• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Googles bud på Motorola

G

Göran & Carola

Guest
Vad innebär detta för mobil telefon branschen? Är Google på väg att kopiera Apples framgångs recept, och hur kommer övriga tillverkare som Ericsson, HTC, Samsung med flera att ställa sig till detta.
Frågorna är många och svaren än så länge få.

Google köper Motorola - Mobil.se

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Googles bud på Motorola

Det blir Apple, Google och Microsoft (genom köp av Nokia) som delar upp marknaden, de övriga får dela på smulorna.

F

F.d. 55451

Guest

Anders

Efter att ha läst 5 timmar gamla referens på danska, är min slutsatsning samma.

F

F.d. 4220

Guest

Det blir Apple, Google och Microsoft (genom köp av Nokia) som delar upp marknaden, de övriga får dela på smulorna.

Kan bli så, det kan också bli så att köpet innebär ett skydd mot patenttvister.
Skulle tro att Google låter de andra Androidtillverkarna att fritt använda den teknik som ingår i Motorolas patent.

Google har nog allt att vinna på att det är flera tillverkare som gör telefoner med Android. Jämför med dator-marknaden, där Windows fortfarande har ett fast grepp eftersom så många tillverkare gör datorer med detta operativ.

Jag hoppas i alla fall att det är så det går...

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skulle tro att Google låter de andra Androidtillverkarna att fritt använda den teknik som ingår i Motorolas patent.

//Stefan

Det tror jag också, men det blir Motorola som kommer att ligga i framkant med ny teknik och OS i framtida Nexuslurar.

F

F.d. 25168

Guest

Dette opköb, giver Android et stort boost, isär vedrörende patenter.

Lidt om hvad dom forskellige smartphone produventer har sagt :)

"
- "We welcome today’s news, which demonstrates Google’s deep commitment to defending Android, its partners, and the ecosystem", J.K. Shin (President, Samsung, Mobile Communications Division).

- “I welcome Google‘s commitment to defending Android and its partners”, Bert Nordberg (President & CEO, Sony Ericsson).

- “We welcome the news of today‘s acquisition, which demonstrates that Google is deeply committed to defending Android, its partners, and the entire ecosystem", Peter Chou (CEO, HTC Corp.).

- “We welcome Google‘s commitment to defending Android and its partners”, Jong-Seok Park, Ph.D (President & CEO, LG Electronics Mobile Communications Company).

"

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

För 5 år sedan var denna utveckling inte alls självklar, och om 5 år har kartan ritats om ytterligare en gång. Vi får väl se vem som har greppet då och om någon av de tre fallit ifrån (min gissning är MS-Nokia). Någon/några ny/nya har säkert seglat upp som starka utmanare (kanske någon operatör ger sig in, det är ju trots allt tjänsterna som är det som gör att vi köper lurarna).

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Samsung köper RIM (Blackberry) och lämnar Android efter Googles köp av Motorola?

Det som skulle kunna locka till ett köp är att Blackberry fortfarande har en dominerande ställning bland företagskunder (i alla fall i USA), har ett eget operativsystem och har egna servrar för e-mail.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Ja, du kan ha rätt. Snappade upp följande ingress från DI:

"Den sydkoreanska regeringen uppmanar Samsung och LG Electronics, två av landets största bolag, i att ingå i ett samarbetsprojekt kring en ny mobil plattform. Googles köp av mobiltillverkaren Motorola Mobility ses som ett hot, skriver Financial Times."

Toppen