• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS i alkovbil

F

F.d. 58660

Guest
Funkar dagens GPS i alkovbilar utan att man kopplar in en extern antenn?? Det tycka ju snart inte finnas sådana GPS att köpa längre. Vilka märken och modeller rekommenderas? Tacksam för erfarenheter och synpunkter.

F

F.d. 24435

Guest
Sv: GPS i alkovbil

Funkar dagens GPS i alkovbilar utan att man kopplar in en extern antenn?? Det tycka ju snart inte finnas sådana GPS att köpa längre. Vilka märken och modeller rekommenderas? Tacksam för erfarenheter och synpunkter.

Jag har använt TOMTOM och Garmin Nuvi 665 i alkovbil utan extern antenn, har funkat jättebra.

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Hej!

Inan jag skulle köpa navigator 2005 hade jag jobbat en hel del med bärbara GPS av olika fabrikat. På basis av de erferenheterna var jag helt övertygad om att jag måste ha en med extern antenn och köpte en MIO 269 med extern antenn. Döm om min förvåning när jag upptäckte att den inbyggda antennen på min MIO var fullt tillräcklig.
Jag har aldrig behövt använda extern antenn. Det har skett stora framsteg när det gäller antennutveckling på GPS. Jag kör som du ser på bilden en koventionell alkovbil och min navigator sitter med sugkopp och böjbar arm på framrutan. Att man temporärt kan tappa satellitsignaler inne i storstäder och få reflekterade signaler som ställer till det avhjälps inte med extern antenn.

Vehere necesse est!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det som reduserer behovet for ekstern antenne på dagens GPS er en større følsomhet og det faktum at en ikke trenger å se alle satellittene for å få en brukbar posisjon. Noen satellitter ligger lavt over horisonten og kommer godt inn under alkoven. Kjører en mellom høye hus, trær eller fjell så reduseres muligheten for "lave" satellitter og en antenne plassert på taket av bilen gir bedre "fiks". En kan få brukbare data teoretisk fra 3 satellitter, de fleste av dagens mottakere kan bruke de 20 sterkeste signalene de ser for raskere og mer presis posisjon.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har upplevt att "gammaldags" GPS:er haft svårt att hitta satelliterna när man kör alkovbil i vissa väderstreck. Är GPS:en utrustad med AGPS som i tex mobiler finns inte dessa problem längre. Dom funkar även inomhus.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Jag har under 3 sommrar använt mig av Tomtom Go 700 (numera en gammal modell) i vår alkovbil i stora delar av Europa och den har fungerat perfekt. På kvällarna har jag suttit i husdelen och studerat kartan, o planerat och även här har jag haft full kontakt med sateliterna. Numera har jag en Tomtom 930 som jag ännu inte provat i husbilen, men jag är inte orolig.

Mvh
larsemil

Senast ändrad:
F

F.d. 9803

Guest

Hej
Köpte en Navigon för tre år sedan. Har fungerat klockrent under vår alkov.

/Anders

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Navigon fastsatt i fimpkoppen har alltid fungerat

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

I vår förra bil var GPS:en ganska vilsen. utan att veta, så utgick jag från att det berodde på att bilen var klädd med aluminiumplåt (Burstner med alkov )
bosse b

F

F.d. 29770

Guest

Jag har kört med PC + GPS puck tidigare och använder nu TomTom 930. Båda har fungerat utan problem i vår alkovbil.

F

F.d. 58689

Guest

Någon som testat om iPhone med tomtom hållaren funkar i alkovbil?
Iphonen utan hållare fungerar inte för mig.
Jag har en hållare i min personbil, så jag får väl koppla in den i husbilen o testa...

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Kör med Navigon 2110 max inte den nyaste navigatorn men den funkar klockrent i min bil som är en alkov bil.

Bara tappat signal 1 gång och det var i Stockholm innerstad och det berodde nog på byggnaderna runt om, ca 2 min var jag offline

F

F.d. 58689

Guest

För info så fungerade Iphone med TomToms hållare i min alkov-bil utan problem!!
Kör med Navigons app.
//Micke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

1575960915.jpg

9 gps:er testade - Mobil.se

jdjiveco

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2025

Hej, kör med Iphone i min husbil med Tom Tom..utan "Tom Tom hållaren"..visst ibland tappar den GPS Sat. En av nackdelarna är att man inte kan knappa in koordinater.

F

F.d. 58689

Guest

Jag kör med navigon på iphone. Den funkar jätte bra med tomtom-hållaren!
Går även att knappa in kordinater.
Rekomenderas!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Har Navigon en starkare mottagning. Den fungerar i alkovbilar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Material i alkoven og størrelsen på alkoven har mye å si for dempingen av signalet fra satellittene. Enalkov e i aluminium demper mye mer enn en i glassfiber.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

En extra antenn till Navigon kostar 260 kronor. Peanuts i sammanhanget. Med en extra antenn kan man flytta navigatorn närmare förrarplatsen så man ser bättre.

F

F.d. 53012

Guest

Varför skulle det inte fungera, om det gör det i andra konstruktioner. Har aldrig haft problem med dom olika GPS som jag har i mina fordon.

Toppen