• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS program för pc.

F

F.d. 50252

Guest
Jag har en liten netbook som skulle passa ypperligt på instrumentbrädan som GPS och har försökt leta efter bra program som skulle kunna åstadkomma detta. Har någon nå´t tips att dela med sig av. Bra och tydliga vägvisningar med uppdaterade kartor och möjlighet att lägga in egna POI:s som ex, ställplatslistan är viktigt.

Mvh Erik

F

F.d. 4220

Guest
Sv: GPS program för pc.

Garmin citynavigator är en, den finns såklart för hela Europa också.
Sedan finns också Microsoft Mappoint

Naturligtvis förutsatt att du har windows i din netbook? Dessutom är det kanske bäst att kolla så du har diskutrymme för programmet du väljer.

//Stefan

G

Göran & Carola

Guest

Skall den användas som navigator behövs dessutom en extern GPS-mottagare, om inte nån sån finns inbyggd i netbooken.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes et gratis program Navigator Free - hovedforskjellen mellom denne og Navigator 10 er at free utgaven bruker openstreetmaps kartor.

F

F.d. 50252

Guest

Garmin citynavigator är en, den finns såklart för hela Europa också.
Sedan finns också Microsoft Mappoint

Naturligtvis förutsatt att du har windows i din netbook? Dessutom är det kanske bäst att kolla så du har diskutrymme för programmet du väljer.

//Stefan

Den länken satt där den skulle! Det där var tamejtusan det mest maxade i adrenalinväg jag sett på länge! Ytterligare en sport att utforska:yes:

Den sa inte så mycket om Garmin, men den ska utforskas den med.
Tack

F

F.d. 4220

Guest

Ok, är det stor skillnad i kartorna?

Om jag har förstått openstreetmap korrekt, så kan det vara skillnader då det är användarna själva som förser kartan med ny kartdata. Så i områden med lite trafik (av openstreetmap användare) kan det vara si och så med täckningen.

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Min erfaring er at i sødra Sverige er OSM meget bra, og om du har på tracking i Navigator Free så kan du laste opp ditt track til OSM om du finner en fel. OSM er ikke skannet fra papir, men fra terreng.

Det finnes og GPS program for mobiler og PDA som benytter OSM og kan brukes i vedlikehold av kartene. Ser at endel av vandringsledene er på plass i dag.

Om du vil kontrollere kvaliteten på OSM kartene pr. i dag så gå inn på OpenStreetMap og bla rundt selv.

Det en betaler for i andre kartløsninger er hva selskapene som har samlet sammen kartgrunnlag fra alle lokale kartprodusenter offentlige og private, noen får de gratis andre må de betale en formue for. Alle forskjellige formater må konverteres til et felles format, hele jobben bør gjøres om et par ganger i året - ikke rart det blir dyrt. I OSM er det ett format som kartene oppstår i og ingen lisenspenger for kartgrunnlaget, det er brukerne selv som gjør jobben. med mange nok brukere kan disse kartene bli like bra for normalt bruk som proff-kartene.

Den store mangelen i OSM er at det finnes ikke eiendomsgrenser i dette kartgrunnlaget. Lens- og komun-grenser kan og være litt si og så.

Toppen