• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS för nybörjare.

F

F.d. 29862

Guest
GPS för nybörjare (som är litet senila och nästan tekniska idioter) !
Några förslag? Gärna lättlärda och inte "nertyngda" med en massa extra tjänster, möjligheter etc, utan bara gör den basala och ursprungliga uppgiften dvs nagvigera!
Tack på förhand!
Lach

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: GPS för nybörjare.

Vi köpte en Garmin 760 som även har europakartorna och den tycker frugan är väldigt enkel och även jag iofs .
Den är så enkel faktiskt så det behövs ingen instruktionsbok .

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Köp gärna en Garmin, de är kända för att vara lätta att förstå. Men köp en billigare variant utan mp3-spelare och annat krafs som är helt onödigt. 200-serien har fått goda vitsord. Huvudsaken är att de har nyare kartor så köp inte begagnat.

Senast ändrad:
F

F.d. 58674

Guest

I höstas köpte vi en Garmin Nüvi 255, som verkar bra.

F

F.d. 29862

Guest

Tack för tipsen!
Vad kostar Garmin 225?
Lach

F

F.d. 53018

Guest

Hei alle! Når du velger GPS, bør du velge en med stor skrift. Min første Tom Tom hadde for liten skjerm så jeg måtte bøye meg frem for å få med alt. Den nåværende har større skjerm og dermed også større bokstaver og tall. Perfekt. Det andre jeg syns du bør legge vekt på, er at du handler med europakart, ikke bare Norden. For før eller siden våger du deg til f.eks. Tyskland eller Polen. Og søk litt rundt før du velger hvor du skal handle. Prisene varierer sterkt på disse produktene, ikke bare fra butikkkjede til butikkkjede, men også over tid. De fås jevnlig på tilbud/rea. Og det er veldig greit med en skyggegiver, solskjerm, ellers blir det lett vanskelig å se kartet når solen skinner på skjermen. Og endelig: du bør velge ett av de mest vanlige merkene, slik at du er sikker på at du kan laste ned POI (Point of Interests) med bobilparkeringer/stellplatser og tømmesteder for de landene du skal besøke. Til de minste, og billigste, merkene finnes ikke POIs som er av spesiell interesse for oss bobilister.

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kolla skärmen för det är rätt stor skillnad på 3,5 och 4,3 tumsskärmar .

När du testar en GPS kolla även hur kartan är när du zoomar ut så du kan får lite perspektiv över området för den MIO´n som vi had innan den var kass på detta för det blev vitt alltihopa när jag zoomade ut för att se en stäcka på 3 mil .

F

F.d. 3314

Guest

Köp absolut en GPS med så stor skärm som möjligt. Trots mina unga år (nåja) så tycker jag att det är lite 'svårsett' i husbilen med en 3.5' skärm. Men jag löste det genom att köpa en GPS-mottagare till min laptop och på 15' så kan jag se kartan från dinnetten tillockmed.

Vid tgb / Robert

F

F.d. 7569

Guest

Har Garmin760 vars skärm känns lite liten. Har hört det där med GPS-mottagare till laptop (bärbar = carrybel :)). Skulle gärna vilja kunna utnyttja en sådan till min EEE1000H eller min lite större VAIO. Berätta hur.

//Roger

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag håller inte riktigt med om att skärmen skall vara så stor som möjligt. Stor skärm kan vara bra när man står stilla men under färd är det framför allt röstinstruktionerna som skall vara tydliga. Och färsk karta! Mobilpratare och skärmtittare är en trafikfara.

Senast ändrad:
F

F.d. 3314

Guest

Har Garmin760 vars skärm känns lite liten. Har hört det där med GPS-mottagare till laptop (bärbar = carrybel :)). Skulle gärna vilja kunna utnyttja en sådan till min EEE1000H eller min lite större VAIO. Berätta hur.

//Roger

Det är en baggis. Dustin har ett hyfsat pris på micro$oft Autoroute plus en GPS puck. Installationen är gôrenkel.
  1. Stoppa in CDskivan i datorn, svara JA på alla frågor.
  2. Starta Autoroute.
  3. Anslut GPS-pucken i ett ledigt USB-uttag.
Vill man komma billigare undan så finns det på ELFA.se en puck (14-000-49) för 315:- som jag själv har och är mycket nöjd med. Autoroute finns även utan GPS och kostar då 625:-

MICROSOFT AUTOROUTE EUROPE 2007 WIN ENG DVD - Med detaljerade vägbeskrivningar, kartor och planeringsverktyg

EDIT: Glömde. Knarrevik tycker att talade instruktioner från GPS'en är bra under färd, vilket det är. Autoroute har den funktionen, men tyvärr bara på engelska.

Vid TGB / Robert

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Kan rekommendera en tomtom one XL. Väldigt enkel utan en massa extra finesser = billig. Stor skärm är det också.

/Per

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

För att ytterliggare öka förvirringen för Lach så tycker jag att det kan vara en fördel med en liten GPS, ity att den är behändig att stoppa uti fickan och ta med sig när man fjärmar sig från husbilen. Man vet aldrig var man kan hamna när man är ute på äventyr och då är det bra med en liten fickvänlig GPS, så man hittar "hem" igen.

En synpunkt bland många. Själv har jag en Garmin 660 och en Garmin 250 och jag använder alltid den lilla 250:an. Den har Europakartor och skärmstorleken räcker gott och väl för mig. Batteriet håller väldigt länge och den kostade inte mer än c:a 1300 spänn någonstans på nätet.

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ännu en förvirringsskapande faktor att tänka på är att hållarna till GPS:arna brukar vara minst sagt undermåliga, åtminstone hos Garmin. Fastsättningsmetoden med sugkopp vid vindrutan eller var man nu vill ha den gör att den ofta ramlar ner under färd. Dessutom brukar själva hållaren gå sönder då och då och att köpa en ny kostar c:a 300 spänn.

Därför har jag satt fast en remsa med kardborrband inne i instrumentpanelen och motsvarande kardborrband på själva GPS:en. Detta ger möjlighet att enkelt flytta GPS:en och vinkla skärmen vid nattkörning så att störande reflexer i vindrutan undvikes.

Dagsljus:

IMG_1781.jpg

Nattkörning:

IMG_natt.jpg

Detta arrangemang har jag testat en tid nu och det fungerar utmärkt för mig.

Jappe

Senast ändrad:

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Vi köpte en Garmin 760 som även har europakartorna och den tycker frugan är väldigt enkel och även jag iofs .
Den är så enkel faktiskt så det behövs ingen instruktionsbok .

Jag har nen Garmin 760 efter att tidigare haft en Sony. Garmin kan jag inte skriva en stad och sedan OK utan att ha angett en gatuadress!? Sony gick till centrum när jag tryckt på OK. Har jag missad något enkelt?
Bengt

F

F.d. 25023

Guest

Ja, det har du!

Tryck "Vart", sedan "Orter" (eller orter nära" kommer inte ihåg just nu och GPS'n är i bilen), och skriv namnet på stan, jätte-enkelt.

Detta tog tid för mig att förstå...

hälsning
jyrki

Toppen