• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS och Laptop

M

mikkis

Guest
hej alla!

Jag har en gps "Garmin c510" med 2gb minneskort. Har nu köpt en NY Laptop med Windows Vista.'

Har även laddat mer Microsoft Autoroute 2007 på laptopen
Men kan INTE få gps:e att funka på den bärbara dator. jag har läst och försökt på ala sätt,men löser inte problemet.
Någon här av våra klubbmedlemmar so råkar ut för samma sak eller kan hjälpa mig hur jag får det att fungera.?
/
Mikkis
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: GPS och Laptop

Hej!

Jag har denna GPS puck och det funkar perfekt till Autoroute 2007. Finns att köpa från 415:-

Glocalsat BU-303 USB
Glocalsat BU-303 USB är en gps-mottagare med inbyggd magnet.

GlocalsatBU-303SB.jpg


mvh - Åke
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: GPS och Laptop

Har du angett en COM Port i drivrutinen för Garmin tex. COM4 ?
Har du ställt in Garmin på NMEA 2.0 eller högre?

Har varken Vista eller Garmin själv men Autoroute 2007 med GPS-Puck Pharos GPS-500
 
M

mikkis

Guest
Sv: GPS och Laptop

hej
Port 3 har jag angivit men har INTE ställt in min Garmin på NMEA 2.0 eller högre.
Hur gör jag det då? och var isåfall?
/
Mikkis
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: GPS och Laptop

Jag läste manualen på Garmins hemsida och det verkar som den modellen inte har någon utgång för GPS signalen utan det är endast för att ladda upp och ner kartor/POI/Programvara som USB porten kan användas.

Så du får nog skaffa en GPS-Puck om du vill använda Autoroute med GPS tyvärr.
 
M

mikkis

Guest
Sv: GPS och Laptop

Tack Håkan.'
du har tydligen tagit dig tid att läsa på Garmns hemsida som jag igentligen borde gjort innan jag ställde frågan här. nu skäms jag lite. men tog för givet att det skulle fungera.

Skall köpa en GPS -Puck så jag får detta oxå att funka. så ar både jag och frugan varsin gps i husblen *skratt*.
Tack så mycket för all hjälp.
/
Mikkis
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: GPS och Laptop

Inte ska du skämmas, om alla tog reda på allt själva så hann de ju inte vara här och umgås på Husbilsklubben.se

Ofta kan ett litet inlägg här spara många timmars letande eller en massa pengar eftersom det nästan alltid finns någon som haft eller känner till det problem man har.

Så Gott Nytt Mikkis och alla andra samt fråga gärna ofta för det finns alltid någon som svarar.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: GPS och Laptop

Se bara till att du får en GPS-puck med Sirf III krets. Den äldre sorten Sirf II fungerar inte så bra med Autoroute 2007. Jag hade tidigare en Sirf II och då hängde sig Autoroute hela tiden men bytte till Sirf III och sedan gick allt bra.

EssoJ
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS och Laptop

... Jag hade tidigare en Sirf II och då hängde sig Autoroute hela tiden men bytte till Sirf III och sedan gick allt bra.

EssoJ

EssoJ,

Att MS Autoroute hängde sig ibland har föga att göra med att det var en SIRF II. Jag använder MS Autoroute ganska länge med olika GPS system som t.ex dom äldre där man fick ställa in COM manuellt med en DB9 connector - SIRF II - SIRF III alla fungerar lika bra men deras prestande - snabbhet - TTFF (Time To First Fix) är mycket olika. SIRF III har för tillfälla dom bäste värden tack vara att den använder sig utav spegelteknik så kallade reflektorer vilket innebär att GPS mottagaren kan läggas i handsfacket och ändå fungrerar efter det att den första mottagning har kommit till stånd. SIRF III yppar sig mycket bra till husbilar med alkov men en utvändig antenna är självklart ett bättre alternativ.

Den nyaste MS Autoroute 2007 har ett inbyggd självsökande COM port system vilket är suveränt om man inte är hemma på att ställa dom olika paramater. Jag är inte nån ägaren av en Garmin GPS mottagaren men om man sätter den t.ex på den default utgång och sedan söker på Autoroute är jag övertyggad att MS Autoroute kommer att hitta Garmin mottagare. Se bara till att utgångs porten på Garmin inte är den samma som t.ex COM porten till musen för då kommer det aldrig att fungera vilket är det vanligaste felen folk gör men det visar sig ganska snabbt tack vara att indikeringspilen på musen "flygger" över skärmen som en jo-jo :holly-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest
Sv: GPS och Laptop

God Morgon !
Belgien ! hur vet jag vilken som är en default utgång
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS och Laptop

God Morgon !
Belgien ! hur vet jag vilken som är en default utgång

Mikkis,

Står det inte i manualen ? Som t.ex vid en Bluetooth GPS mottagare är COM porten 5 eller 8 jag antar att det också står något i din Garmin manual. Ifall det inte gör då gäller det att se vilka som är tillgängliga och pröva det fram :holly-1-icon:
 
M

mikkis

Guest
Sv: GPS och Laptop

Tack Belgien
Vi har prövat oss fram och det funkar tyvär inte! så Nu skal det inhandlas en Gps-Puck..
/
Mikkis
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS och Laptop

Tack Belgien
Vi har prövat oss fram och det funkar tyvär inte! så Nu skal det inhandlas en Gps-Puck..
/
Mikkis

Mikkis,

Det var som tusan det. Jag har haft ett 50 tal GPS mottagare från € 50 till € 8000 och aldrig haft problem att installera någon utav dom. Till saken hör det kanske att GPS är en stor hobby av mig.

Har du gett upp och trots allt vill köpa en GPS puck ser då till att det är puck med SIRF III mottagare. Lycka till ... :holly-1-icon:
 
M

mikkis

Guest
Sv: GPS och Laptop

hej Belgien 1 allt verkar bråka här för mig..
Har kollat upp Gps-puck men det går INTE ännu att andvända en sån till Windows Vista.... så jag får tänka om här lite nu...

Kanske att ha is i magen och vänta fram til våren så är jag övertygad omm att det kommer en gps-puck som är kompatibel med Windows vista eler så får man helt enkelt ta bort Vista och instalera Xp..
men men..

Kan tillägga att jag INTE gett upp installationen hittar bara inte var fanken jag skal välja port. för den gör det automatiskt vid installationen och jag vet inte hur jag skal kunna"lura" den..
/
Mikkis
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS och Laptop

hej Belgien 1 allt verkar bråka här för mig..
Har kollat upp Gps-puck men det går INTE ännu att andvända en sån till Windows Vista.... så jag får tänka om här lite nu...

Kanske att ha is i magen och vänta fram til våren så är jag övertygad omm att det kommer en gps-puck som är kompatibel med Windows vista eler så får man helt enkelt ta bort Vista och instalera Xp..
men men..

Kan tillägga att jag INTE gett upp installationen hittar bara inte var fanken jag skal välja port. för den gör det automatiskt vid installationen och jag vet inte hur jag skal kunna"lura" den..
/
Mikkis

Mikkis,

Önskar jag kunde hjälpa till. För det första så använder jag inte Vista det är åt helsicke för tidigt för det fattasa rutiner osv.. För det andra använder jag ej heller en GPS puck. Du Mikkis varför inte försöka en GSP mottagare med USB ?
Önskar vi bodde lite närmare varandra :holly-1-icon:
 
M

mikkis

Guest
Sv: GPS och Laptop

Belgien 1
Jag köpte denna Garmin c510 i våras. var nog ett lite förhastat inköpt. innan denna Garmin hade jag en Mio Map 168. har denna Mio map kvar men har problem med kartverket på den.

Så för tillfället blir det INTE något inköp av en ny gps.. Fast Hmm. den nya Navignon är ju grymt intressant.. men förbaskat dyr.. så vi får la se vad som händer fram i vår här.. *ler*..
Kan tillägga att min Garmin c510 har en kabel som jag kopplar till en usb kontakt i datorn..
/
Mikkis
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: GPS och Laptop

Det är ett tag sedan jag pysslade med detta så det är möjligt att jag kommit ordentligt på efterkälken och inte kan tillföra något nytt i ämnet.
Kör visserligen en GPS i min laptop men den är ansluten i pcmcia-facket vilket gör att jag inte haft något problem.
Så länge både GPS-puckarna och datorerna hade seriella portar (COM1 och COM2) så var allt frid och fröjd, bara att plugga in och välja port.
Problemen började först när man började leverera puckarna med USB-anslutning.
Dom som fortfarande hade en puck med seriell anslutning men en dator utan serieport kunde köpa en USB to COM-converter.
Numera är det endast USB som gäller och i de fall installationen fortfarande kräver en COM-port för den interna kommunikationen så får den bli av virituell natur.
Den virituella COM-porten installeras av ett program som förhoppningsvis finns på den medföljande cd'n.
Hittar man inget som passar ens dator kan man söka på nätet efter "emulated com" eller liknande.
Här kan man få lägga ner lite tid eftersom det oftast krävs att man startar om datorn efter installationen.
Inställningarna för portarna får man göra i systemegenskaperna för maskinvara.
Min erfarenhet är att det krävs 2 virituella portar, 1 port för USB och 1 port för programmet, dessa 2 pratar inbördes med varandra utan några inställningar.
Vad jag förstår så är det här problemen ligger när man inte får till det. Jag tror att det finns utrymme för lite experimenterande.
Hade man behållit seriella portarna hade detta aldrig behövt att vara något problem.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS och Laptop

Jarmo,

Vilket tips, tusen tack !!! Jag har sökt länge efter denna drivrutin men kunde inte hitta det, detta kommer att uppskattas av många (kanske detta löser Mikkis problem) som har en puck och har VISTA pre-installed :holly-1-icon:
 
Toppen