• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Google rör om i GPS-grytan...

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Sv: Google rör om i GPS-grytan...

Riktigt hur det skall fungera har inte beskrivits, men man kan nog utgå ifrån att det fordras kontinuerlig uppkoppling via mobilt bredband för att ladda ner kartor och för att göra sökningar. Då kommer det att kosta, men framför allt kommer kartan att försvinna när uppkopplingen går ner.

Här gäller det att ha is i magen.

Håkan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Låter som att ett jättemonopol är på väg, operativsystem, GPS, Bibliotek och vad mer? Då blir det aldrig gratis. Var säker på att vi betalar någonstans!

Det är väl snarare så att vi blir mer oberoende av Microsoft och deras monopol - äntligen. Google använder sig av Android, ett Linuxbaserat operativsystem på mobiltelefoner och kommer snart att satsa även på PC-sidan med Linux (Chrome OS). Därmed har vi tre stora aktörer: Apple, Microsoft och Google. Detta bidrar till större konkurrens och förhoppningsvis lägre priser.

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Riktigt hur det skall fungera har inte beskrivits, men man kan nog utgå ifrån att det fordras kontinuerlig uppkoppling via mobilt bredband för att ladda ner kartor och för att göra sökningar. Då kommer det att kosta, men framför allt kommer kartan att försvinna när uppkopplingen går ner.

Här gäller det att ha is i magen.

Håkan

Jag håller med. Det gäller att ha is i magen. Läste i GP idag att det verkar som om det (i dagsläget i USA i alla fall) är onlinekartor. Men har man ett abonnemang med månadsavgift utan mängdbegränsning fungerar den typen utmärkt. Här i Europa är läget ett annat, med större rörlighet över nationsgränser och ohemult höga roamingavgifter. Då kommer det inte att fungera att resa i ett annat land med sin telefon.

Men vi kan ju hoppas att det blir en annan lösning när den kommer hit - dessutom är det fortfarande en beta (ja, jag vet. Google kan ha applikationer som beta i flera år)

Jag håller också med Knarrevik. Jag tycker det är bra att Pyttemjuk (microsoft) äntligen fått en värdig utmanare. Det är bra även för Microsoft kunder. Om inte Firefox kommit, som bra exempel, hade folk fortfarande varit tvungna att använda Internet Explorer 6 (hemska tanke).

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Köpte nyligen en ny karta av Motormännen. Den gamla har med åren blivit lite sliten och fått lösa blad:mad:. Den nya versionen har fler vägar:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag använder också papperskarta hemma på köksbordet i planeringsstadiet. Men att köra efter den är ganska hopplöst.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Min fru har papperskarta i knät, Autoroute i nettopen över handskfacket, Garminen på rutan, och egen uppfattning. Till detta kommer min uppfattning. Så i varje korsning får vi göra en kompromiss mellan de fem. Men jag håller i ratten!

På tal om papperskartor.

Håkan

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Min fru, Stina, håller i rodret! Hon har utkiken, Tom till sin hjälp.
Hon skall följa de waypoints i MapPoint09, som jag har Googlat fram och lagt ut.
Hon har ett eget omdöme och beslutsförmåga men får trots att hon är överstyrman inte göra bort sig eller göra fel. Fel som kostar drar jag på lönen, ty det är jag som är befälhavare och Google rör inget i min GPSgryta.
Nån j-vl- ordning får det ju va ombord på en farkost.
JvH

F

F.d. 18368

Guest

Jag har märkt att vägverket har utmärkta skyltar längs vägarna som visar hur man skall köra. Då har man ju också blicken riktad dit man bör ha den och inte ett bligande på gps;n. Hade den med i höstas när vi hyrde en husbil en vecka, men jag såg sällan på den. Vi lever i en del av vår planet där övertron på teknik är enorm. Alla vill bara ha och ha allt nytt som kommer. Tacka vet jag papperstidningar. Lycka till med er pryllycka.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tyvärr har ju inte Vägverket satt upp skyltar nere på kontinenten och skall man hitta rätt tex i Paris fordras en jättebra kartläsare eller en navigator. Eftersom min kartläsare inte är i den kalibern föredrar jag en bra navigator.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag har märkt att vägverket har utmärkta skyltar längs vägarna som visar hur man skall köra. Då har man ju också blicken riktad dit man bör ha den och inte ett bligande på gps;n. Hade den med i höstas när vi hyrde en husbil en vecka, men jag såg sällan på den. Vi lever i en del av vår planet där övertron på teknik är enorm. Alla vill bara ha och ha allt nytt som kommer. Tacka vet jag papperstidningar. Lycka till med er pryllycka.

Allt är inte svart eller vitt. Vi skulle aldrig åka utomlands utan en navigation. Samtidigt så skulle vi aldrig åka utan en kartbok. Och där tycker vi det räcker med en Europa-bok. Skulle man ersätta navigatorn med papperskartor till samma detaljnivå så har man garanterat betalat mer än för en navigator.

Navigatorn är också bättre på land än sjön eftersom den har sitt vägnät inlagt. Däremot på sjön är det så att det får ses som mycket oansvarigt att åka utan papperskort.

Navigatorn kan slockna men det kan inte papperskartorna. Så lite backup skadar inte.
Vi föredrar en kombination.

F

F.d. 25203

Guest

Denna typ utav navigator som google tar fram är nog teoretiskt jätte bra men de blir dyra att använda. Jag hördde en stoy om en kile som glömde sin Nokia navigator på när han for till Thailand. Nokian laddade ner en ny karta för varje land han flög över och tele räkningen var på 50000 kr när han kom hem.
Jag föredrar ett program där jag manuellt lägger in kartorna då vet jag vad kostnaden blir. Men om man får fri trafik och fria kartor över hela europa för fast månadskostnad så okej då pratar vi.
Nu använder jag en GPS som jag köpte från biltema för 980 kr och som jag helt bytt mjukvara i. Denna gps hade Windows CE som operativsystem så jag installerade Igo8 som navigator programvara men jag installerade även OziExplores som kartplotter så nu har jag både väg navigator och sjökortsplotter i samma apparat. Igo8 är nog den mest avancerade och bästa GPS programvaran på marknaden nu Garmins nyaste känns oldtime om man jämför.

F

F.d. 58621

Guest

Jag har märkt att vägverket har utmärkta skyltar längs vägarna som visar hur man skall köra... ....Tacka vet jag papperstidningar. Lycka till med er pryllycka.

När man kommer ner på kontinenten och det börjar bli mörkt, ja riktigt mörkt, då är man i praktiken helt ställd utan navigator. Speciellt om man är utanför de tättbebyggda områdena. Där är det inte alldeles säkert att skylten finns kvar, den kan lika väl peka åt fel håll om den nu syns överhuvudtaget. Det finns dessutom inte så många som man kan fråga och som är ute och går i mörkret. I det läget är det inte roligt ens med papperskarta oavsett hur mycket ljus man har i husbilen. Då är det faktiskt riktigt skönt med en navigator.
V-backen

PS Det förekommer dessutom dimma då och då, även på landbacken. /DS

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag föredrar ett program där jag manuellt lägger in kartorna då vet jag vad kostnaden blir. Men om man får fri trafik och fria kartor över hela europa för fast månadskostnad så okej då pratar vi.

Som jag skrev tidigare så har flera navigationsprogram för mobiler möjlighet att lägga in kartorna på telefonens minneskort. Dessa filer är ganska stora ca 2GB. Nokia har den möjligheten liksom Garmin XT och säkert flera. Den nya Google Maps Navigation kommer säkert att få samma möjlighet när den släpps i Europa för Android-mobiler.

Det är inte bara ur kostnadssynpunkt som kartorna finns på minneskortet utan även att allt skall fungera även där mobiltäckning saknas.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Och hur klarade man att köra i Europa innan den digitaliserade kartan fanns? Jag hade GPS redan innan USA släppt den okodade versionen (före IRAK-kriget). Det var en Rockwell gps och mottagningen slocknade när man körde i stan körde i olämpligt skogsparti. Fortfarande är det ju så att man kan bli visad in på en liten skogsväg! Det är stor likhet med ficktelefonens osäkra värld i dag.
Jag anser att man måste ha en viss distans till elektroniken, annars slutar det med en bruten vinge.
Visst är det intressant med Googleriet (om det är gratis).

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror att det är en inlärningsprocess att lära sig allt nytt som kommer med stormsteg. Vissa lär sig snabbt och andra lär sig aldrig. Så har det alltid varit och när den vanliga telefonen uppfanns för 133 år sedan var det många som var skeptiska och tyckte att det möjligtvis kunde finnas en telefon i varje störe ort. Så fungerade ju telegrafen.

De som tycker att paperskartan fyller behoven skall naturligtvis fortsätta med den och vi andra som tycker om förnyelse och framsteg och framför allt - att hitta rätt, får ta hjälp av navigatorn vare sig den är fristående eller inbyggd i mobilen. När man väl lärt sig handhavandet är den en fantastisk hjälpreda i trafiken.

Toppen