• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gott att grilla

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
På Bolles i Bollebygd gjorde dom såna här i charken förr. Jag vet inte om dom fortfarande gör, för det är flera år sedan jag handlade där.

Kotlettsnäckor
Tag en hel urbenad kotlettrad.
Snitta upp den så den blir en stor platta c:a 1 cm tjock. Tänk dig att du rullar upp en rulltårta, så förstår du hur jag menar.
Krydda på båda sidor. Svartpeppar naturligtvis, jag brukar använda lökpulver också.
Lägg ut ett lager rökt skivad skinka.
Lägg ut ett lager skivad hårdost, en lagrad sheddar brukar passa.
Vill man göra sig till, lägger man ost under skinkan också.
Rulla ihop hårt och skär 1½ - 2 cm tjocka skivor, men säkra varje snäcka med en tandpetare innan du skär.
Bara att grilla.
Om man panerar skivorna, är dom goda att steka i stekpanna.
Och vad ska det vara till grillat?
Naturligtvis en öl.
Calle
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Gott att grilla

Grilltips:
Har de senaste åren använt en klotgrill, och det är nog den bästa konstruktion jag prövat. Eftersom den står ute året om, blir den inte fylld med löv eller snö, och gallret rostar inte sönder lika fort som på en öppen.
Där går det att grilla lugnt och få det lagom inne i utan att bränna köttet på ytan.
Jag brukar lägga en kvist från körsbärsträdet, med löv, på gallret. Dels så skvallrar röken om att inte grillen slocknat, vilket den gärna gör om man stryper den för mycket, dels ger röken en god smak åt det som grillas. Man kan pröva annat som ryker också te.x enris, men tallris ger nog lite för mycket tjärsmak.
Calle

HUR KUNDE JAG GLÖMMA DET VIKTIGASTE TILLBEHÖRET? ÖL.
 
Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Gott att grilla

Hej !
Jodå visst missade vi både öl och vinet. Men lovar att till helgen så ska vi ta det som blev kvar av köttet. Och då blir det garanterat en pilsner till.
/ Frank
 
F

F.d. 3682

Guest
Sv: Gott att grilla

Ditt recept verkar piffigt och gott. Eftersom vi är "såna" tokar som grillar året om så är det alltid kul att prova något nytt.
Jag anser precis som du att ölen är ett mycket viktigt tillbehör för att grillningen ska bli perfekt. :)

Tack för receptet.// Susanne H
 
Toppen