Sv: GPS Navigator.
jag har använt TomTom i flera år i min handdator, från version 2 till nuvarande 5, utan TMC och det har fungerat tillfredsställande, jag står i begrepp att uppdatera till version 6 som nu finns ute
när jag i våras bytte husbil till en med Blaupunkt Travel Pilot fick jag TMC på köpet så att säga, har vid fyra resor till/genom Tyskland under året verkligen uppskattat TMC-funktionen som planerar resvägen efter kända trafikstörningar
min erfarenhet av att åka i Sverige med TMC är att det är "overkill" men i länder med hög trafikintensitet som Tyskland och BeNeLux är det guld värt
Blaupunkt Travel Pilot har dessutom större skärm än min handdator och jag kan ställa in vilken skala jag vill ha på kartan på displayen, därigenom kan jag också se vilka vägavsnitt som har trafikstockningarna/störningarna genom att de färgmarkeras på kartbilden
en sak som däremot talar mot Blaupunkt Travel Pilot är att det inte går att ladda in filer med POIs, kartmaterialet och programmet ligger på CD och man är hänvisad till det materialet som finns med på dessa CD, möjligheten finns visserligen att lägga in manuellt men när det t ex handlar om flera hundra ställplatser i Tyskland blir det en övermäktig uppgift
jag har i stället POIs i handdatorn och använder TomTom för att hitta ställplatserna och sedan överför jag adressuppgifterna till Blaupunkt Travel Pilot för att navigera dit
jag har också provat andra navigeringsprogram i min handdator men TomTom slår dessa med hästlängder enligt min uppfattning