• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

God fortsättning

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2028
Så skönt, nu har vi smällt färdigt. Det gick faktiskt lite bättre i år. Antalet stressade hundar verkar dock vara ungefär detsamma. Sett över landet har tusentals familjer lämnat sina hem, för att skona sina djur. Ännu fler har arrangerat hemma för att mildra. Det finns ett antal parkeringsplatser, särskilt i anslutning till flygplatser, som har relativt ”skottsäkra” zoner. Familjer har alltså valt att tillbringa nyår i sin personbil, på en flygplats! Vi som har husbil är definitivt mer privilegierade och kan köra till ”skottsäkra” ställplatser av samma anledning. Det finns ett antal idag! Samtidigt hade säkert många av de här hellre velat vara hemma med släkt och vänner för att fira nyår. Men ni som väljer att skjuta upp raketer och smälla smällare, fråntar dem den möjligheten. Rent statistisk är ni som väljer fyrverkerier idag i en solklar minoritet. Men ni tillåts diktera villkoren för alla oss andra. Det är i grunden odemokratiskt. Det är rent ut sagt för jävligt. Men det positiva i år, är att jag hittills bara känner till en död häst och en skadad ko i min närhet, i år Då orkar jag inte längre ta upp konsekvenserna för vilda djur, för ni som ända använder fyrverkerier, skiter i vilket.

Men jag vill ändå önska alla och då menar jag verkligen alla, ett riktigt Gott Nytt 2026!

Det stora problemet med nyårssmällande är att det inte är begränsat till just runt själva nyårsslaget. Jag killgissar att 95% av alla tamdjursägare skulle kunna hantera ett smällande mellan kl. 23.45-00.15 på ett bra sätt för sina djur. I viss mån skulle även vilda djur vara hjälpta om smällande begränsades till dessa tider.
Problemet är att det börjar smällas direkt, när försäljningen startar, ofta den 27/12, och då smälls det helt oväntat då och då ända fram till över trettondagen på en del ställen.

Problemet är gissningsvis att majoriteten av dessa "fyrverkerister" bryter mot lagen.
Det krävs tillstånd för fyrverkerier vad jag sett i media.

Som sagt, bara för att det är lagligt (om man har tillstånd för fyrverkeri) behöver det inte vara lämpligt, samma med fricamping.

Tillbaka
Toppen