• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS / Husbilsplatser / ladda ner

F

F.d. 2621

Guest
Jag köpte igår min första GPS - TomTom 720 T - och söker nu en "lagom enkel och hanterbar metod" för att kunna använda sig av den imponerande mängden av sammanställda och nerladdningsbara filer med husbilsplatser, ställplatser, SCR- och FC-campingar mm som finns på forumet. För större delen av Europa.

Jag behöver naturligtvis inte allt detta; vi kör mest i Norden resp. på sommarhalvåret. OM man tar med sig även datorn ombord på husbilen och betalar den extra kostnaden för trådlöst internet, så blir naturligtvis allting mycket enklare. Då kan man till den ladda ner allting mer eller mindre som finns, och därifrån ta över det mest aktuella till GPS:en.

Men vad finns det för alternativ utan datorn? Är det t ex att ha med sig diverse kataloger eller utprintade uppställningar över alla ovan nämnda platser, och därifrån ta de aktuella koordinaterna över till GPS:n?

Jag kan bara hoppas, att dessa funderingar inte är för korkade och att det är fler som söker efter en praktisk lagom-metod.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: GPS / Husbilsplatser / ladda ner

Du laddar ner ställplatser, fartkameror och fc-campingar till din dator. De är troligen i zip format så du för öppna dem och sedan koppla upp din TT till datorn och föra över dem till GPSen. Kopiera in dem under Western Europe.
Glöm inte att innan du börjar lägga in något/fippla i GPSen att ta en kopia av alla filer med hjälp av TT Home.
PS vet inte hur mycket plats det finns i minnet på din TT 720. Jag var tvungen att ta bort en del filer i min TT One för att få plats med alla ställplatser osv. Tog då bort alla röster utom svenska samt kanarieöarna. Har dem dock kvar i datorn.
Så säkerhetskopiera!!!!!!!!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Husbilsplatser / ladda ner

Allis
Jag har också en 720 T Europa och jag har lagt in allt som jag lagt ut här på Husbilsklubben och lite till. Inga som helst problem med plats i minnet.

Skönt när inte minnet sviker..............Eller hur
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: GPS / Husbilsplatser / ladda ner

Hej Allis.

Ta reda på hur du laddar IP (Intressanta punkter) till din GPS. Det finns säkert någon här som kan förklara hur det funkar med just din Tom-Tom.

Fundera innan Du åker vad Du vill ha i din GPS. Ladda dina IP hemma. När du är ute och kör så gör du enkla rutter från punkt A till B eller letar upp lämplig IP och kör till den punkten. Det är det enklaste och snabbaste sättet att utnyttja GPSen. Glöm Internet under färden...

Jag har rätt många POI (samma namn som IP men Garmin kallar det för Points of Interest) så ska jag konvertera mina POI till Tom-Tom´s filformat och skicka dem till Dig. Lägg in dem i din GPS, sen är det bara att tuta och köra...

Du kan hämta mycket här på Husbilssidan.

Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med info om hur man laddar IP till din Tom-Tom, men Du får säkert råd om det här.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: GPS / Husbilsplatser / ladda ner

Hej Allis!
Du har säkert dina kartor på ett SD-kort (SD-Card).
Intressepunkter eller Point Of Interest finns i mängder att ladda ner på nätet.
För att få dessa att fungera i TT så skall filerna heta xxx.ov2, om du vill ha en ikon till så ska den heta xxx.bmp, OBS att det ska vara samma namn före punkten, då vet TT vilken ikon som skall vara till resp poi. Ikoner finns oftast att ladda ner på samma ställe som poi's.
Det enda du behöver att göra är att kopiera in dom till kartmappen på ditt SD-kort.
Hur du kopierar dessa till dit SD.kort beror lite på din övriga utrustning. Har du en kortläsare så är det snabbast annars går det via usb-kabeln också.
Leta bara rätt på SD-kortet och kartmappen som kan heta tex sv-dk-fi-n eller norden eller scandinavia eller westerneurope.
En sak som du ska tänka på det är att inte ha en massa dubletter för då ser det konstigt ut när 2 olika poi's visas samtidigt. Tex om du lägger in Statoilmackar så bör du stänga av TT's egna bensinstationer.
Om du vill ha varningar för vissa poi's så går du in i inställningar och "Hantera IP" och "Larma om närs IP" där du också kan välja olika ljud. Om du vill se dom på kartan så sätter du en bock i rutan "Visa på kartan" osv. Det finns en hel del inställningar att välja på.
Lycka till!
 
S

solid

Guest
Sv: GPS / Husbilsplatser / ladda ner

Hej
Ett litet tips, BORDATLAS 2008 finns under "intressepunkter" i TomTom Home som bör
komma upp automatiskt när du ansluter din TT till datorn. Bara att ladda ner helt gratis.
I "poiedit" som du laddar ner från PoiEdit - Main finns det mesta att hämta...
ställplatser, campingplatser, bensinstationer .... ja rubbet från hela europa
Glöm ej mapshare om du hittar nån ställplats som inte finns med bland intressepunkterna.

Lycka till
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Husbilsplatser / ladda ner

Hej

Var hittar man kartor till Östeuropa, närmare bestämmt Kroatien till en TomTom GPS?
mvh Claes
 
Toppen