• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gott dricksvatten...?

F

F.d. 50036

Guest
Hej alla...

Vet att det fins en del filter och olika typer av kannor med filter för att få ett gott dricksvatten. Är det någon som provat någon med gott resultat?

Skulle i första han vilja att det fungerar hemma i lägenheten, men det vore ju bra om man även kan ha det i husbilen så man kan dra ner på flaskdrickan.

Tacksam för svar Torbjörn. ;)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Håller helt med dig Stig men nu bor jag i Uddevalla och mitt kranvatten både luktar o smakar sjövatten, speciellt på sommaren.

Så jag söker en förbättring på detta i första hand, Torbjörn
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Hej,,,
Kan du inte fylla en bit ifrån på någon tapp eller likaledes annat ställe, snackar vi kommunalt vatten som du anger eller
 
J

Jarn

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Jag använder en Brita kanna, där man byter ut filterpatronen efterhand.

Ett tips är att handla både kanna o filter när du är i Tyskland, bra mycket billigare och också ofta på erbjudande i varuhus, hos elektronik kedjor m.fl. ställen.

BRITA | Hushåll | Kannor
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gott dricksvatten...?

Har bygget filterannlegg i husbilen, gir godt vatn selv i Spania med avsaltet sjøvatn - uten filter smaker det nesten brakkvatn, etter filteret smaker det minst like bra som flaskevatn. Kjøpte 2 filterhus 10" hos Clas O. og har et microporefilter i det første huset og et aktivt kullfilter i det andre. Bytter begge filter en gang i året - pris under 200 kr.
Filterpatroner.  jeg bruker 20 micron + kol.
Installasjonen er Filterhus. og div rørdeler for tilpassning.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Har bygget filterannlegg i husbilen, gir godt vatn selv i Spania med avsaltet sjøvatn - uten filter smaker det nesten brakkvatn, etter filteret smaker det minst like bra som flaskevatn. Kjøpte 2 filterhus 10" hos Clas O. og har et microporefilter i det første huset og et aktivt kullfilter i det andre. Bytter begge filter en gang i året - pris under 200 kr.
Filterpatroner.* jeg bruker 20 micron + kol.
Installasjonen er Filterhus. og div rørdeler for tilpassning.

Knut, måste fråga, lägger du filtrena direkt efter pumpen och mellan blandarna? och om, blir det sämre tryck då?

Tycker nämligen att plasttanken väldigt snabbt ger en trist bismak till vattnet, 1-2 dagar är det gott, sen känner man direkt bismaken, och man kan inte hålla på att klorera tanken efter varje gång
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Tack för svar, har beställt en kanna som första åtgärd. Sedan blir det nog filter. Men skulle man inte kunna filtrera när man fyller tanken? Efter en månad på Öland tex då brukar tanken vara brun i botten. Vor ju skönt att slippa få in det i tanken överhuvudtaget.

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Tror att du slipper kalken mm om du fyller runt borgholm/färjestaden har precis för mig dom får vattnet från kalmar jag vägrar tanka deras vatten uppe i löttorp samt i skåne på vissa håll slangar allt blir skit visst allt löser sig med ättika mm. men hur roligt är det:wub: Bästa är ju precis som du skriver att få filter innan det går i bilen...
Mikkeman
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gott dricksvatten...?

Direkte etter pumpen, men grunnet helårsbruk så har jeg noen ekstra kuleventiler slik at jeg om vinteren kan koble vekk filterene - de tåler ikke å fryse. Ser ingen endring på trykket, men det det er trykkvatn i bilen.

Muligens litt overkill, men vi har filtrert vatn i duschen også. En ekstra gismo er en UV lampe nede i vatntanken, nyttig når en fyller tvilsomt vatn - ikke nødvendig når en fyller komunalt vatn.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Tack för tips och råd!

Fick på Posten idag min kannan jag bestält från Clearly Water. Passar perfekt i kylskåpsdörren och bäst av allt den fungerar! Nu slipper jag lukten och smaken av sjövatten som vi har här i Uddevallas kommunala vatten.

Kannan funkar säkert också bra att ta med i husbilen om man vill.

Tack än en gång för bra tips klubbkompisar... Torbjörn
 
F

F.d. 5217

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Hej Knut du verkar veta/kunna det mesta.(eller någon annan) Skall ha husbilen i 7 månader i Spanien och tvingas att chansa med vattnet. Var har du fått tag i en UV lampa som man kan ha i tanken utan kortslutning. Annat tips för så lång tid i värmen förutom ovannämda filter?
Hälsar Olle
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Gott dricksvatten...?

Ta kontakt med Bisk AB i Uddevalla. Dom säljer ett filter som jag användt nu i 3 år och som fungerar alldeles utmärkt, heter; Culligan RV600 och monteras på slangen när man fyller på vatten.Alltså, kan flyttas och användas på olika ställen(sök på deras hemsida, artikel 24538)
MvH
I-L
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gott dricksvatten...?

Den 12V UV-lampen fra Osram som jeg har i tanken kjøpte jeg fra en av de tyske rekvesita-webbene, tror det var Berger sin web. Fulgte med nytt lokk til vanntanken så monteringen ble svært enkel. Jeg har benyttet et lite tidur slik at jeg kan benytte lampen i opp til 3 timer om gangen. På Flair blir måleren for vannmengde fullstendig msprø mens lampen lyser.

Men for Spania og stadsvatn er det lite behov - det er normalt for mye klor.
Der benytter jeg ikke ofte lampen, men har stor glede av kullfilteret.
 
Toppen