• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golvvärme på scaniabil

F

F.d. 6874

Guest
Jag ska bygga bodel på min scanialastbil.
Funderar på om golvärme kan räcka.
Är det någon som vet om det finns någon bra info om om hur man går till väga för att lägga in golvvärme?

Tänkte koppla in det till bilens befintliga kylvattensystem.
Har en webasto som värmare till hytten, undrar om den orkar driva golvvärmen oxå.

Behöver veta allt om vilka delar som behövs för installationen.
Det är ett vanligt lastbilsskåp som bodelen kommer vara i.
Jag kommer öppna upp mellan hytt och skåp.

Jag har tänkt att lägga in något snyggt trägolv.
Behöver nog isolera en del.
Vad behöver man tänka på när man lägger in golv?

Jag behöver även sätta in ac, antar att detta måste drivas av något elverk. Dometic verkar vettigt.

Om någon vill hjälpa mig med tips så är jag väldigt tacksam.
Tack!
Patrik
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Golvvärme på scaniabil

Hej de smidigaste sättet med golvvärme är nog att göra som hemma bygga upp ett dubbelgolv å dra plaströr mellan yttergolv å "flakbotten"å koppla ihop detta med vattenvärmen från motor har du en vattenburen värmare så räcker den nog om du inte ska vara ute i typ -25 grader men det är nog inte fel å tilläggisolera väggar och tak samt sätta nån slags vägg eller dörr till hytt för å undvika kallras lycka till.ps enda problemet med värmarn är strömbehovet den tar en del men du kan ju koppla in en elpatron också så får du hjälp när du står vid stolpe.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Golvvärme på scaniabil

Det finnes gulvkonvektorer i aluminium laget for Alde varmeannlegg, dette er alurør med en påfestet aluplate slik at varmen spres ut over en større bredde.
Selv ville jeg kopiert Aldeløsningen med et lukket sirkulasjonssystem for bodelen uten trykk og en varmeveksler mot motorens varmesystem. Om fyringen i bodelen skjer med gass, diesel eller el spiller da ingen rolle og en slipper å varme opp motoren når en står stille. Alde - Mobile & Marine gir en del ideer.

Et alternativ til varme direkte i gulvplaten er et oppvarmet hulrum under gulvet, gulvet blir da bare lunt ikke varmt og en kan ha ventiler som slipper opp varm luft der det trengs litt ekstra samtidig som rør og tanker for vannsystem kan monteres i dette rommet. Det er ikke dumt med oppvarmet lasterum for diverse saker.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme på scaniabil

Hej

Gå in på www.uponor.se och sök på golvärme så hittar du allt material du behöver som slang, alu-plåt och isolering. Det finns spårad isolering av frigolit som är 30,50,70 mm tjock. Du lägger först isoleringen sen alu-plåt och slang därefter lägger du på golvet. Koppla detta sen i serie med en elpatron, cirkpump och din bef, värmare. KLART.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Golvvärme på scaniabil

Hej! Jag har själv haft funderingar på att bygga husbil av en lastbil men har inte kommit till skott. Berätta gärna och lägg ut bilder på hur ditt bygge fortskrider här i forumet!:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme på scaniabil

Hej

Gå in på www.uponor.se och sök på golvärme så hittar du allt material du behöver som slang, alu-plåt och isolering. Det finns spårad isolering av frigolit som är 30,50,70 mm tjock. Du lägger först isoleringen sen alu-plåt och slang därefter lägger du på golvet. Koppla detta sen i serie med en elpatron, cirkpump och din bef, värmare. KLART.

Tänk bara på att frigolit tar åt sig fukt. Sikta kanske på isolering med slutna celler typ Ekoprim eller liknande
hls Bror
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme på scaniabil

Hej!
Jag byggde om en 12-meters VanHool, buss alltså, 1996 och lade då golvvärme men återanvände även elementen som redan satt i bussen.
I botten på golvet använde jag en 25 mm isolerskiva av den typ som man använder som markisolering. Som Bror säger så drar frigolit gärna åt sig fukt.
Ovanpå lade jag ytterligare ett lager 25 mm islolerskiva som jag spårade ur för golvvärmslang.
Jag använde material från Wirsbo, numera Uponor, eftersom vi då byggt en villa med detta system. På Uponors sidor hittar du anvisningar och råd hur man gör.
Jag spårade alltså ur skivorna och klämde ner slangen i spåren, använde också aluminiumplåtarna till systemet för att sprida värmen. Det blev två slingor som hade sin början vid yttervägg. 30 cm mellan slingorna så det blev några vändor fram och tillbaka innan jag var klar. Gick åt cirka 80 meter slang om jag inte minns fel.
För att koppla ihop slingorna använde jag de fördelningsdon som finnns till systemet.
Ovanpå lade jag golvspån eftersom det skulle en plastmatta på toppen.
Vi tog bara bort ett sidofönster i bussen så det blev 18 löpmeter glasrutor 1 meter höga kvar. Inte den bästa isoleringen precis.
Att fundera på för din del, Patrik, är följande:
1 hur bra kan jag isolera väggar och tak och hur mycket fönster skall jag ha
2 skall det bli en vinterbil eller bara vår-höstbil
3 vilken golvbeläggning skall jag ha, du skriver trägolv men om du läser anvisningarna från de som tillverkar golv gillar dom inte hög temperatur på golvvärmen. Golvet skadas
4 hur skall jag reglera flödet i golvvärmen så att temperaturen inte skadar ytskiktet.

I vår VanHool räcker golvvärmen inte alls till när det är -10 ute. Det beror givetvis på de stora glasytorna. Eftersom jag även har elementer går det hyfsat. Jag har en Strocko dieselvärmare som ger ungefär 10 kW.
Hoppas att detta ger dig några svar.
Nisse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Golvvärme på scaniabil

Det finnes isolerglass beregnet på bil/buss bruk, men de er dyre.
Vekten på en slik rute er ca. det dobbelte av de gamle glassruten i bussen.
Vinduer som ikke er isolerglass må for vinterbruk kunne dekkes 100% med isolasjon, dette kan gjøres med tunge gardiner eller rullevegg.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Golvvärme på scaniabil

Hej vad händer med kilometerräknaren när man bygger om en lastbil till husbil eller regar man inte om den frågan pg av att jag har ett gammalt f611 postskåp som kanske skulle funka som husbilsobjekt pg av den trevliga lastvikten som blir på typ 3,5 ton.
 
F

F.d. 6874

Guest
Sv: Golvvärme på scaniabil

Tusen tack för bra tips, börjar bli beroende av detta forum.

Jag kommer nog även köra med konvektorer i kombination med golvvärme.
Har kollat på alde, mycket bra info där.
Frågan är bara var jag ska sätta värmeväxlaren, jag antar att den inte ska sitta för långt ifrån motorn.
Måste oxå kolla så att inte scaniamotorn tar skada på något sätt om man kopplar in en växlare.

När det gäller golv så vet jag inte vad jag ska använda om inte trägolv funkar.
Vill inte ha någon tråkig plastmatta, är det någon som har tips på snyggt golv som funkar bra med golvvärme?

Mikael o Carina..
Är inte säker på vad ni menar med "vad händer med kilometerräknaren när man bygger om en lastbil till husbil"
Räknaren fortsätter väl att gå som den alltid har gjort.
Iofs har jag nog inte tänkt regga den som husbil.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme på scaniabil

Här finns det idéer och tips från folk som har praktisk erfarenhet av byggande.
Lägg gärna 100:- och bli medlem.
När det gäller värmeväxlare så har jag ett tips: i bussar som står på "ramp" dvs är anslutna till värme och elsystem över natten så sitter det en isolerad värmeväxlare med 24V cirkulationspump. Använd en sådan mellan motor och bodel samt skaffa en webasto till som du sätter på bodelssidan alternativt flytta den webaston du har. Bygg en garderob i skåpets framkant mot hytten och samla anslutningarna för element och golvvärme samt webaston där. Då kan du göra överdelen till en uppvärmd garderob.
Snacka med verkstad hos SL eller annat bolag och kolla var bussar skrotas kolla även med AB Demonteringar nere i Hölö tel. 08-551 591 32. Där har jag själv varit och handlat grejor. De skrotar bussar.
Som golv kan det vara lämpligare med laminatgolv än trägolv om du inte fixar en riktig temperaturbegränsning på golvvärmen.
/Nisse
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme på scaniabil

Hej vad händer med kilometerräknaren när man bygger om en lastbil till husbil eller regar man inte om den frågan pg av att jag har ett gammalt f611 postskåp som kanske skulle funka som husbilsobjekt pg av den trevliga lastvikten som blir på typ 3,5 ton.

Tänker du på den gamla kilometerräknare som användes för beskattning? Det systemet skrotades för många år sedan.
 
F

F.d. 6874

Guest
Sv: Golvvärme på scaniabil

Tack så mycket Nisse!
Vart tror du man kan sätta värmeväxlaren?
Tror du att det är ok att dra hyfsat långa rör/slangar i primärkretsen (tror jag att det heter, motordelen alltså..) eller bör man sätta den i anslutning till befintligt kylsystem?
Vet inte riktigt vart den får plats bäst och är lättast att montera. Hur/vart brukar dom sitta?
/ Patrik
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme på scaniabil

Lite svårt att svara på när man inte sett bilen.
Jag skulle tro att du skall sätta värmeväxlaren så nära bodelen som möjligt. Slangar och rör kan du isolera med rörskålar som finns i VVS-handeln och Biltema osv.
Du tar nog lättast och drar returen från kupéelementet i hytten till värmeväxlaren, då sötr du inte motorns kylning.
Tänk på att planera vid köksbordet innan du kör igång med byggandet. Det är lätt att man börjar bygga och det sedan "skiter sig" för att man förbisett något. Om du lägger golvvärme så är det jätteviktigt att du noga dokumenterar på papper hur slangarna ligger, man glömmer så väldigt fort och det är inte kul att skruva fast något i golvet genom slangen...........
Glöm inte heller att du behöver expansionskärl för golvvärme och elementen.
/Nisse

Mina bussar, dom vilar sig just nu men skall i trafik igen.

Bussar.jpg
 
Toppen