• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS i Bärbardator

M

mikkis

Guest
hej

Jag vet att detta ämne varit uppe tidigare, men ställer mina frågor ändå.
Vi har nu i jul köpt oss en ny Laptop. vi kommer att försöka ha den även som en gps i husbilen. jag har idag en Garmin gps, men vill använda laptoppen .

då kommer mina frågor :


Hur fanken går jag tillväga för att kunna få min bärbara dator till en gps?
vad måste jag kompletera till datorn.
vore grymt tacksam för all hjälp jag kan få av våra medlemmar som jag vet att somliga använder bärbar i sin husbil som gps.

Vi reser i hela Europa samt i sverige, jag vill även kunna söka på kordinatern som jag INTE kan göra i dag på min garmin. vill även kunna lägga in ställplatser och campingplatser ( Poi ) för det andvänder vi mycket av i garminen.
tacksam för all er hjälp
/
Mikkis
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

Mikkis,

Det allra lättaste är att skaffa en GPS som kan anslutas via en USB port. Som mjukvara vill jag föreslå Miscrosoft Autoroute 2007 som har massviss med möjligheter bland annat det som du sakna mest i din Garmin nämligen positions sökning med Lat och Long (co-ordinat) som inmatning. Det finns ytterliga en module (att ladda ner gratis) som arbetar mycket bra tillsammans med Microsoft Autoroute som har vissa shortcomings. Modulen heter AR Keys, att använda MS Autoroute utan Keys skulle jag aldrig kunna tänka mig.

I Autoroute finns det en funktion som tillåter dig att starta GPS och göra en automatisk configuration så att du inte behöva hålla på att söka vilken port du ska använda osv. Mjukvarar sköter det helt själva.

Se till att GPS du köper har en SIRF III processor vilket gör updatering av positioner mycket snabbare samt behöver inte direkt ha en öppen himmel för SITF III jobbar nämligen också med en avancerad teknik som heter reflektor teknik. Jag har testad fler GPS med SIRF III och använd dom i en husbil med alkov och fått mycket goda resultat utan extern antenna, här kan nämnas att även i Frankrikes smalle gränder inte gick och miste om en signal. Försökte samma med en GPS med SIRF II och fick mycket dåligt resultat :holly-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

hej Belgien 1 !
det var tanken att slippa köpa ny GPS i år igen.. köpte min gps för mindre än ett år sedan.
/
Mikkis
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

Mikkis,

Har du en data kabel till din Garmin som har på andra sidan en DB9 anslutning eller USB går den också att använda med Microsoft Autoroute, egentligen så passar vilken GPS som helst t.o.m trådlös som t.ex Bluetooth. Det enda som kommer att skilja är dess prestanda som jag skrev tidigare, den ena GPS är känsligare än den andra :holly-1-icon:
 
M

mikkis

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

aha tack Belgien1 jag skal genast kolla upp detta..
God forsättning på julen !!!!
/
Mikkis
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

Håkan,

Har varit i kontakt med MS Bryssel och dom menade att AR 2007 var den sista AR skulle läggas ner pga av höga kart material kostnader, men som sagt dom visste inte det 100% säkert :holly-1-icon:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.834
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: GPS i Bärbardator

ADAC har en ny programvara som även innehåller campingar och ställplatser:

ADAC TourPlaner® DVD

Verkar som den ersätter ProMobil Reisemobil Tourenplaner som inte verkar komma ut i år.

Visserligen på tyska men jag har köpt ProMobil några år och den är inte svår att förstå även om man inte kan Tyska.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS i Bärbardator

mikkis;

Jag har haft exakt samma problem som du står inför och har löst det med Garmins Mapsource. På min hemsida ser du hur jag gjort; www.gosoft.se

Har du ytterligare frågor om min lösning så återkom gärna.
 
M

mikkis

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

hej Håkan
Jag har Garmin c510.
är lite missnöjd med den. men fyller ju upp nästan allt jag vill ha på en gps, förutom att kunna söka på kordinaterna.
/
Mikkis
 
Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

kan nu medela alla att just nu i skravindes stund så håller jag på att ladda ner Miscrosoft Autoroute 2007 . skall sedan lägga in den på lap toppen och köra min Garmin via den. det måste ju bli bra tror jag

har oxå varit inne på gosoft:s sida och fått mycket tips tack även där, !

Ni alla här är så hjälpsamma.
TACK allahopa
/
Mikkis
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: GPS i Bärbardator

Här verkar att finnas duktiga medlemmar på GPS mottagare. Vi har en mio 269+ som är några år, men som vi är väldigt nöjda med.

Det jag aldrig har hittat är uppgraderingar på kartor på till mio 269+ till rimligt pris. Finns det någon som har ett tips?

Jan I:santa-2-icon:
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

Jag har en Mio 269+ som jag är väldigt nöjd med, den är 4 år tror jag, men har aldrig funderat på att köpa ny kartor till den. Det har hänt så mycket med navigatorerna under dom här åren så jag tänker köpa en ny Mio till nästa år.
 

Anders & Kicki

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1244
Medlemskap
2028
Sv: GPS i Bärbardator

Hej Belgien 1 du skriver att man kan ladda ner AR Keys till autoroute 2007. gratis var hittar jag filen? och vad har jag för nytta av den , jag har precis köpt laptopp med windows vista och gps puck samt autoroute, jag är ny på detta men vill lära mej att hitta rätt. skipper 54
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: GPS i Bärbardator

Mikkis jag har en Garmin gps 18 en sk puck som man sätter fast via sugkopp på rutan sedan använder jag min Laptopp som Navigator funkar kanon datorn har man ju lättare att sitta och planera rutter framför.
 
F

F.d. 11779

Guest
Sv: GPS i Bärbardator

Hej Hymerfrik!
Du skrev aldrig vilket program du använder i din dator för att navigera...

Vilket ???

Mvh // Frank.
 
Toppen