• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Nexus7 16GB som GPS

G

Göran & Carola

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Jag har kört Navigon på min HTC Flyer 7", i drygt 1 år, utan problem.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Nu har jag inte varit med från början i denna tråden, men är det inte så att GPS och 3G sitter i samma enhet? Så har man inte 3G så funkar inte plattan som navigator.
????
//W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Nexus 7 har GPS trots avsaknad av 3G-funktion.

Den går också att ringa Internetsamtal med när man är ansluten till WiFi.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Med tanke på att Navigon går att ladda ned till Android i allmänhet tycker jag att det är oroväckande att den inte går till Nexus 7.

Har du upplevt att fler appar inte går att ladda ned via Google Play?
Är också lite undrande till att det inte skulle gå att ladda ner Navigon Eu till Nexus 7, har fn Navigon Eu i våra S3'or (vers 4.0.4) där fungerar de i sig bra, bortsett från att en gratis utbyggnad inte funkar - i varje fall inte ännu. Systemet funkar kanske inte lika bra och enkelt som med en riktig Navigon eller Garmin GPS men man kan ju inte begära allt (användbarast när man går).

Hade nog tänkt mig att Android vers 4.1 som Nexus 7 redan har skulle lösa alla ev problem!?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Fungerar med Navigon på Island och Nexus 7 så varför inte i övriga Europa
Håller på och testar en Samsung 7" 32GB WiFi+3G inbygg GPS med Google maps och Street view fungerar bra... rätt storlek.
Monterar en Brodit-hållare på instrumentbrädan till den+solreflexskärm. Återkommer med bild när det är klappat o klart...
Snart kommer en tokbillig enklare variant av Nexus 7 som kommer att kosta under 1000 lappen.
IPad mini realesas på tisdag 23 okt. Det kommer att gå mot mindre/billigare och smidigare plattor...

Bosse
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Som jag skrev förut är jag övertygad om att den fungerar när man väl installerat den, det har jag också läst om att det skall fungera.
Problemet är att det går inte att installera den, varken från plattan eller från PCn i Google Play. På Nexus 7:an så visas den helt enkelt inte och på PCn hittas den, men det är bara för att jag har en till Android (Samsung S III). Där ser det ut så här:
 

Bilagor

  • NavigonEurope.gif
    NavigonEurope.gif
    9,7 KB · Visningar: 233
M

MatsFo

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Kanske bäst jag gör så här istället , så ingen tror att jag luras med någon annan app ;-)
 

Bilagor

  • NavigonEurope.jpg
    NavigonEurope.jpg
    17,5 KB · Visningar: 1
M

MatsFo

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

För att spä på konstigheterna ytterligare så har Samsung S III 1280x720 i upplösning och Nexus 7 1280x800. Då man till slut hittar lite gamla specar om vad Navigon klarar så står det att, i alla fall den amerikanska versionen (men det borde ju inte vara någon skillnad), den skall klara 1280x800 men det står ingenting på 1280x720. Så det borde vara precis tvärtom, att det var Nexus 7 den skulle vara kompatibel med och inte tvärtom.

Jag vet tyvärr inte nog mycket om exakt hur de olika företagen godkänner sina appar för olika telefoner/plattor på Google Play för att kunna säga exakt vad problemet är.

Och Navigon har fortfarande, efter 2 veckor inte svarat mig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

iPad 3:an lär å andra sidan aldrig kunna köras på Android så det är väl kanske inte så intressant i just den här tråden..... ;-)

Navigon kan köras på iPad som har betydligt högre upplösning än Nexus vilket innebär att det knappast är upplösningen som sätter käppar i hjulet!
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Det är 2 helt olika operativsystem med 2 olika problem vad gäller upplösningen beroende på hur programmeringen görs så det har inget samband med varandra på det sättet.

Dessutom så har iOS, tror jag, 4 olika upplösningar att hålla ordning på, där det relativt ofta enbart görs en förstoring jämfört med den med mindre upplösning.
Android har, skulle jag gissa, minst 15-20 olika upplösningar.
Många gånger gör de säkert som iOS att ha samma upplösning och bara förstorar/förminskar men det vet jag faktiskt inte säkert och är definitivt beroende av själva appen.

Problemet i det här fallet är nog bara att Navigon inte har "släppt" Nexus 7 för deras app. Men det stämmer kanske inte heller för Nexus 7 är ju en storsäljare och då tycker man de borde vara ganska snabba. Bara man får över Navigon-appen på Nexus 7 så fungerar den ju, det har vi ju flera både läst och sett på youtube.

TomTom som just släppts har t.ex. upplösningsproblemet. De gick bara upp till 800x480 just nu om jag kommer ihåg rätt. Så ingen av mina Androider kan köra TomTom just nu, men de håller på att fixa för högre upplösning också.

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Jag fick till slut svar från Navigon om varför det inte går att installera på Nexus 7. Här är det något överraskande svaret:

-------------------
thank you for your e-mail.
The missing back camera of the Nexus 7 is the reason why it is not compatible.
However we will pass this information to our development department.
Please do not hesitate to contact us if you have any other questions.

Yours sincerely
_____________________
NAVIGON Support Team

-------------------

Jag har frågat vad de menar och återkommer med svar. Det enda jag kan komma på är att de kommer med en ny version som klarar augmented driving men då är det väl bara att skriva att man behöver kamera bak om man skall kunna använda det.
Någon som har annat förslag på varför?

/Mats
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Det beror alltså på att Navigon har s.k. "Reality Scanner" dvs att man riktar telefonens/plattans kamera och får svar om det finns intressepunkter inom 2 km.

"En annan kul nyhet är en ”augmented reality”-funktion. Detta engelska begrepp har ingen bra svenskt översättning, men betyder ungefär utökad verklighet eller förstärkt verklighet.

Det hela handlar om att väva in relevant information i den situation eller på den plats där du befinner dig. Navigons Reality scanner låter dig rikta din iPhones kamera mot olika platser och då visas t.ex. information om en restaurang i kamerabilden.
"

navigon-realityscan.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Ser at for min Cube U30GT (10") så ville den ikke la seg installere under 4.0, men ingen problem med 4.1 - og det uten innebygget GPS chip. Ser at det er støtte for ekstern Bluetooth GPS dongle.
 
Toppen