• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Good Year skräpdäck ??

F

F.d. 52959

Guest
Vi har varit till Gibraltar och kom hem 14 november- 08. Under resan har två däck
blivit obrukbara. Däcken har dim 215/60R17C och börjat separera dvs slitbanan skiljs
från corden. Ett tredje har exploderat och Good Year skyller på felaktig ventil i detta fall.
De två andra har gått "varmgång" beroende på för lågt lufttryck ?!
Så är inte fallet. Vi kör med 2 hekto extra. Däcken är ca 1,5 år gamla och det exploderande hade inte rullat 250 mil, från Torreveija till ca 20 mil söder Hamburg. Som ni förstår måste vi anlita bärgning till gummiverksad vid detta tillfälle.
Good Year skyller fullständigt ifrån sig. Rekommenderat lufttryck fram är 4.1 och bak 4,7
vilket vi har följt och som nämts lite till.
Har någon råkat ut för något liknande eller är det bekant om Good Year gått ut någon
reklammation eller återkallelse på dessa däck, vilket de förnekar. Ett däck, det första har
varit till Good Years serviceverkstad för undersökning och som sagt med ovanstående
resultat. De två andra har undersökts i Tyskland.
Vi har neddelat detta till Polar/Solifer,Haninge där vi köpt husbilen ny. De har skickat för
frågan till tillverkaren om det rekommenderade trycket i däcken är riktigt.
Om det är som Good Year påstår så måste det rekommenderade trycket vara felaktigt/
för lågt, särskilt på framaxeln.
Mvh Sven-Eric
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Good Year skräpdäck ??

Jag har köpt Good Year-däck en gång och gör aldrig om det. Dyra var dom dessutom!

Jappe
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Hej.

Vi har Continental 215/70/15 CP och har 5 kg fram och 5-5,5 kg bak beroende på last i garaget.


Peter.:santa-3-icon:.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Good Year skräpdäck ??

Det bør finnes i VW delen av håndbøkene en tabell som viser rett trykk ved forskjellig belastning. Jeg ville tro at rett trykk skulle være rundt 5, men det krever og at LI (lastindex) er høy nok og at det er brukt rett ventiler. Over 4,5 og gummiventiler holder ikke, det bør være metalventiler eller spesialventiler.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Att 3 däck havererar på så kort sträcka låter konstigt. Vad hade du för belastningsindex på däcken? Jag skickar med en artikel som finns här Caravan Club of Sweden Jag har själv råkat ut för detta, men hade tur då jag precis hade stannat när däcket exploderade DÄCKPROBLEM PÅ HUSBILAR
Ett sedan länge känt problem med husbilar är att däcken kan få överbelastningsskador. Vanligast är det att man får problem på bakaxeln. Problemet kan visa sig som en separation i slitbanan. Man upptäcker skadan genom att man får en obalans (vibrationer) i däcket eller i värsta fall får man en däckexplosion. Detta problem har nu uppmärk*sammats på Europanivå och branschens organisationer ska utarbeta nya regler för hur stor marginal det ska vara mellan husbilens bruttovikt och däckens maximala belastningskapacitet.

Ofta sätts belastningsregler ur spel genom att husbilsbyggaren bygger på ett lastbilschassi (lätt) som från början varit avsett för helt andra belastningar. Husbilsägare väljer dessutom att montera cyklar, eller i värsta fall en motorcykel, längst bak på husbilen och axeltrycket blir därmed exceptionellt mycket högre än det från början avsedda.
Felaktigt lufttryck och överbelastning
Vi har uppmärksammat att husbilar haft problem med original-monterade däck och i flera fall varit utsatta för däckexplosioner. Man har kunnat misstänkta felaktigheter på däcken.
Man har låtit testa däcken bl a hos de oberoende testinstituten DEKRA och TÜV. Dessa institut har intygat att man inte i något fall kunnat konstatera fel på däcken. Skadorna har varit en följd av felaktig användning. Felaktigt lufttryck (för lågt) eller överbelastning har varit orsaken i samtliga fall som testats. Samma problem har även visat sig på en del husvagnar.

Kör aldrig överbelastad!
Kör man husbil och är osäker på om däcken klarar den belastning som de utsätts för, bör man genast kontrollera den verkliga axelbelastningen vid full last. Detta kan vanligen göras vid närmaste Bilprovning eller annan anläggning som har våg för bilar t ex en skrotfirma.
På däcksidan står däckens belastningskapacitet i kod (t ex dubbelkod 99/97 eller enkelkod 89). Sifferkoderna vid dubbelkod står för enkelmonterade resp tvillingmonterade däck. Vid enkelkod gäller koden endast för enkelmonterade däck. Vad koden betyder kan läsas under Belastning och hastighet ovan.

Det är även mycket viktigt att man är noga med hur man lastar bilen. Laster som placeras bakom bakaxeln kommer att ha större påverkan på axelbelastningen än de som placeras rakt över eller framför.

Var alltid noga med att kolla trycket i däcken och kör aldrig överbelastat. Även om du bara kör en kortare sträcka kan detta vara tillräckligt för att skada däcket.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Good Year skräpdäck ??

215/60R17c med belastningsindex 109 håller för 900kg/däck med 4,75 Kpa
Oftast har husbilar 70 eller 75 profils däck.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Good Year skräpdäck ??

En må også huske at en alkove normalt har nesten maks last på framakselen.
En LI på 109 gir dekk som tåler 1030 kg pr. dekk.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Good Year däck är skräp, köpte en ny bil mitten på 90- talet däcken var neslitna efter 900 mil, aldrig mer detta märke för mig !

Pilot
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Good Year skräpdäck ??

Morning vänner
Jag tror det är för låg profil på de däcken, dom pallar inte för belastningen.
MVH KEJO 20
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Good Year skräpdäck ??

Jag åker på Michellin 225/75/16c och använder lufttryck enligt Alkos tabell 4,5 fram 3,5 på bägge bakaxlarna 4,5 ton totalvikt bilen har gått 4000 mil däcken är jämt slitna framdäcken har ca 1000 mil kvar till slitagevarnare däckljudet har blivit lite högre fram pga mindre mönster djup.Det som hänt dig låter som dålig kvalitet på goodyear.

God (h)jul Anders H

:snow-icon:
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Good Year skräpdäck ??

Jag kör med Good Year 215/75/16C.
Däcken har gått 3400 mil och jag har minst 1000 mil kvar ?
Lufttryck 5.5 kg bak och 5.0 fram.
Har inget att jämföra med men inga insidenter med dom har skett.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Jag kommer aldrig att köra på Good Year däck fler gånger efter en allvarlig incident på motorvägen utanför Örebro för ett antal år sedan.
Drog husvagn och det ena bakdäcket på bilen exploderade vilket gjorde att hela ekipaget kom i svajning, husvagnen gick loss från bilen som slog runt ett helt varv och landade på på hjulen igen. Bakluckan på bilen åkte upp och buren med 4 hundar varav en en 3 månaders valp åkte ur och dörren gick upp.
Alltihop på motorvägen med mycket trafik.
Som genom ett under klarade vi oss allihop oskadda. När min fru och jag kravlade ur bilen, mest oroliga för hundarna, satt dom alla 4 samlade framför dörren på husvagnen.

På bilfirman kunde dom bara konstatera att det ena bakdäcket hade exploderat och jag fick också veta att det var ett känt problem med Good Year däcken.

Dom kanske har fått styr på detta nu men för oss är det ett absolut nej. Jag ser till att få det inskrivet i köpkontrakt på nya bilar, dom får inte levereras med däck av detta fabrikat.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Hej
Ditt svar var mycket intressant. Jag ville absolut inte godta GoodYear i samband med bärgningen i
Tyskland. Bärgaren hittade dock denna dimension på andra gummiverkstaden vi var till. Tyvärr blev
det dessa däck igen på bakaxeln- sent på kvällen och personalen ville gå hem. Vad gör man?
Själklart skulle vi vägrat Good Yeardäcken.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

På många husbilar,särskilt med alkov är som tidigare nämnts överbelastade,och med hög tyngdpunkt gäller det på ännu mer.
Har också råkat ut för bakexplotion fast på Bridgestone som visserligen rullat ca, 16000 m, men med lagligt mönster kvar,så det är väl OK.
Men det år nog bäst att satsa på kvalite,adsolut ej lågpris och regmmerat.
En sådan insident som Du råkade ut för blir ju rätt kännbar,(har ju kunnat blivit värre),
Efter ett helt liv i åkarbrancen så är min erfarenhet att en del däcktillverkare av princip aldrig tar på sej reklamationer,dom har den perfekta varan!!.
Därför körde vi alltid på Michelin,det blev billigast i längden.
Hoppas det ordnar sej för Er.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Åldern på däcken inverkar till viss del oxå

Gurra
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Allt talar för fel från tillverkaren, visserligen finns det index för belastning, hastighet
och lufttryck, men vid denna årstid får inte detta hända, högsommarvärme + het asfalt
och långa körpass kan man råka ut för detta.Du bör bli kompenserad av Good Year.


PS. Förritiden kallades dessa däck för Good Year Pang.

Mvh Rune.:santa1:
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

På 60 talet sa vi som åkte på Michelin att Good Year " bara var sot och vatten hoprört"
inte snällt.
Bernt
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Kanske inte så bra nu i juletider.Men i alla fall 50% rätt beträffande soten.

Mvh. Rune.:santa-2-icon:
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Good Year skräpdäck ??

Tack för alla era svar.
Det ger oss stöd att gå vidare, för självklart är något fel. Vi har inte kört för fort. inte överlass och inte
medvetet haft för lågt tryck.Vi skiftade däck i somras inför Gibraltarresan för ett jämt slitage runtom.
Följaktligen har dessa separerade däck från början monterats på framaxeln.
Det är riktigt att däcket klarar en belastning om 1030 kg vid 4.75 bar enligt Good Year. Har svårt att
tro att Volkswagen inte skulle ange rätt rekommenderat tryck. Anges på varje Vw Transporter, dess
vänstra dörrstolpe.
Vi får se hur det slutar. Om jag kan meddela detta!
Tycker att det har urartat i husbilsklubben med beskyllningar/uteslutningar/anonyma brev mm
De berörda borde samlas på neutral mark/ta ett snack och reda ut saken och glömma det hela.
Var tidigare med i märkesklubb men måste lämna denna pga av bilbyte. Har inget behov att
vara medlem egentligen.
Mvh sven-Eric
 
Toppen