• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS Navigator.

F

F.d. 940

Guest
Hej.
Jag har funderingar på att köpa en ny GPS Navigator Garmin nuvi 660.
Kan man skriva in koordinater i den?
Är det värt dom extra pengarna man får betala för att få TMC mottagare.

Arne.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: GPS Navigator.

Har också en fundering om någon tycker TMC fungerar bra. Har det själv på den lilla radionavigeringen i bilen men har inte tyckt det verkar något ha. Det kanske fungerar bättre på dom nya som finns idag?
I Sverige har man inte ännu lärt sig hur RDS ska fungera så man är lite tveksam hur TMC fungerar. Det är väl också lite manuell hantering.
Har Tom Tom i handdator som fungerar utmärkt men funderar på at byta upp mig till Tom Tom 710 eller 910. Dessa två kan man komlettera med TMC och det undrar man om det är värt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Nyttan av TMC för oss med husbilar är lika med noll, enlig min bedömning. Jag har kört i Europa med GPS ca 10.000 mil och aldrig känt behov av TMC.

För yrkestrafiken som har en bestämd plats att köra till och ofta med tidspress så kan TMC ha ett visst värde, särskilt i Tyskland med många trafikstockningar och vägarbeten. I Sverige tror jag bara att det kan vara en kul grej och ej värd pengarna.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det är nog den uppfattningen jag också har. Allt bygger väl på att någon vaken person rapporterar in dessa hinder och givetvis även tar bort dom.
Inte kul att köra omvägar när finvägen är öppen.

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

jag har använt TomTom i flera år i min handdator, från version 2 till nuvarande 5, utan TMC och det har fungerat tillfredsställande, jag står i begrepp att uppdatera till version 6 som nu finns ute
när jag i våras bytte husbil till en med Blaupunkt Travel Pilot fick jag TMC på köpet så att säga, har vid fyra resor till/genom Tyskland under året verkligen uppskattat TMC-funktionen som planerar resvägen efter kända trafikstörningar
min erfarenhet av att åka i Sverige med TMC är att det är "overkill" men i länder med hög trafikintensitet som Tyskland och BeNeLux är det guld värt
Blaupunkt Travel Pilot har dessutom större skärm än min handdator och jag kan ställa in vilken skala jag vill ha på kartan på displayen, därigenom kan jag också se vilka vägavsnitt som har trafikstockningarna/störningarna genom att de färgmarkeras på kartbilden
en sak som däremot talar mot Blaupunkt Travel Pilot är att det inte går att ladda in filer med POIs, kartmaterialet och programmet ligger på CD och man är hänvisad till det materialet som finns med på dessa CD, möjligheten finns visserligen att lägga in manuellt men när det t ex handlar om flera hundra ställplatser i Tyskland blir det en övermäktig uppgift
jag har i stället POIs i handdatorn och använder TomTom för att hitta ställplatserna och sedan överför jag adressuppgifterna till Blaupunkt Travel Pilot för att navigera dit
jag har också provat andra navigeringsprogram i min handdator men TomTom slår dessa med hästlängder enligt min uppfattning

F

F.d. 940

Guest

Det lutar nog åt att jag behåller min handdator IPAQ 3870 och uppdaterar från TomTom 5 till TomTom 6 där man kan lägga in koordinater som adresser.
Arne.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Hej!
Garmin 660 är en jättebra navigator som är värd pengarna. Den har bland annat fil-anvisning för att komma rätt från början i städerna.
Den har även blåtand för handsfree till dom flesta telefoner. Kanon i Europa nar det är förbjudet att hålla i telefonen och prata.
Den har även väganvisning i tex tyskland om det är stopp på motorvägen. Den visar dig runt stoppet på mindre vägar och sen ut på autoban igen

JOE

flycn

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022

Råd & Rön har gjort en stor test på 50 modeller av GPS. Testet finns att läsa på nätet det kostar 25 kr, är man prenumerant så är det gratis. Huvuddragen är att Tom Tom får högst betyg med spannet 60-65 poäng, Garmin 53-59, Navigon 47-61, Mio 50-54, Becker 34-51, Blaupunkt 44-50. Jag tycker det är märkligt att ingen GPS kommer upp till mer än 65 poäng av hundra.

Startsida ~ Råd och Rön

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Problemet med samtliga navigatorer är att kartorna är för gamla redan när de säljs. Jag vet att vissa Garmin än idag säljs med kartor 2008 när senaste uppdateringen heter 2010. Att kartorna märks med ett år framåt är ett försäljningstrick för att få kunden att tro att de fått en färsk karta. För den som är invigd i fildelningskonsten har Garmins olåsta 2010-kartor funnits i några månader på tex Pirat Bay.

En annan sak som är irriterande är att navigatorerna säljs med undermåliga bild- och ljudmoduler som vilken 10-åring som helst skrattar åt. De flesta bluetoothanslutningar är också skräp.

Det bästa köpet är därför en navigator runt tusenlappen utan massa krafs men med en någorlunda färsk karta. Om ett år får man ändå uppgradera dyrt eller hämta gratis på nätet.

PS! De enda färska kartorna som uppgraderas flera gånger om året är de som finns till mobilerna tex Wisepilot (samma som Telia Navigator) och Wayfinder.

Senast ändrad:
Toppen