• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

God service på LMC

F

F.d. 25173

Guest
Får tacka LMC återförsäljarna Jacob Langer på 7hbil samt Joel Wästhed på
Husvagn-Svensson som hjälpte mig att ta fram co2 intyget så att jag får betydligt lägre skatt på husbilen. Snabbt gick det även.
Toppen bra service
 
F

F.d. 25173

Guest
Sv: God service på LMC

Det var schablonvärdet 252g/100km innan och det verkliga värdet är 224g/100km. Skatten ändras från 7379kr till 5078kr. Dumt att bjuda det till staten.
 

Hjulstugan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1594
Medlemskap
2024
Sv: God service på LMC

Joel på Husvagn-Svensson i Lidköping är bra! Nu är han VD för hela baletten. Vi köpte ny Carthago av Lennart och vi tycker han är bra han med! :music-icon:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: God service på LMC

Får tacka LMC återförsäljarna Jacob Langer på 7hbil samt Joel Wästhed på
Husvagn-Svensson som hjälpte mig att ta fram co2 intyget så att jag får betydligt lägre skatt på husbilen. Snabbt gick det även.
Toppen bra service
Det var schablonvärdet 252g/100km innan och det verkliga värdet är 224g/100km. Skatten ändras från 7379kr till 5078kr. Dumt att bjuda det till staten.
Hej, har du kanske möjlighet att här kopiera in det Co2-intyg som du fått fram, så man kan ta del av vad det är, ex utfärdare, vem som verifierat "verkliga värdet 224g" och baserat på vad för din husbil (borde rimligen vara en myndighet)? Fiat uppger t.ex bara generella uppgifter för motsv 3,5 tons distr-bil med motsv motor 130Hp men då till 189g men ..... de värdena duger ju inte i detta sammanhang!

Din skatt, har baserat på CO2-minskningen 252 till 224gr, sänkts från 7.379 (2013/14) ner till nu 6.995:-/år (2015) - inte dåligt, bra jobbat! Betr min bil också den en påbyggd Fiat 3l/aut/177Hp, totalvikt 5 ton så har den åsatts schablonvärdet CO2/252g.
Baserat på befintliga uppgifter har min skatt höjts från ca 7.900 (2012) till 7.379 (2013/14) och nu upp till 8.450:-/år (2015-ff)! Jag är medveten om att det inte bara är CO2 värdet som medverkat till "min skattehöjning".

2013 kollade jag med Forsbergs/Hyssna om de kunde få fram motsv intyg för min Hobby 2012:a men det var "tyvärr" omöjligt enligt dem för husbilen! Generellt beskriver Fiat i sin instr-bok (för 2012) sid 268-269 vilka CO2 värden som gäller för deras grundmodeller (distr-bilar?) men tilllägger, att värdena gäller före ombyggnad (värden för viktskapacitet över 4.250kg inte ens upptagna upptagna i detta sammanhang .... ).
 
F

F.d. 25173

Guest
Sv: God service på LMC

Intyget utfärdades av LMC Caravan Gmbh & Co. Fiat levererar bara chassit det är med färdig husbil som co2 värdet ska mätas vilket görs på respektive husbilsfabrik. intyget måste in Ident.no ZFA++++++++
CO2- Emmissionen (g/km) Stan XXX landsväg XXX Kombinerat XXX
Bränsleförbrukning Stan X.X Landsväg X.X Genomsnitt X.X


Stämpel utfärdare Namn utfärdare
Namnförtydligande
Den ska sändas till skattemyndigheten
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: God service på LMC

Får tacka LMC återförsäljarna Jacob Langer på 7hbil samt Joel Wästhed på
Husvagn-Svensson som hjälpte mig att ta fram co2 intyget så att jag får betydligt lägre skatt på husbilen. Snabbt gick det även.
Toppen bra service

Vilken modell är det du har, jag har en LMC Cruiser med standardvärdet 252g/km.

/Håkan
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: God service på LMC

Intyget utfärdades av LMC Caravan Gmbh & Co. Fiat levererar bara chassit det är med färdig husbil som co2 värdet ska mätas vilket görs på respektive husbilsfabrik. intyget måste in Ident.no ZFA++++++++
CO2- Emmissionen (g/km) Stan XXX landsväg XXX Kombinerat XXX
Bränsleförbrukning Stan X.X Landsväg X.X Genomsnitt X.X


Stämpel utfärdare Namn utfärdare
Namnförtydligande
Den ska sändas till skattemyndigheten

Hej Tack för informationen.
Ska det verkligen skickas till skattemyndigheten? Jag trodde det var till Transportstyrelsen som skulle ha den informationen.

JOE
 
F

F.d. 25173

Guest
Sv: God service på LMC

Jag har en LMC Liberty 643G 2011års modell. Joe Skatteverket är beskattningsmyndighet för fordonsskatten. Adressen: Skatteverket Fordonsskatten 70187 Örebro.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25173

Guest
Sv: God service på LMC

Det är säkert det antagna värdet och inte verkliga värdet. Jag hade även 252g/km innan jag skickade in intyget.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: God service på LMC

LMC imponerer meg også.

Mht til CO2 verdier:
Verbrauch: 9,16 l/100km 11.597 km und 1.062 l
CO2-Ausstoß: 242 g/km 11.597 km und 2.804 kg

Dette er en 3,5t integrert husbil, 2,3 148 hk Euro 5+, en delintegrert er enda lavere på CO2 pga lavere luftmotstand. Verdiene er toppet tank, og kilometer registrering, mao rimelig nøyaktig måling.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: God service på LMC

Kontaktade min husbilssäljare när jag läste denna tråd.
Han lovade att ta fram ett CoC intyg och skicka in det till skattemyndighetet.

Fick svar i dag från Skatteverket, CO2 utsläppet justerat från 252 till 194 g/km och dessutom retroaktivt från första registreringsdagen mars 2013
Min bil är en halvintegrerad LMC 663 med Fiat 2,3 l motor 130 hkr manuell 3 500 kg

All heder till Peter Pettersson Tomelilla Husvagnar som fixade detta

/Thomas
 
F

F.d. 25173

Guest
Sv: God service på LMC

Grattis! Det lönar sig att ta reda på saker och ting, nu spar du en bra slant trots årets höjning.
 
Toppen