• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Nest Hub

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Min gamla nattbordsradio (hemma i bostaden) tog slut och dags att skaffa en ny. Jag ramla då över som en billig variant en Google Nest Hub för 699 kr, billigare än de flest klockradioar (hur skriver man i bestämd form pluralis?).

Efter att ha lekt med den en stund slog det mig att denna skulle vara praktisk att ha i husbilen. Tex, kan man handsfri fråga den hur vädret är i nästa stad i morgon, spela SR P1, fråg om vägen till en plats, osv.

Den driv via 230V med 14v DC. Kanske går det med 12,8?

Någon i klubben som har erfarenheter?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har ingen fast google nest i husbilen, men de ex. på frågor du skriver går bra att ställa direkt till mobilen och den svarar eller utför ditt kommando, iallafall en google-mobil (Android).
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Har ingen fast google nest i husbilen, men de ex. på frågor du skriver går bra att ställa direkt till mobilen och den svarar eller utför ditt kommando, iallafall en google-mobil (Android).
Riktigt, Google Assistant har samma funktioner, men lite krångligare som handfri och liten bild. Kan ju också om kopplad till telefonens hotspot användas för direktsänd TV om man är nöjd med 7". Med fördel alltid uppkopplad då den drar mycket lite ström och data i viloläge.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Jag har en Nesthub i min husbil, finns en kabel som är usb-kabel att beställa på amerikanska Amazon så kan du köra Nesten via usbuttag/cigguttag. https://www.amazon.com/HAUZIK-Charger-Compatible-Google-Speaker/dp/B0892VHY1S
Tack för inlägg. Men USB ger väl bara 5V och på adaptern som följer med anges output 14,0 V och 1,1 A. Går den att köra med
endast 5V? Dock 5 V * 3 A = 15 W, nära de 15,4 som anges på adaptern. Beskrivningen kabeln är lite förbryllande, den anges trots allt att vara till aktuell Hub (Google Nest Mini Smart Speaker, Nest Hub 7” LCD Touch Screen).

Håkan

endastGoogle Nest Hub.jpg
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Ja, jag tror den kräver en 3A quickcharger USB, läser du recensionerna på Amazon så ser man att den fungerar på NestNub gen2. Som sagt jag kör den själv och har inte haft problem.
 
Toppen