• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Earth

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

När jag startar Goggle Earth får jag alla mina POI som är sparade som kml-filer på kartan. Hur gör jag för att slippa att dessa laddas när Goggle Earth startas?

En frågande Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Goggle Earth

Det finns en möjlighet att radera genom att avmarkera bockarna i "my places".
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Goggle Earth

Tack Gunnar!!!

Jag använder normalt Garmins kartprogram när jag kollar på POI men Goggle Earth är riktigt bra.
Det blir ännu bättre om man lär sig det...

Tack än en gång!
Knausen
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Goggle Earth

Någon som vet hur jag i Google Earth kommer åt funktionen för att ta fram en färdväg från A till B.

mvh
Werner
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Goggle Earth

Någon som vet hur jag i Google Earth kommer åt funktionen för att ta fram en färdväg från A till B.

mvh
Werner

Är det inte Google Map du menar???
Där kan man skriva ut vägbeskrivningar mellan två orter, men jag vet inte om det går att få fram koordinaterna.

Hälsn Dan P

PS. Välkommen hem från Thailand. DS.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Goggle Earth

Hej Werner, det funkar jättebra att med Google Earth hjälp räkna fram färdväg och få den utskriven, sedan låta programmet flyga hela sträckan mellan vägkorsningar och fartkameror m.m.
Det går att skriva en hel bok om det förmodligen, men grunden till att komma igång är enkel. Leta reda på ett ställe på kartan med hjälp av My Places eller genom att bara "flyga" dit.
Högerklicka på aktuell plats och välj---Directions from here---då händer det saker i vänsterspalten, koordinaterna kommer upp i Directions From tillsammans med namnet på platsen. "Flyg"sedan iväg dit du vill eller med My Places hjälp igen, höger klicka även där och välj---Directions to here---Även de koordinaterna kommer upp i vänsterspalten som Directions To klart, efter 5 sekunder kommer färdvägen uträknad med alla korsningar och svängar färdiga för utskrift. Under färdvägen finns det en pil en fyrkant och ett kryss. Trycker du på pilen börjar flygturen, fyrkanten stoppar och krysset suddar. Mycket häftigare än vanliga GPSér faktiskt.
(Hoppas det blev begripligt)

Lycka till och återkom gärna JANKRO
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Google Earth

Glömde en sak. Det funkar och ser bäst ut om man har vägmönstret aktiverat över flygfotografiet. Det gör man under Layers och sätter en bock i Roads. Har man sedan fartkameror inlagda och aktiverade så ser man dem också efter vägen.
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Goggle Earth

Hej Werner, det funkar jättebra att med Google Earth hjälp räkna fram färdväg och få den utskriven, sedan låta programmet flyga hela sträckan mellan vägkorsningar och fartkameror m.m.
Det går att skriva en hel bok om det förmodligen, men grunden till att komma igång är enkel. Leta reda på ett ställe på kartan med hjälp av My Places eller genom att bara "flyga" dit.
Högerklicka på aktuell plats och välj---Directions from here---då händer det saker i vänsterspalten, koordinaterna kommer upp i Directions From tillsammans med namnet på platsen. "Flyg"sedan iväg dit du vill eller med My Places hjälp igen, höger klicka även där och välj---Directions to here---Även de koordinaterna kommer upp i vänsterspalten som Directions To klart, efter 5 sekunder kommer färdvägen uträknad med alla korsningar och svängar färdiga för utskrift. Under färdvägen finns det en pil en fyrkant och ett kryss. Trycker du på pilen börjar flygturen, fyrkanten stoppar och krysset suddar. Mycket häftigare än vanliga GPSér faktiskt.
(Hoppas det blev begripligt)

Lycka till och återkom gärna JANKRO


Tack Jankro för värdefull vägledning.
Har ännu ej gett mig på det, men skall efter jobbet idag göra ett försök.

mvh
Werner
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Goggle Earth

Är det inte Google Map du menar???
Där kan man skriva ut vägbeskrivningar mellan två orter, men jag vet inte om det går att få fram koordinaterna.

Hälsn Dan P

PS. Välkommen hem från Thailand. DS.

Hej Dan.
Tack för väkomnandet. Men vilket väder. Börjar redan nu planera inför nästa vinters resa.
Jag skall in till Markus( Arlöv) den 7 april med bilen för service. Får då se bla annat hur 5 växelkugge ser ut.

mvh
Werner
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Google Earth

Har nu bekantat mig med Google earth och är ganska imponerad.
Emellertid lyckas jag ej med att få till en färdväg till Kroatien med hjälp av programmet.
Spelar ingen roll vilken stad i Kroatien jag väljer. Programmet hittar detta ej. Jag försökte med tilläget Croatia också men tyvärr, det gick ej.
Någon som vet vilken orsaken kan vara?

mvh
Werner
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Google Earth

Hej igen Werner, har lite dåligt med tid nu men snabbkollade Kroatien och det stämmer som du säger, ingen färdväg läggs upp till ett mål i Kroatien. Om man däremot väljer mål utanför ex. Baja Luka, Sarajevo eller något i Albanien så funkar det ok. Neråt kusten kommer man bara till Trieste i Italien sen blir det stopp direkt när man klickar någonstans på Pulahalvön och ända ner till Dubrovnik. ?????

Vi hörs JANKRO
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Google Earth

Hej igen Werner, har lite dåligt med tid nu men snabbkollade Kroatien och det stämmer som du säger, ingen färdväg läggs upp till ett mål i Kroatien. Om man däremot väljer mål utanför ex. Baja Luka, Sarajevo eller något i Albanien så funkar det ok. Neråt kusten kommer man bara till Trieste i Italien sen blir det stopp direkt när man klickar någonstans på Pulahalvön och ända ner till Dubrovnik. ?????

Vi hörs JANKRO

Hej Jankro.
Ja jag provade också innan med Trieste och det fungerade bra.
Vi hade tänkt resa ner till Istrien i september så färdvägen skulle man kunna lägga till just Trieste. Varför sedan mål i Kroatien ej fungerar är en gåta.

mvh
Werner
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Google Earth

Google kanske har missat att kriget är slut för länge sedan.
I alla fall så funkar och ser det rätt häftigt ut när allt är ok.

JANKRO
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Google Earth

Off topic:

Detta är kanske lite utanför ämnet men jag kan meddela att det går utmärkt att lägga upp en rutt från Trieste till exempelvis Nin i Kroatien i MapExplorer/PC Navigator från Mapfactor. Detta skrivet med anledning av frågor om detta program i en anna tråd.
 
Toppen