• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Navigon 5110 och 7110

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: GPS Navigon 5110 och 7110

Hej! Vi har en Navigon 7000T inköpt för knappt 1 år sedan. Den har stor 4,3" och wide screen skärm och Europakartorna baserade på Navteq vilket är 1 av 2 kartproducenter för GPS och den karta som fick bäst betyg i M3:s karttest. Problemet med kartor är att dom inte har med dom senaste vägarna vilket gäller alla GPS:er. Vissa GPS:er har kartor som är upp till 1,5 år gamla. Viktigt att kolla innan man fullföljer köpet. TomTom lär ha en ny webb funktion där man kan ladda ner uppdateringar gratis. En ny karta till min kostar ca 900kr (se; NAVIGON AG - freshzone - Produkter ).
7110 som kom förra sommaren har utöver min 7000 en funktion "Reality View" som innebär att man bättre ser vilken fil man skall välja (se; GadgeTec ). En snygg funktion men min gamla är nästan lika bra så fort man lärt sig tolka hur den uttrycker sig. 7000 och 7110 har fått mycket höga betyg på tester och jag kan verkligen instämma. Se test på; M3 - M3 GPS - en sajt helt ägnad gps:er, från Sveriges största pryltidning .
Den har inbyggd TMC vilket är ett måste när man åker i framförallt Tyskland. Räddade oss från bla 14 km stillastående autobahn i somras. TMC verkar inte användas av Svenska myndigheter så här blir man inte varnad och omdirigerad vid stopp.
Rösten som säger hur du skall svänga är tydlig och trevlig. Den är mycket lätt att programmerad. Har en snabb processor och senaste satelitmottagaren.
Nackdelar och fördelar; Kartan har ett antal fel som alla kartor och GPS:er. Kartorna fungerar mycket bra i Frankrike och Tyskland, ej i Sverige. Kan 1 gång på 5-10 dagar säga att man skall svänga av motorvägen för att sedan köra runt 360 grader och komma ner igen på samma ställe - man skall alltid ha ett litet öga i vanliga kartboken så man vet huvudriktningen. Till en början svårt att förstå vad som menas med "snabbaste vägen" (vilket baseras på hur fort man får och kan köra när det inte är köer), kortaste vägen (vilket verkligen är den kortaste över pyttevägar på åkrar, etc), bästa vägen (har jag inte fattat ännu) och den vackraste vägen (oftast mycket lång men tar en förbi alla turistmål i närheten). Kör man "snabbast vägen" så blir det rätt. Man kan välja bort motorvägar, eller betalvägar, eller färjor, etc i körprofilen. Sätta att man har en Porche eller lastbil (snabb/långsam bil) så blir ankomsttiden mer rätt.
Bildskärmen är lite svår att se vid direkt solljus - 7110 kan eventuellt vara något förbättrad. Om man nöjer sig med en 7000 så kan man få ett mycket bra pris nu på exvis Mediamarkt (men kolla hur färsk kartan är!). För 2000 kr till får man en 7110 som är snäppet bättre, men är den värd 2000 kr extra?! Kolla själv i affären. Navigon 5110 är ännu billigare och nästan lika bra, men den lilla skärmen är svår i en husbil där det är långt till instrumentbrädan. Ring om du vill veta mer. Lycka till hälsar Hasse
 
Toppen