• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS-fråga

F

F.d. 53074

Guest
Hej!
Är det någon som har erfarenhet och kunskap om hand-GPS? Jag har aldrig sett någon "live" så därför har jag ingen aning om vad man behöver tänka på då man handlar.

Det är en svampplockande bekant som gärna vill hitta tillbaka till bilen efter svamprundan. Det är jag synnerligen angelägen om också, hon delar nämligen gärna med sig ... :D

Kjell :D

F

F.d. 55451

Guest
Sv: GPS-fråga

Använder hand-GPS Garmin GPS V - precis omkring 1-3 meter.
Mycket nöjd.
Boga armen - rett ut - 1 meter !
Har stått 9 meter från en grusväg - kunde inte se det - det var 2 meter högre - det visste GPS'en.
Super fron 2001 - och så er den vanntätt !
:yes:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Här nedan finns ett urval på bra hand-gps.
Desa tål att användas i regn och har bra färgskärmar.

GPS-navigatorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Har själv en Colorado 300 som jag laddat med terängkartor för Sverige (friluftskartan pro v2) och för Norge (Garmin Topo Norway)
Verkligen inte dumt när man är ute i skogen!
Bra mottagning och bra batteritid.

Colorado är ersatt av den nyare modellen Oregon
Magellan har (tycker jag) för små skärmar, är tunga och har sämre battertid.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Se till att köpa en med track-funktion (tror jag det heter), gps'en läser in var du gått och lämnar ett spår efter dig på skärmen.
När svampen är plockad är det bara att följa spåret tillbaka.
Jag glömmer alltid att ge bilen en Waypoint innan jag lämnar den :oops:, så därför gillar jag Track-spåret.
Kan vara så att alla gps har det idag, min är snart 10 år.

Lycka till / Leif

F

F.d. 5322

Guest

Har en Garmin 220 Nordic till hunden och mig.
Jag tycker om den och vi är några till i jaktlaget som har likadana och är lika nöjda.
Nu behöver inte ni ett halsband (såvida man inte vill sätta det på sin partner för att se var hon/ han är, förstås :D) men den bör finnas utan den funktionen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej!
Är det någon som har erfarenhet och kunskap om hand-GPS? Jag har aldrig sett någon "live" så därför har jag ingen aning om vad man behöver tänka på då man handlar.

Ett bättre val är att skaffa en smartphone, om han inte redan har en, och skaffa en svamp-app tex Svampguiden

mzl.llazmehz.320x480-75.jpg
mzl.ztuhadef.320x480-75.jpg

mzl.gcxbuzei.320x480-75.jpg
mzl.biyygdam.320x480-75.jpg
mzl.esiskduc.320x480-75.jpg

F

F.d. 58621

Guest

Jag föreslår att ni följer Knarreviks råd. Köp ingen hand-gps, dessa har snart gått ur tiden och är ett passerat stadium. Välj en iPhone och få tillgång till långt mycket med än en hand-gps.
V-backen :)

K

Kurt Lindgren

Guest

Ja jag vill hålla med föregående skrivare. Under den tiden jag har varit här och löskat så finns det två göbbar som ger järnet för bättre info. via tekniken. Inga namn , de syns iaf. Har lärt mig och fått det jag behöver vi dem... bra jobbat de två:) När jag kommer hem och har jobbat med GPS Ipone . osv ska jag ge resentioner. Nu vet jag inget... kom med 11a bussen från Tjörn::DD mvh kurre

Toppen