• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS med fjärrkontroll.

F

F.d. 16333

Guest
Att det inte finns en GPS för stora fordon, med fjärr.
Jag har haft 6-7 stycken Tomtom. De har ju fjärr, men är helt odugliga till navigering för stora fordon, typ lastbil och långtradare.
Adresser som funnits i åratal, hittar inte Tomtom.
Tex.fågelsångsvägen 7. Vallentuna. Den finns inte, enl Tomtom.
Man luras in på återvändsgränder i villaområden.
Näe, nu är det dags att hitta en "riktig" navigator...
Någon som har något förslag??
Den SKA ha fjärrkontroll och man ska kunna välja fordonslängd och höjd...

B

Byggare Bob

Guest
Sv: GPS med fjärrkontroll.

Jag har satsat på SNOOPER S7000 Ventura med 7" display.
Här kan man lägga in bilens data, längd bredd, höjd och vikt.

Tyvärr finns ingen fjärr, men förstår samtigt inte varför en sådan skulle behövas. Det är ju lättare att knappa in på navin direkt.

Dessutom finns en massa andra möjligheter på denna navi om man ex.vis vill lägga in musik, bilder, favoriter, titta TV mm.

Provade lägga in din "saknade" adress och den hittades med en gång.

Lasse

F

F.d. 16333

Guest

Om man har GPS:en monterad på vindrutan, då når man inte fram, med bältet på. Samtidigt så är det säkrare i trafiken med fjärr, än att sitta och peka på skärmen under körning.
Det kanske är svårt att förstå, om man inte har upptäckt hur bekvämt det är med en fjärrkontroll...

F

F.d. 58601

Guest

Har en sån här, den har allt lastbil, buss fina kartor mm. men börjar vara föråldrad köpt 2004 så har jag även en Nuvi 3791T som har röstkommando. Men fast jag har 2610 på buss Nuvi på personbil så väljer de samma vägar. Kanske kartorna saknar info om begränsningar för stora bilar.
Leif

Bilagor

• IMG.jpg
    IMG.jpg
    303,4 KB · Visningar: 3
B

Byggare Bob

Guest

Om man har GPS:en monterad på vindrutan, då når man inte fram, med bältet på. Samtidigt så är det säkrare i trafiken med fjärr, än att sitta och peka på skärmen under körning.
Det kanske är svårt att förstå, om man inte har upptäckt hur bekvämt det är med en fjärrkontroll...
Jag har tidigare haft en TomTom med fjärr, så jag vet hur den funker.

Men du menar väl inte att du sitter och pillar på en fjärr under körning? Det är ju helt oförsvarligt! Lika tokigt som att sms:a under körning. Du utsätter inte bara dig själv för stor olycksrisk, du utsätter dessutom många andra oskyldiga trafikanter för detsamma, tack vare bristande uppmärksamhet i trafiken.

Du resonerar inte seriöst om du menar vad du skriver!!!:mad::mad:
Lasse

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Provade min tom tom till den adressen du angett och den finns men med förslag nr.14.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Samma här!
Kollade sedan med Eniro och Hitta. Där fanns adressen och till och med hus på kartan men inte på satellitbild. Där var det skog.
Det du söker tror jag inte finns. Vill minnas att det avhandlats tidigare på forumet och systemet är under uppbyggnad i Sverige. Alla låga broar finns inte med. Att alla gatuadresser med husnr inte finns med gäller säkert alla GPS-märken.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t36229/

F

F.d. 16333

Guest

Jag har tidigare haft en TomTom med fjärr, så jag vet hur den funker.

Men du menar väl inte att du sitter och pillar på en fjärr under körning? Det är ju helt oförsvarligt! Lika tokigt som att sms:a under körning. Du utsätter inte bara dig själv för stor olycksrisk, du utsätter dessutom många andra oskyldiga trafikanter för detsamma, tack vare bristande uppmärksamhet i trafiken.

Du resonerar inte seriöst om du menar vad du skriver!!!:mad::mad:
Lasse

Undrar om att sitta å försöka nå skärmen under körning är säkrare??
Då är fjärren att föredra.

F

F.d. 16333

Guest

Samma här!
Kollade sedan med Eniro och Hitta. Där fanns adressen och till och med hus på kartan men inte på satellitbild. Där var det skog.
Det du söker tror jag inte finns. Vill minnas att det avhandlats tidigare på forumet och systemet är under uppbyggnad i Sverige. Alla låga broar finns inte med. Att alla gatuadresser med husnr inte finns med gäller säkert alla GPS-märken.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t36229/

Jodå, 7 finns. Det märkliga var att jag var ner och vände på en vändplats, vilket är lämpligt, och precis där jag vände var nr 7.
Men tomtom kunde inte ta det, "vänd och sväng höger i rondellen", tillbaka mot villaområdet... SUCK..

F

F.d. 16333

Guest

Antingen blir det en Becker z 302, eller Snooper s7000....
Bägge finns till bra pris på Ebay. både engelska och tyska....

Becker Z302 Truck bei eBay.de: GPS Navigationssysteme (endet 27.11.10 19:25:10 MEZ)

SNOOPER S7000 WITH UK & ROI MAPS SAT NAV GPS UNIT on eBay (end time 01-Dec-10 15:30:32 GMT)

Becker har fjärr, men bara 4.3 tums skärm.
Snooper har 7 tums skärm, men ingen fjärr....

Jag sålde min nyaste Tomtom 950, men har min Tomtom 930 kvar.
Den får duga tills min nya GPS kommer... Den duger bra till att varna för fartkameror.

B

Byggare Bob

Guest

Undrar om att sitta å försöka nå skärmen under körning är säkrare??
Då är fjärren att föredra.
Du borde ha förstånd att inte göra något av det!
Kör in till vägkanten och utför det alternativ du har att göra med navigatorn, enkelt och säkert!:yes:

F

F.d. 16333

Guest

Du borde ha förstånd att inte göra något av det!
Kör in till vägkanten och utför det alternativ du har att göra med navigatorn, enkelt och säkert!:yes:

Jag har förstånd, till skillnad med många andra....
Men det blir enklare med fjärr....:spinny:

F

F.d. 16333

Guest

rejsbo

Men du hittar inte från 14 till 7...................;)

Näe. inte med Tomtom, och med ett 24 meters ekipage.:confused:
14 är i ett villa område, med återvändgränd.
Den del av gatan jag skulle till är inte ansluten till den del av gatan som tomtom rättar sig efter... Det är åkermark i mellan...

Senast redigerad av en moderator:
Toppen