• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS-koordinater Androidplatta utan GPS

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Köpte en Denver Surfplatta 9,7" med Android 4.0 Denver TAC-97032 som saknade inbyggd GPS.För 1499 kr på ICA Maxi.
Med en Android telefon med GPS och Wi-fi surfpunkt kan man få GPS-koordinaterna över till plattan via wi-fi..
Gör följande
Installation:
• Skaffa Widget TetherGPS från Google Play cirka 20 kr.
• Installera TetherGPS(App/widget) både på plattan och telefonen.
• På telefonen ska du använda TetherGPS som TPPS Server.
• Plattan ska du använda TetherGPS som TPPS Client.
Starta kommunikationen telefon- platta:
• Starta Wi-Fi surfpunkt och GPS-en på telefonen.
• Anslut plattans Wi-Fi till telefonen.
• Starta TetherGPS på telefonen som Server.
• Starta TetherGPS på plattan som Client.
Om all är rätt ska det fungera om du har något kartprogram. Prova med Maps with Me.
Mvh Arne B

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS-koordinater Androidplatta utan GPS

Alternativet är att lägga till några hundralappar och köpa en bättre platta med inbyggd GPS, typ Nexus 7.

Vill man ha 3G/4G får man lägga till ytterligare pengar och då kan man använda den för surfning utan dyra extraprylar.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Finns något motsvarande till iPad utan gps?

C

cheetah1

Guest

Då åker man nog på att jailbreaka den först.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Jag har nu provat min platta kopplad gps-koordinater via telefonen och med nyinköpt Sygic. Fungerar utan anmärkning. Väntar bara till våren och få testa i husbilen.
mvh Arne B

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har nu provat min platta kopplad gps-koordinater via telefonen och med nyinköpt Sygic. Fungerar utan anmärkning. Väntar bara till våren och få testa i husbilen.
mvh Arne B

Är du säker på att det inte är trianguleringen som ger dig koordinaterna?

M

MatsFo

Guest

Jag vet faktiskt inte hur det är med Android men med iPad är det så att GPS-programmen (åtminstone TomTom) inte fungerar med någon annan platstjänst än GPSen. Det var så jag fick reda på att iPad Wifi (utan 3G) inte har GPS....
Jag fick aldrig någon fix, trots att jag ställde ut iPaden i trädgården tills batteriet tog slut.
Då googlade jag lite och insåg att jag inte kunde använda min iPad WiFi till GPS-navigering.

/Mats

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Satt bredvid när frugan körde. positionen(pilen) följde bilen hela tiden så det är GPS i telefonen som ger koordinaterna.
Vid trianguleringen avänder man sig av masterna(tror jag). Innan jag installerade tetherGPS hade jag plattan wifi-kopplad till telefonen fick ungefär position på 75 m när. Detta borde vara trianguleringen.
Har försökt med USB-puck utan att lyckas få kontakt med den.
Det kanske går att koppla paddan/plattan till GPS med blåtand. Kan vara värt ett försök. Någon får Googla.

Arne B

Senast ändrad:
Toppen