• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS med 5" skärm ?

J

Jarn

Guest
Det är nu dags att pensionera min gamla GPS, den är 4 år och det finns inga uppgraderingar till kartorna.

Jag söker då efter en GPS med följande baskrav:
5" skärm
TMC
Fil eller körfältsassistans
Gärna Bluetooth
Enkel att hantera

Då jag endast skall använda den i husbilen, så skall ju priset vara rimligt också.
Jag har hittat tre modeller som verkar passa in: Navigon 8410, Tomtom XXL och Garmin 1490T
När jag tittat närmare på Navigon ser jag att den har onödigt många finesser, samt onödigt dyr.
Denna test gjorde också att jag valde bort den. Navigons toppmodell leder fel - Allt om Motor

Kvar är då Tomtom XXL och Garmin 1490T. Det verkar vara svårt att hitta några jämförbara tester och jag har ej heller hittat dem i de affärer jag besökt för att kunna känna och klämma på dem.
Garmin låter ju bra och finns att köpa på nätet för runt 2.350 SEK inkl. frakt.

Är det någon inom klubben som har erfarenhet av dessa två GPSer och kan dela med sig av erfarenheterna så är jag tacksam ?

F

F.d. 50004

Guest
Sv: GPS med 5" skärm ?

Hej, köpte en garmin 1490 på elmiamässan i höstas, vi tog sedan en tur till moseldalen så jag fick tillfälle att prova den och är jätte nöjd. visar vilken fil man ska ta med tydliga bilder och pilar var man kör. Även när det blev en trafikolycka på autobahn när vi åkte hem varnade den oss och lotsade oss förbi olyckan på små omvägar, vi såg sedan köerna från andra hållet (PHUUUU!). Är dessutom enkel att använda. mycket nöjd med denna.

Hasse J. Vargön

F

F.d. 25023

Guest

Jag läste många tester på nätet från USA. Garmin var bäst utan tvivel.
Kolla med Google: Review Garmin....

hälsn
jyrki

J

Jarn

Guest

Hasse J,
kan du säga mig om TMC mottagaren är integrerad i strömkabeln eller är det en extra lös antenn kabel?
Jag har idag på min nuvarande GPS en lös separat antennkabel för TMC mottagningen och det vore skönt att slippa den.

F

F.d. 52964

Guest

Jag har väl inte samma positiva uppfattning om Garmin 1490T. I höstas när vi skulle åka till Kroatien var jag tvungen att införskaffa en ny GPS eftersom min gamla Camos inte täckte in det landet och inte heller gick att uppdatera med nya kartor. Jag ville helst ha tag på en GPS med 7” skärm men det var omöjligt att hitta en sådan. Jag fick då förslag att köpa en Garmin 1490T vilket jag tyvärr gjorde. Som tur var lät jag min gamla GPS sitta kvar som backup. Problemet började redan när jag for hemifrån. Ibland ca var tredje gång jag närmade mig en fartkamera så stängde GPS:en av sig själv så jag var tvungen att starta om den. När vi kom ner till Tyskland försökte den hela tiden att leda in oss på omvägar. Det spelade ingen roll om jag ställde in den på kortaste eller snabbaste vägen. Avståndet till målet var alltid längre än hos den gamla GPS:en. Vid flera tillfällen när vi började närma oss målet stängde den av sig själv. Problemet fortsatte hela resan och det värsta var nog när jag ställt in koordinaterna på en camping i Kroatien och vi närmade oss den, så istället för att visa oss vägen som gick runt ett naturområde fram till campingen, säger den ”Ta fågelvägen”. Hade jag inte haft den gamla GPS:en som jag kunde lita på skulle det ha blivit problem med vägvalet och resan till och från Kroatien troligen avsevärt längre.

F

F.d. 50004

Guest

Det är en extra kabel som är moterad på strömkabeln. kan fästas på framrutan.
Hase J

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Janet & Anders;

Det kan ju vara kartmaterialet som har buggar då jag hört om liknande fall just i kroatien
1490 är också en ganska ny gps som naturligtvis har en del konstiga buggar.
Tycker att garmin är ganska snabba att uppgradera Har min 4:e garmin alla har varit helt uptodate efter ca 1 år den 4:e är just en 1490 som jag är helt nöjd med hittils bara inom sveriges gränser
:snow-icon:

J

Jarn

Guest

Det är nog som du säger petterssonbj, det var lite buggar i början har jag läst.

Har köpt en sådan från UK, det blev 2.050 SEK levererad på 4 dagar hem till dörren.

Kanonpris tycker jag.

Det lilla jag provat den, inkl. laddat ner fartkameror har funkat bra.

Skall testa den i Tyskland till helgen.

Här köpte jag den, kan rekommenderas: Satnaveasy, Best Deals on Garmin Nuvi 1370T, Sat Nav

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tycker att en navigator där man behöver ladda ned fartkameror och uppgradera kartor för flera hundra kronor varje år är ett förlegat system.

Det skall naturligtvis fungera som Google Maps Navigator och Ovi Maps (Nokia) som erbjuder fria kartor över hela världen med fri uppgradering och inbyggda säkerhetskameror (fartkameror) samt trafikövervakning. Åtminstone i Nokias fall kan man ladda ned världens alla kartor i förväg för att undvika datakostnader i onödan och jag förmodar att det blir fallet även för Google när den kommer till Europa.

Den enda nackdelen hittills är att de största skärmarna till mobiltelefoner f.n. inte är större än ca 4 tum men utvecklingen går mot allt större skärmar.

Jag har testat Nokias Ovi Maps under en tid och den är klart enklare och bättre än tidigare navigationsprogram för mobiler. Några av fördelarna är en blixtsnabb sökning (det räcker i regel med gatuadressen) och att den varnar när du kör för fort även där det inte finns kameror. En annan fördel är att man kan synkronisera med rutter och favoriter som man lagt upp via sin dator.

F

F.d. 52994

Guest

Är det någon som känner till Actis 7, den har 7" skärm och fria uppdateringar i 3 år.

F

F.d. 10329

Guest

Veckans Affärer:
NOKIA: BEKRÄFTAR GÖR MOBILNAVIGERING GRATIS, TOMTOM FALLER

STOCKHOLM (Direkt) Nokia bekräftar mediauppgifter om att släppa en ny version av navigationstjänsten Ovi Maps för smarttelefonerna som är gratis, "utan dolda kostnader".
"Denna satsning har potentialen är nästintill fördubbla den nuvarande mobilnavigationsmarknaden", skriver Nokia i ett pressmeddelande.
Den nya versionen av Ovi Maps, som är för både fotgängare och bilförare, inkluderar röstvägvisning för 74 länder på 46 språk och trafikinformation för över tio länder samt detaljerade kartor för över 180 länder.
Ovi Maps finns redan tillgänglig för nedladdning till tio Nokia-modeller och fler modeller väntas inkluderas under de kommande veckorna. Från och med mars i år kommer nya Nokia smarttelefoner med GPS att innehålla den nya Ovi Maps-versionen förinstallerad.
"Genom att lägga till kamera gratis blev vi snabbt den största kameratillverkaren i världen. Syftet med den nya Ovi Maps är att gör det möjligt för oss att nå samma status för navigation", skriver Nokia.
Den renodlade konkurrenten på navigationsområdet, Tomtom, backade rejält på Amsterdam på mediauppgifterna och var vid 10.50-tiden ned cirka 9,2 procent.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Det är nog som du säger petterssonbj, det var lite buggar i början har jag läst.

Har köpt en sådan från UK, det blev 2.050 SEK levererad på 4 dagar hem till dörren.

Kanonpris tycker jag.

Här köpte jag den, kan rekommenderas: Satnaveasy, Best Deals on Garmin Nuvi 1370T, Sat Nav

3500:- på media markt således ett rövarpris min vana trogen

ChalleW

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2025

Kanonpris tycker jag.

Har alltid köpt mina GPS:er i Sverige för att få dom med svensk text/språk. Funkar det att ställa om till svenska på en GPS köpt från England?
/Challe

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, att köpa t.ex GPS i England har jag gjort flera ggr oftast billigare(=inte alltid).
Sråkmässigt är det inga skillnader att köpa den där eller nån annanstans i världen.
Bara den finns med val till svenska texter /tal som standard o det gör dom flesta kända märkena.
Sen till kartmaterialet o dess kostnader. Så länge som vårat Lantmäteri o Vägverk tar betalt (o så är det även i andra land) kommer GPS kart makarna också vilja ta betalt av oss. Dessutom kör dom ju land o rike runt o GPSkör våra vägar d.v.s lägger in tal o anvisningar mm.
Om någon tror att detta kommer att vara gratis, så blir jag ytterligt förvånad. Istället kommer kostnaden att gömmas in i något annat.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om någon tror att detta kommer att vara gratis, så blir jag ytterligt förvånad. Istället kommer kostnaden att gömmas in i något annat.

Om de stora tillverkarna av navigatorer inte kommer att ha gratis kartuppdateringar i fortsättningen så kommer de snart att vara ute ur leken. Detta pga att Google och Nokia har släppt sina navigationstjänster fritt. Möjligtvis lägger de denna uteblivna intäkt på själva GPS-apparaten.

J

Jarn

Guest

Challe,
det är ingen skillnad alls på innehållet i kartongen.
GPSen väljer man ju själv alltid språk på, så det är ingen skillnad.
Där var också ett antal bruksanvisningar med, bl.a. på svenska.

PS Ser att de nu också skickar med en 230V laddare, vilket inte är standard.
Ev. kan den behöva modifieras, men kan också vara av Eu typ.

Bra pris och snabb leverans är det iallafall .....

F

F.d. 1650

Guest

Köpte igår en TomTom XXL GPS med 5" skärm. Pris på NetOnNet 1990. Den har vad jag behöver, t ex koordinatinläsning, körfältanvisningar mm. Snabbfäste till "sugkoppen"!:mh:
Priset i andra affärer c mins 300 kr högre.

F

F.d. 7282

Guest

Jag har precis köpt en Garmin 1490T. Har bara testat den här hemma nu i tre veckor.
Jag är jätte nöjd.
Enkel meny, lätt att skriva in adresser,
Lätt att lägga in koordinater.
Snabbt uppdaterar den ny rutt.

Köpte även numaps lifetime.

// Pär

essge

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2025

Priset från Satnaveasy är ju lockande, 149 GBP +10 GBP frakt, dvs ca 1850SEK. Hur fungerar det med garantin när man handlar härifrån? Måste GPS:en retuneras till England för eventuella garantireparationer?

Någon som har erfarenhet av denna hållare Buy Garmin Portable Friction Mount Review 010-10908-00
Ingen installation, skall hållas på plats med enbart friktion!?

/essge

Bilagor

• garmin_friction_mount_010-10908-00.jpg
    garmin_friction_mount_010-10908-00.jpg
    3,7 KB · Visningar: 261
Toppen