• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS-Fartkameror

F

F.d. 55310

Guest
Vad jag förstår så är det förbjudet med en GPS som innehåller fartkameravarning i Tyskland.

Om man har en t.ex TomTom 730T, går det då att radera kameravarningen för att sedan installera dom vid t.e.x hemkomsten?

Eller kan de vara kvar för det är väl en betaltjänst i Tyskland?

Vet ej vilka kameravarningar som ingår vid köp av TomTom.

Det är säkert någon av er som kan detta.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: GPS-Fartkameror

Ligger dom inlagt i GPSen så kan ju inte dom debitera dej för varje fartkamera du passerar .

Du kan lugnt låta dom ligga kvar i GPSen och även uppdatera så mycket du orkar och vill .

Att det skulle vara förbjudet i Tysklan med kamera varning har jag aldrig hört talas om .

Däremot så är ju radarvarnare förbjudna både i Sverige och Tyskland .

Även snacka i mobilen utan handsfree är förbjudet i Tyskland , lite off-topic men tips till resenären .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS-Fartkameror

Det var en nyhet för mig att det skulle vara förbjudet i Tyskland. Under min färd till Moseldalen i maj varnade navigatorn en enda gång för en kamera. Respekten för hastighetsbegränsningar var nästan obefintlig hos den tyska allmänheten.
 
F

F.d. 55310

Guest
Sv: GPS-Fartkameror

Ligger dom inlagt i GPSen så kan ju inte dom debitera dej för varje fartkamera du passerar .

Du kan lugnt låta dom ligga kvar i GPSen och även uppdatera så mycket du orkar och vill .

Att det skulle vara förbjudet i Tysklan med kamera varning har jag aldrig hört talas om .

Däremot så är ju radarvarnare förbjudna både i Sverige och Tyskland .

Även snacka i mobilen utan handsfree är förbjudet i Tyskland , lite off-topic men tips till resenären .



Kolla Motormännen.se, har dessutom varit i kontakt med vänner i Tyskland som bekräftar att det är förbjudet med gps som varnar för kameror
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS-Fartkameror

Jag har kollat motormannen.se och hittar inget angående förbud mot trafikkameravarningar i navigatorer! Kanske kan du precisera var du hittat det, tex med en länk?
 
Senast ändrad:

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: GPS-Fartkameror

Knarrevik, Du får faktiskt tro honom på hans ord! Det är förbjudet i Tyskland med fartkameravarnare..

Elisabeth
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS-Fartkameror

OK! Jag hittade artikeln från 2007:

"Inte bara i Österrike utan även i Tyskland blir det nu olagligt att ha databaser över fartkameror i sin GPS-navigator.

Detta leder till att Mio nu som första tillverkare helt plockar bort tyska och österrikiska kameror ur sina databaser. Är det månde en trend som kommer att sprida sig inom Europa? Det känns lite oroväckande.

Om så blir fallet skapas grogrund för användargenererade fartkameradatabaser som delas ut gratis via Internet istället. Att stoppa fenomenet genom lagstiftning går givetvis inte."

Jag håller med artikelförfattaren att det "inte går att stoppa fenomenet genom lagstiftning". Eftersom min egen navigator Nokia N810 med Wayfinder fortfarande har med varningarna så har navigatortillverkarna tydligen inte tagit detta på fullt allvar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50043

Guest
Sv: GPS-Fartkameror

Hur upptäcker polisen detta?
Går dom in i GPS.en och kollar?
Vad händer?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: GPS-Fartkameror

På min Navigon har jag i inställningarna en text som varnar för att det är är förbjudet i vissa länder. Man kan välja själv att inte ha den på. Trodde inte att förbudet var så nära som Tyskland. Tyska polisen är väldigt effektiva, har dom en lag så kan dom troligen också titta på GPSn? Hoppas någon här har svar på det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS-Fartkameror

Tyskarna har börjat införa en ny typ av fartkameror!
 

Bilagor

  • full.jpg
    full.jpg
    112 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: GPS-Fartkameror

Detta torde ju drastiskt minska bilismen då merparten kör för fort. Kvar blir alla väglöss som till slut får ha en egen batalj
Häls. Bror
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: GPS-Fartkameror

Angående frågan om du kan ta bort dom tyska fartkameravarningarna är svaret ja. När du kopplat din GPS till datorn går du in där du har alla dina POI och tar bort dom du vill. Du kan först kopiera dom till din dator om du skulle vilja lägga in dom senare.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: GPS-Fartkameror

På vår Garmin har vi lagt fartkamerorna på minneskortet. Bara att plocka ut kortet när man rullar in i Tyskland och sätta tillbaka när man åter kör i ett land där det är OK med varning i GPS:n. Geschwind!
 
F

F.d. 50043

Guest
Sv: GPS-Fartkameror

Det sägs här att det är förbjudet att ha fartkamror i GPSen i Tyskland och Österrike.
Är det fler länder som det är förbjudet i ?

:confused:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: GPS-Fartkameror

På vår Garmin har vi lagt fartkamerorna på minneskortet. Bara att plocka ut kortet när man rullar in i Tyskland och sätta tillbaka när man åter kör i ett land där det är OK med varning i GPS:n. Geschwind!
Eller skita i att det är förbjudet över huvud taget, ........
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS-Fartkameror

Österrike var nytt för mig, men i Schweiz är det förbjudet och där lär dom vara omutbara.
 
Toppen