• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS köp

lasse q

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2025
I min Dethleffs Magic Edition sitter en Pioneer radio monterad och jag undrar om någon har uppgraderat denna med ett naviagationssystem som Pioneer har som heter Avic-F220?
Det är ganska dyrt men det är kanske praktiskt.
Kanske ska jag köpa en fristående GPS eller kanske en iPad?
Vad tror någon?
Lasse q

F

F.d. 25023

Guest
Sv: GPS köp

Jag rekommenderar en Garmin, så att du kan ladda ner alla HBK's + andra ställplatser som Carnival i klubben har bearbetat för att se bild och förklarande text på.

Om du vill ha en med kombinerad radio/CD/DVD, satsa på Kenwood, den har Garmin's GPS, men om du vill ha en separat så kan jag rekommendera Garmins 3790, som vi sjäva kör på!

hälsning
jyrki

F

F.d. 50012

Guest

Hej Lasse!
Får man gratta till bilbytet. När skaffade du dig den? Vi åker fortfarande runt i vår gamla Dethleffs 32000 mil vid det här laget.

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

Håller med ovan. Undvik DVD baserade navigatorer. KartDVD: n blir fort gammal och är dyr att köpa. Du kan inte lägga in egna POI. Garmin är ett utmärkt val. Bytte själv ut min gamla 660 mot en 2460 i onsdags.:D Villman inte köpa kartuppdateringar finns dom i "viken"
// Max

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Jag skulle nog satsa på en ipad större överblick osv (om du har plats med den)
Har själv iPad och en Garmin 1490

F

F.d. 52943

Guest

Har idag köpt en Garmin 1490T från Elgiganten (1545 kr). Tvekade länge om jag skulle köpa en Ipad eller en Samsung Tab med någon naviagtionsapp. Men bestämde mig till slut att den marknaden känns lite för ung. Osäker på hållare för HB montage respektive appar som kan hantera POIs i själva navigationsprogrammet m.m.

Ska köra GPSn ett tag parallellt med laptopen - skaffar padda som ersättning för båda när det blir dax att byta karta om något år. Då har förhoppningsvis marknaden för paddor och tillbehör mognat lite.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ska köra GPSn ett tag parallellt med laptopen - skaffar padda som ersättning för båda när det blir dax att byta karta om något år. Då har förhoppningsvis marknaden för paddor och tillbehör mognat lite.

175000 sålda plattor i Sverige och även om Androidplattorna är 18 månader efter iPad i utvecklingen så är marknaden definitivt mogen och de främsta navigeringsapparna överlägsna Garmins navigator, till halva priset.

F

F.d. 52943

Guest

Fast paddan kostar ju en slant oxå, när jag redan har en relativt ny Asus UL 30 att surfa med.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Paddans huvudsakliga användning är inte navigering.
Främst ersätter den datorn men i ditt fall har du i och för sig nyanskaffat en sådan.

F

F.d. 25168

Guest

175000 sålda plattor i Sverige och även om Androidplattorna är 18 månader efter iPad i utvecklingen så är marknaden definitivt mogen och de främsta navigeringsapparna överlägsna Garmins navigator, till halva priset.

Har navigon på smartphone, den slår inta min gamle garmin 660 !!!! Så den er som reserve intet andet.

Rigtigt at navigon er halve priset af garmin navigator, men du glömmer at indregne prisen på Iphone / ipad, och så er en Garmin under tredjedel af priset !!!!! desuden bruger den heller inta abonnement hver måned :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Navigons senaste app till Android är på gång läste jag någonstans. Jag läste också att Garmin lägger ned mycket krut på en app som tyvärr dröjer.

F

F.d. 16416

Guest

Testade för första gången vår nya Garmin 1490T. Under färden på E4 mellan Uppsala och Norrköping tappade den satellitmottagninge säkert 10 gånger och var allmänt vilsen på åkrarna vid sidan av motorvägen. Har aldrig varit med om det på vår gamla 760. Tydligen fått ett måndagsexemplar och skall reklamera den.

Roadglider

F

F.d. 25168

Guest

Testade för första gången vår nya Garmin 1490T. Under färden på E4 mellan Uppsala och Norrköping tappade den satellitmottagninge säkert 10 gånger och var allmänt vilsen på åkrarna vid sidan av motorvägen. Har aldrig varit med om det på vår gamla 760. Tydligen fått ett måndagsexemplar och skall reklamera den.

Roadglider

Har du opdateret kort och software, dom nyeste er normalt ikke installeret fra början :)

F

F.d. 52994

Guest

Ä det någon som har provat Navigons modeller? NAVIGON 70 Premium Caravan & Truck
Det skulle vara intressant att få höra ett omdöme. Jag har en gammal och har varit nöjd med den bortsett att man inte kunde lägga in kordinater i den, men det skall visst vara åtgärdat i dom nya?

F

F.d. 16416

Guest

Har uppdaterat mjukvaran i GPS, men inte den fria kartuppdateringen, som gäller tom aug i år.
Roadglider

F

F.d. 25168

Guest

Har uppdaterat mjukvaran i GPS, men inte den fria kartuppdateringen, som gäller tom aug i år.
Roadglider

Har du testet, om du har selv enskilde veje på kortet, såvel her som i utlandet ??? om du inta har, ser det ud til at du körer i ingenmandsland :) da må du have kortet opdateret, eller geninstalleret evt. om du har kortet på mapsource :)

Du kan på My.garmin.com ( opret bruger ), se hvilke kort du har, och via mapsource på din dator, kan du udvälge hvilke lande du önsker på GPS'en

F

F.d. 16416

Guest

Har karta CN Europe NT 2011.10 inlagd.
Problemet verkar vara att jag ständigt tappar satellitmottagningen och rutten ständigt räknas om utan att Garmin vet var jag är. Får i början indikering alla staplar gröna för mottagning och plötsligt bara två röda.

Roadglider

F

F.d. 25168

Guest

Problemet verkar vara att jag ständigt tappar satellitmottagningen och rutten ständigt räknas om utan att Garmin vet var jag är. Får i början indikering alla staplar gröna för mottagning och plötsligt bara två röda.

Roadglider

Tror du har ret, det er en reklamation :( sådan skal den INTA väre !!!!!

essge

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2025

Roadglider
Jag har samma problem i min Volvo V50; mottagningen av satelliter beror på var i bilen Garmin 1490T är placerad. Är den placerad i mittenposition till höger om ratten, ligger mottagningen på gränsen och tappar ibland satellitkontakt. Flyttar jag den till en position nära vindrutestolpen till vänster om ratten blir genast mottagningen bra och inga problem med förlorad satellitkontakt.
I husbilen är mottagningen bra oberoende av position.

Toppen