• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS-fråga

F

F.d. 53585

Guest
Hej
Finns det någon som provat dessa GPS, Sony NV-U92TW, Mio C520t eller Garmin Nuvi 660? Är de bra eller mindre bra?

Jag har i dag TomTom6 i en Qtec9100 med en extern BT-mottagare och funderar på något nytt.

Kan de ovanstående göra lika mycket som min TomTom? Ja är de helt enkelt bättre eller sämre än TomTom?

mvh
hasse
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: GPS-fråga

Min jobbarkompis har en Garmin 660 som han lovprisar över allt annat i navigationsväg. Han kör normalt båt men då använder han Fugawi. Garmin har en del bra saker: TMC och sen funkar den den visst bra som hands free till mobilen via bluetooth. Ett rykte säger oxå att de seneste exemplaren innehåller en FM sändare så man kan använda den som MP3 spelare till bilradion (men det återstår att kolla)

//Anders (som såg sin nya bil hos ÅF idag. Får den på fredag och sen jäklar...)
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: GPS-fråga

TMC funkar än så länge väldigt dåligt i Sverige så den funktionen kan man bortse ifrån i nuläget.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS-fråga

Hasse_E,

Jag har exakt samma hardvara (Qtek9100) som du med skillnaden att jag har 3st olika mjukvara som t.ex Mio V3.2, Tom Tom 6.21 och I-Go installerade pa en 2GB mini SD chip. Skulle for alla pengar i varlden inte vilja byta till ett nytt system. BT GPS fungerar perfect och kan med hjalp av Fransons GPS module kora 2 olika navigations program samtidigt utan nagra problem.

Pa lang resa anvander jag mig ocksa utav min laptop med MS Autoroute 2007 serial koplade till en GPS Magellan 315.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS-fråga

Kjellberg,

Inte bara i Sverige men aven pa kontinenten ar TMC urdalig. Den som ar mycket bra ar den Tyska TMC men denna service ar avgifts belagd och man betalar for varje land separat vilket for en semester resa genom Europa blir oerhort dyrt.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: GPS-fråga

Jag har som du, MIO3.2, TomTom 6.? och även en laptop med Ms Autoroute 2007 med en usb-gps, men jag blev sugen på något annat....
Men man kanske ska lägga pengarna på något annat då?

//Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: GPS-fråga

Visst fungerar TCM utan att det kostar.Har en Garmin660 FM som har tagit oss förbi trafikstörningar ,det fungerar suveränt.I Danmark,Tyskland,Österrike och Schweiz har jag fått meddelandet`´långsam trafik framöver rutten räknas om´´I dom andra länderna som besöktes fungerade det ändå.Men är troligen gratis då man kan kolla på GPSen var det är vägarbete köer och ev olyckor som stör trafiken.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: GPS-fråga

använder 660 den har hela Europa på kartan bluetooth är kalas bra ljud när man pratar handsfree, lätt att lägga in egna Pois fria uppdateringar av mjukvaran 7 timmars batteri tid om man använder den vid promenader. efterföljaren tror jag heter 670 med fm-sändare annars samma funktion som 660

Gurra
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: GPS-fråga

visst är TMC gratis, i Sverige tillhör det "public service uppdraget" skulle jag tro
men det är nog så att vissa programleverantörer tar betalt för att man ska kunna använda tjänsten i deras navigeringsmjukvara, Tomtom tror jag har det så
i min tidigare bil fanns en Blaupunkt Travel Pilot och i den fungerade TMC alldeles utmärkt speciellt i Tyskland och ledde oss smidigt förbi trafikstörningar vid flera av våra resor söderut, även i Sverige har detta inträffat men inte så ofta kanske beroende på var man oftast kör
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: GPS-fråga

Garmin 660 verkar ju iofs hyffsad, men jag har ingen användning av Bildvisare , Ljudboksspelare och MP3-spelare som den har.
Finns det någon Garmin samma prestanda och skärm, men utan Bildvisare , Ljudboksspelare och MP3-spelare?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS-fråga

Easy Rider,

Jag ar medveten att TMC ar gratis i Tyskland och andra Europeiska lander MEN den servicen verkar inte fungerar nagot vidare darfor finns det en privaat firma som ocksa har TMC service och ar mycket palitlig MEN det kostar en slant. Valja vilket man vill ar har helt individuellt.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: GPS-fråga

Hej!
Har en Garmin660 och är väldigt nöjd.Har dock inte den senaste med Fm sändare men i övrigt lika. Radio brukar ju finnas ändå. Kanonpryl.kan varmt
rekomenderas
Mvh Frank 59
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: GPS-fråga

Jag har införskaffat en MIO C520t för 2 månader sen.
En mycket lätthanterlig maskin, behövde knappt öppna instruktionsboken.
Enkel att lägga in rutter på, eller knappa in krordinaterna log-lat direkt.
Snabb uppstart och på att få fram rutten efter inknappning.
Något kantig grafik när den zomar in i rondeller o.s.v men det kan jag leva med.
En liten finnes är att den går att ställa in på vilket färdsätt man använder.
Bil, Buss, Långsamtgående fordon eller fotgångare.
Sen är det även på denna en massa finnesser som jag inte kommer att använda,
MP3 spelare, fotovisning m.m.

Simma lugnt.
Hi.Life
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: GPS-fråga

Är jättenöjd med med min Mio som navigator, men har en nackdel som jag tycker är lite störande.
Vad jag förstår har dom flesta ett enkelt sätt att lägga in egna POI från fil, typ SRC's campingar eller tankställe. När det gäller Mio måste man ladda hem lite fuskprogram för att överhuvudtaget komma in i biblioteket. Filformatet är även unikt vilket gör det väldigt bökigt, men annars är den bra.
 

pelle 39

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
747
Medlemskap
2025
Sv: GPS-fråga

Hej alla Husbilsvänner. Efter ett halvt års medlemskap i Klubben kommer min första fråga. Jag har haft en MIO 269 i tre år och den har varit till stor nytta och fört oss på rätta men ibland mycket smala vägar i Sverige, Tyskland och Holland.
Fråga: Hur graderar jag upp den till Version 3.2 och laddar in nya uppdaterade kartor över Europa? Är det kostnadsmässigt bättre att köpa en ny och modernare GPS?
Jag är djupt imponerad av den samlade kunskap som finns inom Klubben men är själv inte speciellt datorkunnig.

Mvh. pelle39
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: GPS-fråga

Hej

Här är en länk där vi diskuterad Mio 269. Det finns nu kartversioner som har i stort sett hela östeurop. Vad det gäller att lägga in egna pois så är det inga problem att göra manuellt, mycket enkelt. Däremot att lägga in hela filer från datorn är svårare. Jag har inte hittat någon programvara för detta ännu. Mio har en programvara för detta som heter Poi Loader men vad jag förstår så fungerar inte den med Mio 269 i Version3. Kör man den gamla kartversionen (V2) så finns ju PoiWarner. Ett program som man får köpa för en billig penning.

Jag har kört den ny versionen V3 i min mio sedan i våras och jag gillar den mer och mer. Jag var lite skeptisk i början. Som jag sagt tidigare så blir det en helt annan navigator.

Kenneth


GPS Mio 269+ uppdatering?
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: GPS-fråga

.Har nog gjort något fel för länken funkar inte.

Tack för hjälpen Gunnar.......
 
Senast ändrad:
Toppen