• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google maps

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Hej!

Hur gör jag för att lägga in klubbens husbilsplatser på Google Maps (som ett lager i genen karta)?
 

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Börja med att ladda ner POI för CoPilot - CSV format.
Gå sedan till Google Maps (se till att vara inloggad) och tryck på menyn (de tre horisontella linjerna i översta vänstra hörnet)
Välj Sparad, och sedan Kartor
Välj öppna mina kartor
Tryck på Skapa en ny karta
Välj Importera, och välj den fil du laddat ner.

Man kan sedan byta namn på "Namnlöst lager" till Husbilsplatser, eller vad man nu tycker är lämpligt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Börja med att ladda ner POI för CoPilot - CSV format.
Gå sedan till Google Maps (se till att vara inloggad) och tryck på menyn (de tre horisontella linjerna i översta vänstra hörnet)
Välj Sparad, och sedan Kartor
Välj öppna mina kartor
Tryck på Skapa en ny karta
Välj Importera, och välj den fil du laddat ner.

Man kan sedan byta namn på "Namnlöst lager" till Husbilsplatser, eller vad man nu tycker är lämpligt.
Jag får inte fram linjerna för menyn?
 

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Jag kör navigationen på en Samsung-platta och där ser det annorlunda ut.
Ajdå, en sådan har inte jag, så där är jag inte till mycket hjälp. Men du borde ha något liknande någonstans. Skall tillägga att instruktionen är för webben (Google Maps), och inte för någon app. Kikade hur det såg ut på min mobil, och där är det under menyn och sedan ”Mina kartor”. Kanske ser ut något liknande på plattan.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Eftersom jag nyss grejat lite med detta så kan jag tillägga:
Då man bara kan importera 2000 platser per gång till Google Maps måste man dela upp den nedladdade CoPilot filen i åtminstone 5 separata csv filer med 2000 rader i vardera. Alltså ta bort de rader som inte ska med så man får filer med
rad 1-1999
rad 2000-3999
osv...
Lite pyssligt men det funkar att använda windows anteckningar för detta.

Sedan skapar man en ny karta i gmaps och importera varje fil som eget lager i den kartan.
Detta är nog enklast att göra på en dator med Google maps i Chrome-webbläsaren

I Google maps-appen i Android aktiverar man den egna kartan under menyn längst ned och "Sparat"
Hoppas ovanstående kan vara till lite hjälp :).
 
Toppen