• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Google Maps vs Sygic koordinater

F

F.d. 52943

Guest
Någon som kan förklara detta:
Om jag klickar på koordinaterna till ställplatsen Kongsberg - den grönne flekken (i Buskerud) i Hbks ställplatslista, så hamnar jag en knapp kilometer norr om den plats som Sygic visar, om jag skriver in samma koordinater i Sygic. Formatet i Sygic är till synes det samma som i Google maps - grader minuter decimalsekunder.
När vi besökte platsen låg den där sygic vill ha den, vid rastplatsen.

Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Sv: Google Maps vs Sygic koordinater

Gokväll!
Klickar jag på länken i HBK-listan så hamnar jag på en plats vid den lilla vägen ner till floden. Jag läser alltså av den gröna pilen, inte den röda ploppen "A".

I min Sygic har jag "skrivit" in koordinaterna 9.591984,59.72335, och använder inte 59 43 24.14 9 35 31.00

Då kommer i allafall min ikon på rätt plats.

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Talar vi kanske inte om samma plats.
Vill du ha den på Rastplatsen?

Min plopp hamnar som du ser ungefär på samma plats som HBK-länken

Kåre

Bilagor

• Screenshot_2013-07-15-23-25-55.jpg
    Screenshot_2013-07-15-23-25-55.jpg
    18,2 KB · Visningar: 7
  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    70,2 KB · Visningar: 4
  • Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    125,7 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Tack,
Får skylla på begynnande demens. Har ställt samma fråga om Google maps för 2 år sedan. Naturligtvis läste jag av den röda "A" pluppen.....
I sygic hamnade den rätt även med det formatet jag använder. Det som förbryllade mig var diffen.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Google maps har en algoritme for å finne et sted i nærheten som den har i adresselisten. Dette kan noen ganger sammenfalle med de koordinater vi legger inn for et sted - andre ganger havner en mange km feil. Så er en adresse oppgitt med gps-koordinater så skal en endast se på den grønne pilen - pluppen er normalt feilplassert.

Når det gjelder denne spesielle plassen så har jeg en gang snudd - det var ikke plass til oss, tror det var nesten 40 franske husbiler der! Plassen ble laget den gangen de bygde kraftverket - det var der brakkeriggen for annlegget var plassert. Spaserer en over damkronen til andre siden så kan en stå og se ned i fisketrappen - det går endel stor ørret der. I åsen på andre siden av RV40 finner en spor etter gruvedrift, og med rett fiskekort er det milig å fiske i den kunstige sjøen.

F

F.d. 52943

Guest

Det verkar vara ett standardställe för franska gruppresor med husbil.
Nä vi var där 2011 kom det 20 franska bilar dit samma kväll. Det parkerades tätt. Vi fick be den närmaste att flytta sig en liten bit. Kunde inte gå mellan bilarna utan att fälla in backspegeln.

Toppen