Source i datorn hemma för att ta fram det och titta på. Vart och hur jag åkt, fart och tider, höjd över havet mm.
Fast det blir väldigt mycket information som jag aldrig har använt.

Den GPS'en vill du nog inte köpa för den är framtagen till MC (vattentät) och därför dyr (och redan omodern).
Däremot är Map Source underbart till att göra sin egen resa med, på en detaljerad karta i datorn, sen tankar man över den på GPS'en och kör.
Tyvärr så behöver man nämnda GPS eller ev. någon annan som är kompatibel för att kunna tanka över färdiga rutter i.

Detta är gamla beprövade grejer för MC åkning, finns ju billigare och bättre till husbilsanvändning enligt de andra inläggen. Jag hade fördelen att redan ha detta när jag började åka Husbil.

/Leif

Senast ändrad:
Toppen